مزایا و معایب کابینت MDF

مقالات
۲۰ آذر

کابینت ام دی اف یکی از پر طرف‌دارترین انواع کابینت‌ها در سال‌های اخیر شناخته شده است. یکی از انواع چوب‌های مورد استفاده برای طراحی کابینت آشپزخانه می‌باشد. از ام دی اف امروزه استقبال زیادی برای ساخت کابینت آشپزخانه شده است. ام دی اف نوعی از محصولات کامپوزیت می‌باشد، که برای ساخت کمد، کابینت، تخت خواب و .... از آن استفاده می‌شود و بیشترین استفاده آن در طراحی کابینت آشپزخانه است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد این نوع ماده اولیه را برای ساخت کابینت انتخاب می‌نمایند، تنوع بسیار زیاد آن در طرح و رنگ می‌باشد. ام دی اف محصولی از چوب مصنوعی است که مزایا و معایبی مختص به خود را نیز دارد. در ادامه می‌خواهیم مزایا و معایب این محصول را برای شما بیان نماییم.

مزایا و معایب کابینت MDF

مزایای انتخاب MDF در ساخت کابینت آشپزخانه

زمانی که شما این نوع چوب را برای ساخت کابینت خود انتخاب می‌کنید، مزایایی برای شما خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این نوع چوب ارزان‌تر بودن آن نسبت به سایر چوب‌ها است. بنابراین با انتخاب این نوع از چوب می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید و برای دیگر قسمت‌های آشپزخانه و یا منزل خود سرمایه گذاری نمایید.

یکی از قابلیت‌های چوب ام دی اف رنگ پذیر بودن آن است. بنابراین به راحتی می‌توانید این چوب را به رنگ دلخواه خود پیدا نمایید. ام دی اف ها نسبت به چوب‌ها رنگ پذیری بهتری دارند. همچنین برای آن که ظاهری مشابه روکش‌های چوب واقعی داشته باشند، لمینتورهایی را به آن متصل می‌نمایند.

در چوب ام دی اف هیچ گونه گره‌ای در داخل بافت آن مشاهده نخواهید نمود. دارای سطحی صاف و صیقلی است. بدین منظور یکی از مناسب‌ترین چوب‌ها برای طراحی کابینت آشپزخانه است. زیرا به دلیل طبیعی نبودن محصول هیچ گونه رگه‌ای را در آن نخواهید دید. بنابراین یکی از چوب‌هایی است که به راحتی در هرگونه طرح و شکلی قابل برش است.

چوب ام دی اف از بقایای هرگونه چوبی ساخته می‌شود. بنابراین استفاده از این نوع چوب برای طراحی کابینت آشپزخانه سبب حفظ درختان در فرایند بازیافت خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است، که این چوب در برابر حشرات نیز دارای مقاومت بسیار بالایی است، زیرا در ساخت این چوب از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. همچنین این چوب همان‌طور که بیان شد، مناسب‌ترین گزینه برای ساخت کابینت آشپزخانه است.

معایب انتخاب MDF در ساخت کابینت آشپزخانه

جالب است بدانید، چوب ام دی اف، نسبت به چوب‌های دیگر ضعیف‌‎تر است. این نوع چوب نسبت به سایر انوع چوب کابینت دوام کمتری را دارد. اما همان‌طور که در بخش مزایای آن بیان شد، قیمت آن نسبت به سایر موارد کمتر است. بنابراین شاید انتخاب خوبی برای افرادی که می‌خواهند سال‌های زیادی از کابینت‌های آشپزخانه خود استفاده نمایند، و آن‌ها را به زودی تعویض نکنند، نباشد.

به شما توصیه می‌کنیم تنها به قیمت آن توجه نکنید، بلکه در طراحی کابینت آشپزخانه باید استحکام و دوام آن را نیز در نظر بگیرید. همچنین ام دی اف ها در اثر فشار بسیار زیاد دچار ترک خواهند شد.

لازم به ذکر است که ام دی اف نسبت به چوب آب را سریع‌تر جذب می‌کند و زودتر متورم خواهد شد. بنابراین در هنگام طراحی کابینت آشپزخانه خود این نکته را نیز در نظر بگیرید که در آشپزخانه به خصوص اطراف سینک ظرفشویی که با آب برخورد زیادی دارد، ممکن است خیلی زود آن قسمت متورم شود. یکی دیگر از معایب ام دی اف این است که به راحتی میخ و پیچ را قبول نمی‌کند و در هنگام انجام این کار ضایعات در اطراف آن دیده خواهد شد.

بنابراین بهتر است، زمانی که می‌خواهید میخی به ام دی اف بزنید از بخش زیرین آن که روکش ندارد، این کار را انجام دهید. جالب است بدانید، چوب ام دی اف دارای ماده‌ای به نام VOC است که سبب تحریک ریه و چشم‌ها نیز می‌شود. علاوه بر این گرد و خاکی که در هنگام تولید و برش ام دی اف ایجاد می‌شود، برای تنفس بسیار مضر است.

بنابراین به دلیل تنوع رنگ و طرح در چوب‌های ام دی اف، برای طراحی کابینت آشپزخانه در سال‌های اخیر از این چوب استقبال زیادی شده است. همچنین این چوب به راحتی تمیز می‌شود، تنها کافیست، یک دستمال مرطوب بر روی سطح آن بکشید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها