نکاتی اساسی در نورپردازی آشپزخانه و کابینت ها

مقالات
۰۸ اسفند

در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها مخصوصا در آشپزخانه ها به نورپردازی داخلی و کابینت ها بهای کمتری داده می شود چرا که تصور خانم های خانه دار این است که عواملی مانند پرده و کابینت و میزغذا خوری مهم تر از نور است.

همچنین شنیده می شود که می توان با استفاده از چراغ های تزئینی یا لوسترها، شکل و شمایلی جذابی به آشپزخانه خود داد. اما در مدل های جدید دکوراسیون و نورپردازی آشپزخانه شما باید برای روشنایی محیط خود آشپزخانه ، نورپردازی کابینت ها و حتی داخل آنان نیز برنامه داشته باشید.

نکاتی اساسی در نورپردازی آشپزخانه و کابینت ها

شاید بتوان با استفاده از چراغ های زیبا فضای داخلی آشپزخانه را روشن کرد اما برنامه شما برای فضا های تاریک آشپزخانه مانند داخل کابینت ها چیست؟ چگونه می خواهید هماهنگی بین نورپردازی آشپزخانه و فضاهای دیگر منزل خود ایجاد کنید؟

یکی از روش های پیشنهادی ما برای این کار استفاده از نور مخفی است. همانطور که می دانید با استفاده از نسل جدید ال ای دی ها می توان نورپردازی آشپزخانه یا حداقل بخشی از آن را با نورهای مخفی انجام دهید.

همچنین داخل کابینت ها که چند سالی است توسط این نوع لامپ ها نورپردازی می گردد.

نورپردازی آشپزخانه با استفاده از نورهای مخفی به این معنا است که بیننده فقط هاله ای از نور یا اثر آن را ببینید و سیم کشی ها و منابع دیگری که برای روشن کردن لامپ ها در دید نباشد.

البته برخی دیگر از ال ای دی ها وجود دارند که ساختاری شبیه به شبرنگ ها دارند و در شرایط تاریکی از خود نور ساطع می کنند اما میزان روشنایی های آنها برای دید و استفاده از وسایل مختلف کافی نمی باشد.

نکات در مورد دکوراسیون و نورپردازی آشپزخانه

ابتدا باید بدانید که نورپردازی آشپزخانه و دکوراسیون آن را باید برای خود و اعضا خانواده تان انجام دهید. یعنی به سبکی باید باشد که هنگام کار کردن آرامش داشته باشید و مسائل ایمنی نیز رعایت گردد سپس اگر میز ناهارخوری شما درون آشپزخانه قرار دارد در هنگام صرف غذا نیز حس و حال خوبی به شما دست دهد.

سپس به فکر نوع دکور برای دید مهمانان خود باشید.

شاید محل های دیگر ساختمان مانند پذیرایی و اتاق ها را تا قسمتی بتوانیم برای خوشامد مهمانان دکور نماییم اما در مورد آشپزخانه و مخصوصا نورپردازی آشپزخانه باید راحتی خودمان را در نظر بگیریم.

برای نور پردازی آشپزخانه یکی از جذاب ترین حالت ها استفاده توامان از نورهای سقفی، نور طبیعی و نور مخفی می باشد. اگر آشپزخانه شما محروم از نور طبیعی است توصیه می کنیم که حتما فکری به حال این مساله داشته باشید زیرا در طول روز بهتر است فقط از نور طبیعی برای روشن بودن فضای خانه و آشپزخانه استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در نورپردازی آشپزخانه این است که باید از تابش نور به صورت مستقیم به شعله های اجاق گاز جلوگیری کنید زیرا این کار باعث می شود میزان شعله ها اصلا دید نداشته باشد و برای تنظیم دمای زیر غذاها با مشکل مواجه شوید.

گاهی اوقات نیز این مساله پیش می ایدکه اجاق گاز را فراموش کنید خاموش نمایید که همین عامل ممکن است باعث آتش سوزی نیز گردد.

مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها