بهترین روش نورپردازی در آشپزخانه

مقالات
۲۷ خرداد

آشپزخانه قلب و روح خانه است. آشپزخانه جایی است که ما علاوه بر غذا خوردن، ایمیل‌هایمان را چک می‌کنیم، مطالعه می‌کنیم، تکالیف و کارهایمان را انجام می‌دهیم و بعد از صرف شام با خانواده یا دوستانمان بر سر میز جمع می‌شویم. این فضای چند منظوره، نیاز به لایه‌های فراوانی از روشنایی دارد تا واقعا دلپذیر شود.

بهترین روش نورپردازی در آشپزخانه

برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه و اجرای نورپردازی مؤثر و جذاب، ابتدا از نورپردازی برای نور دادن به جایی که واقعا به آن نیاز دارید، استفاده کنید و سپس روشنایی تزئینی را برای ایجاد جذابیت‌های بصری اضافه کنید و در مرحله آخر نورپردازی عمومی را اضافه کنید تا فقط مقدار مناسب نور محیط را پر کنید.

اولین هدف از اجرای یک طرح نورپردازی برای آشپزخانه این است که، فعالیت‌هایی که در فضای آن رخ می‌دهد، از پخت و پز گرفته تا فعالیت‌های سرگرمی و... صادقانه ارزیابی شوند.

طراح دکوراسیون داخلی برای اجرای طراحی نورپردازی باید با معمار کار کند تا اطمینان حاصل شود که تمام اثرات نورپردازی ویژه به درستی به طرح اضافه می‌شوند. نصب ابزار روشنایی روی اجاق گاز یک نمونه‌ عالی از طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه و اجرای نورپردازی با هدف روشن‌تر کردن فضای انجام یک فعالیت خاص همانند آشپزی است.

سه نوع روش اصلی برای اجرای نورپردازی در آشپزخانه وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. نورپردازی پایه‌ای
  2. نورپردازی کاربردی
  3. نورپردازی کانونی 

محل و تعداد کانتر‌ها در طرح کلی دکوراسیون داخلی و در قرار دادن ابزار روشنایی مهم است. هنگام طراحی نورپردازی آشپزخانه، مهم است که نور مناسب و توزیع خوبی را برای ایجاد روشنایی عمومی داشته باشیم. استفاده از منابع چندگانه بهترین ایده هستند؛ بنابراین می‌توان از جهات مختلف نور را ایجاد کرد. همچنین روشنایی زاویه‌ای می‌تواند نقطه کانونی در اتاق را مورد توجه بصری قرار دهد.

نورپردازی پایه‌‎ای 

استفاده از ابزار‌های روشنایی در زیر کابینت‌ها یک روش فوق العاده در طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی آشپزخانه است که برای ارائه روشنایی در حین فعالیت‌های آشپزی بسیار کارایی دارد. این روش نورپردازی بدون سایه است و با در نظر گرفتن یک ویژگی معماری خوب اجرا می‌شود، زیرا بر شکل و خطوط آشپزخانه تأکید بیشتری ایجاد می‌کند.

یکی از اولین چیزهایی که بسیاری از مردم هنگام آشپزی به سراغ آن می‌روند روشن کردن چراغ‌ها و رفتن به سراغ یخچال و کابینت‌ها است.

بنابراین هنگامی که کابینت‌های خود را باز می‌کنید، روبه‌رو شدن با یک فضای تاریک که دسترسی به ابزار و مواد غذایی مورد نیاز را برای شما دشوار می‌کند می‌تواند آزار دهنده باشد. بهترین راه حل برای نورپردازی کابینت‌های داخلی این است که کانال نور را در زیر هر قفسه، چند سانتی‌متر جلوتر از کابینت نصب کنید. این روش با حذف سایه‌ها دقیقا آیتم‌ها را در هر کابینت روشن‌تر می‌کند.

نورپردازی کاربردی

برای کابینت‌های دارای درب شیشه‌ای، گزینه دیگری برای ایجاد نور مخفی با قرار دادن نوار L روشنایی که یک گستره خوب از نور را فراهم می‌کند، وجود دارد. هنگامی که یخچال و فریزر و کابینت‌های خود را باز می‌کنید نور داخلی آن‌ها روشن می‌شود، پس چرا همین ایده را برای کشوهای خود اجرا نکنید؟ نوار ساده چراغ LED که در مکان مناسب واقع شده است، باعث می‌شود تا آیتم‌های موجود در کشوها به درستی و به وضوح نمایش داده شوند.

شما نیازی به یک منبع توزیع نور نخواهید داشت چرا که هیچ انعکاس نوری وجود ندارد و فقط درخشش وجود دارد. اگر شما ترجیح می‌دهید با استفاده از یک سوئیچ یا سنسور حرکت روشن و خاموش شدن نور را مدیریت کنید، چراغ‌ها هنگام باز کردن قفسه‌ها روشن می‌شوند و پس از بستن آن‌ها به طور خودکار خاموش می‌شوند.

نورپردازی کانونی

محیط‌های مرکزی در فضای آشپزخانه فرصت‌های شگفت انگیزی برای اجرای نورپردازی ارائه می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از روش‌های نورپردازی را همچون نورپردازی لایه‌ای و زیر کابینتی تا چراغ‌های آویزان از سقف و چراغ‌های تزئینی به کار گیرید. به کارگیری روشنایی عمومی در مرکز آشپزخانه می‌تواند لوسترها و آویز‌های نورانی را برجسته‌تر سازد.

از طرف دیگر کیفیت نور و لامپ‌ها بر اتمسفر آشپزخانه بسیار تاثیر می‌گذارد. چراغ‌های رشته‌ای نور ملایم و زرد رنگی را فراهم می‌کند، که معمولا در لوستر‌ها و آباژورهای پایه استفاده می‌شود. چراغ‌های هالوژن نور درخشان‌تر و سفید‌تری را تولید می‌کنند که برای روشنایی کلی کار مناسب است. چراغ‌های فلورسنت، که عمر طولانی و مصرف انرژی کمی دارند، در حال حاضر در طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی برای ایجاد بسیاری از سایه‌های مختلف از گرم به سرد به کار برده می‌شوند.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.


نمونه پروژه‌ها