انواع روکش کابینت آشپزخانه

مقالات
۳۰ مهر

ازگذشته‌های دور افراد برای استفاده بهتر از فضای اطراف خود و یا زیبایی آن اقدام به ساخت ابزاری برای کاربردی کردن منزل خود بوده‌اند که این نگاه تبدیل به ایده ساخت اولین کابینت ها شد. در سالیان اخیر متخصصان طراحی و ساخت کابینت اقدام به استفاده از اجناس مختلف، برای ساخت کابینت کرده‌اند که نتیجه آن گوناگونی و تعدد شکل، جنس، طراحی و ... در این صنعتِ کاربردی شده است. 

انواع روکش کابینت آشپزخانه

امروزه خانواده‌ها برای ساخت کابینت آشپزخانه خوب، بسیار سردرگم هستند و اغلب به دلیل تعدد انواع، اشکال و اجناس کابینتی ترجیح می‌دهند بدون دانش قبلی خود تسلیم نظر دیگر افراد شده و فقط بر اساس شکل و ظاهر طرح کابینتی اقدام به خرید آن کنند، در صورتی که مقاومت و نوع استفاده از کابینت از اهمیت بالاتری برخوردار است.

به این معنی که برای اغلب افراد نه جنس کابینت بلکه روکش یا همان ظاهر کابینت ها مهم است. اغلب کابینت های خانگی یا از جنس فلز هستند و یا از جنس چوب که اغلب از نظر مغز کابینت (ماده اصلی) یکسان هستند اما این تفاوت در روکش هاست که سبب میشود کابینت ها در ظاعر با یکدیگر تفاوت داشته باشند. بیشتر طراح های این صنعت، کابینت ها را به‌گونه‌ای طرح ریزی می‌کنند که با سایر بخش‌های خانه همخوانی داشته باشد و زیبایی خانه را با ظرافت خود دو چندان کنند.

اما در این میان داشتن اطلاعاتی چند در مورد انواع روکش‌هایی که در بازار رواج دارند بسیار ضروری است زیرا هر کدام از این روکش‌ها دارای ویژگی‌هایی است که غفلت از آن ممکن است تا سال‌ها شما را از خرید آن کابینت پشیمان کند. برخی از روکش‌ های به کار رفته در بازار عبارتند از:

  • هایگلاس، یو وی، پلی لاک، ملامینه، ملامینه براق، پی وی سی براق و ...

برای مثال فرض کنید یک خانواده قصد دارند تا یک کابینت با روکش بسیار براق، تمیز و زیبا سفارش دهند، زمانی که به یک متخصص در این زمینه مراجعه می‌کنند، ممکن است کابینت با روکش ملامینه براق را به آن‌ها پیشنهاد کند که از نظر زیبایی و قیمت بسیار وسوسه‌کننده است، در این میان خانواده نیز به دلیل عدم آگاهی و صرفا به دلیل داشتن ویژگی‌های مد نظر و قیمت کم ممکن است به خرید این کابینت تمایل پیدا کند. همانگونه که از اسم ملامینه براق برمی‌آید، ویژگی براقی در این نوع روکش نیز یافت می‌شود اما نکته قابل توجه در مورد این جنس این است که ملامینه پس از مدتی و به سبب یرخی مواد روغنی، به سرعت کدر شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد در صورتی که روکش پلی لاک براقی بسیار بالایی داشته و عمر طولانی‌تری نسبت به نمومه‌های مشابه دارد اما هزینه آن نیز بالاتر است.

همانگونه که گفته شد لازم است در هنگام خرید کابینت دقت لازم در انتخاب روکش و جنس مورد علاقه خود را داشته باشید.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها