طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۱۱ خرداد

طراحی دکوراسیون داخلی، صنعتی خلاقانه و نسبتا جدید است که به طور مداوم در حال تحول بوده و اغلب برای مردم گیج کننده است.

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی، هنر و علم طراحی و چیدمان فضای داخلی منزل، شرکت و ساختمان‌‌ها است، به طوری که محیطی زیبا، دلپذیر و سلامت برای کسانی که در آن محیط زندگی و یا کار می‌کنند، بدست آید. طراح دکوراسیون داخلی نیز متخصصی است که بر تمامی این موارد آگاه بوده و آن‌ها را برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت می‌کند. در واقع حرفه طراحی دکوراسیون داخلی شامل چند تخصص مختلف می‌شود؛ طراحی، برنامه‌ریزی، نظارت و بررسی محل، تیم تحقیقاتی، مهندسی ساختمان، تاسیسات ساختمان، تیم اجرایی و ...

آنچه در طراحی دکوراسیون داخلی مهم است، تاکید بر برنامه ریزی، طراحی کاربردی کل پروژه و استفاده موثر و مفید از فضا است.

یک طراح دکوراسیون داخلی برای اجرای یک طراحی کامل، باید با معمار، مهندس و پیمان‌کار همکاری کند. او باید مهارت هماهنگی و طراحی فضایی کابردی، ایمن و راحت را داشته باشد به گونه‌ای که مطابق ویژگی‌های ساختمان، فضای داخلی، نیاز و سلیقه مشتری باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی فراتر از انتخاب رنگ‌های مناسب و ترکیب بندی آن‌هاست، طراحی دکوراسیون داخلی باید دانش و مهارت توسعه فضا، استفاده درست از فضا، رعایت مقرارت و نکات ایمنی و سلامت و قواعد طراحی حرفه‌ای و چشم‌نواز را بداند و در کنار آن‌ها، بر کل پروژه به صورت همه‌جانبه یعنی از نظر مکانیکی، برق، لوله کشی و ... مدیریت و نظارت داشته باشد تا در نهایت محیطی مناسب برای زندگی و کار راحت و دلنشین را برای ساکنان آن مهیا کند.

رنگ یک ابزار طراحی قوی در طراحی دکوراسیون داخلی است. هنر هماهنگی رنگ‌ها با یکدیگر برای خلق یک طرح زیبا برای معماری فضای داخلی، از جمله بخش‌های مهم در این حوزه است. به همین سبب، رنگ شناسی عمیق و ترکیب بندی آن‌ها از ملزومات به حساب می‌آید. طراحان دکوراسیون باید معنای هر رنگ و تاثیرات روانشناسانه آن‌ها را بدانند تا بتواند ترکیبی مناسب برای هر مکان خلق کنند.

هر ترکیب بندی، تفکر خاصی را در مشاهده کننده، ایجاد کرده و معنای خاصی را القا می‌کند و بدین ترتیب می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی او بگذارد. رنگ‌ها می‌توانند یک اتاق را آرامش بخش، دراماتیک و یا هیجان انگیز و شاد بسازند. با رنگ می‌توان اتاقی کوچک را بزرگتر به نظر رساند. بنابراین سلیقه و خواست مشتری و اینکه می‌خواهند خانه‌شان چگونه به نظر بیاید، در انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است.

مقالات مرتبط


نمونه پروژه‌ها