اشتباهات رایج در نورپردازی خانه

مقالات
۲۸ دی

نورپردازی یک خانه کار نسبتا دشواری است. تنها نصب و استفاده از لوازم روشنایی زیبا و پرنور برای روشن کردن فضای خانه کافی نیست. نادیده گرفتن قوانین اصلی نورپردازی خانه می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد انرژی الکتریکی یا تاریک ماندن برخی از قسمت‌های خانه و یا هر دو شود.

در اینجا قصد داریم ۶ اشتباه رایج در مورد نورپردازی خانه که معمولا طراحان دکوراسیون داخلی در هنگام طراحی روشنایی خانه‌ها مرتکب می‌شوند را بیان کنیم.

اشتباهات رایج در نورپردازی خانه

۱- انتخاب لامپ‌های روشنایی در اندازه‌های اشتباه

این یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که معمولا وقتی طراحان زمان کافی به برنامه‌ریزی برای روشنایی ساختمان اختصاص نمی‌دهند، مرتکب می‌شوند. به عنوان مثال، آویزان کردن یک لامپ یا لوستر کوچک بر روی یک میز بزرگ یا میز جزیره آشپزخانه روشنایی کافی برای این نقاط از خانه را فراهم نخواهد کرد. همچنین استفاده از لامپ‌های بزرگ برای صندلی‌هایی که برای مطالعه از آن‌ها استفاده می‌شود کار اشتباهی است و چشم را اذیت می‌کند.

اندازه یک لوستر را به راحتی می‌توان از این طریق ارزیابی کرد: عرض و ارتفاع اتاق را با یکدیگر جمع کنید (با واحد فوت). عددی که به دست می‌آورید باید با قطر (دایره) لوستری که در نظر می‌گیرید (با واحد اینچ) برابر باشد. اگر می‌خواهید لوستر را روی یک میز ناهارخوری آویزان کنید، دقت داشته باشید که قطر لوستر باید حدودا یک فوت کوچکتر از عرض طرف باریک میز باشد.

۲- نصب تنها یک منبع نور

این مشکل نیز از اشتباهات رایج نورپردازی خانه‌هاست. نصب تنها یک منبع نور در اتاق باعث می‌شود تا برخی از نقاط اتاق تاریک بماند. همچنین روشن کردن تمامی نقاط اتاق، به خصوص آشپزخانه، کار آسانی نیست.

روشنایی در نقاط مختلف آشپزخانه باید متعادل باشد. به همین دلیل استفاده از سه لایه روشنایی برای آشپزخانه ایده‌ای هوشمندانه است. با ترکیب سه لایه روشنایی مختلف، می‌توان بهترین نورپردازی ممکن را برای فضای آشپزخانه فراهم کرد.

۳- استفاده بیش از حد از چراغ‌های توکار

غالبا این طور به نظر می‌رسد که نصب چندین چراغ توکار در قسمت‌های مختلف سقف خانه، بسیاری از مشکلات روشنایی خانه را برطرف می‌کند. این یک اشتباه بسیار بزرگ است، چرا که این چراغ‌ها فضای خانه و به خصوص دیوارها را به خوبی روشن نمی‌کنند. برای نورپردازی درست خانه، نور باید به دیوارها برخورد کرده و منعکس شوند. اگر برای روشن کردن فضای خانه تنها از لامپ‌های توکار استفاده کنید، هم تقریبا نیمی از انرژی الکتریکی را به هدر می‌دهید و هم برخی از مناطق خانه نور کافی دریافت نکرده و تاریک باقی می‌مانند.

لامپ‌های توکار باید در جاهای درستی به کار روند. سعی کنید بیش از حد از این نوع لامپ‌ها برای نورپردازی فضای خانه استفاده نکنید و از انواع دیگر وسایل روشنایی خانه، از جمله لوستر، لامپ‌های آویزی، لامپ‌های دیواری، لامپ‌های زمینی و ... استفاده کنید.

۴- استفاده بیش از حد از نورپردازی کاری

لامپ‌های روشنایی مخصوص محیط‌های کاری (لامپ‌هایی که فقط نقاط خاصی را روشن می‌نمایند) بسیار زیبا و کاربردی هستند. از این نوع لامپ‌ها می‌توان در اطراف کابینت‌های آشپزخانه یا اطراف آینه‌های خانه استفاده کرد. البته نصب تعداد زیادی از این لامپ‌ها برای نورپردازی خانه مناسب نبوده و تناسب روشنایی را به هم می‌ریزد.

برای استفاده از لامپ‌های کاری باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. در مورد جاهایی از خانه که می‌خواهید از این نوع لامپ‌ها برای روشنایی استفاده کنید، مثل آشپزخانه یا حتی حمام و دستشویی، از قبل فکر کنید.

۵- نورپردازی ضعیف در فضاهای کوچک

معمولا افراد به نورپردازی بخش‌هایی از خانه مثل کمدهای مواد غذایی و کمدهای لباس توجه زیادی نمی‌کنند. برای روشن کردن این مکان‌ها معمولا از یک لامپ سقفی استفاده می‌شود که معمولا باعث ایجاد سایه‌های زیاد شده و از میزان دید می‌کاهد.

در این مکان‌ها علاوه بر لامپ‌های سقفی، می‌توان از لامپ‌های LED یا لامپ‌های نواری استفاده کرد. این امر باعث می‌شود تا این فضاها شیک‌تر و بزرگ‌تر به نظر آمده و میزان دید افزایش پیدا کند.

۶- استفاده نکردن از دیمر

صاحب‌خانه‌ها اغلب از لامپ‌های رشته‌ای بدون دیمر برای نورپردازی خانه استفاده می‌کنند. به همین دلیل، این لامپ‌ها برق زیادی مصرف کرده و گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند.

سعی کنید همیشه برای نورپردازی خانه خود از دیمر استفاده کنید. علاوه بر فواید استفاده از دیمر در نورپردازی، این کار باعث افزایش طول عمر لامپ‌های رشته‌ای نیز می‌گردد. یک جایگزین عالی برای لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های LED هوشمند هستند که برای آن‌ها نیز می‌توان از دیمر استفاده نمود. همچنین نور این لامپ‌ها قابل تغییر بوده و می‌توان نور آن‌ها را حتی با گوشی موبایل نیز کنترل کرد.

مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها