اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۱۸ آبان

معمولا این برای همه‌ی ما اتفاق افتاده است که در حال خرید وسایل برای منزل خود باشیم و در همان زمان چشممان به وسیله دیگری بیفتد. با خود بگوییم این وسیله چقدر با وسایل خونه من ست و هماهنگه!
در این هنگام بلافاصله با ذوق و شوق آن را خریداری می‌کنیم و وقتی که به خانه می‌آییم متوجه می‌شویم که اصلا مناسب منزل ما نیست!

بنابراین بهتر است بگوییم اغلب ما این اشتباه را انجام داده‌ایم و بعد از خرید پشیمان شده‌ایم. در اینجاست که می‌گویند طراحی دکوراسیون منزل خود را به طراحان متخصص در این حوزه بسپارید، زیرا آن‌ها در زمان پیشنهاد خرید یک وسیله تمامی عوامل موثر بر دکوراسیون داخلی همچون نور، اندازه اتاق، نحوه چیدن و .... را در نظر دارند. در این مطلب به بررسی اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم.

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

اشتباهات طراحی دکوراسیون داخلی

تناسب در طراحی داخلی

یکی از طراحان معروف و برجسته به نام لیندا فلوید گفته است: فضای اتاق باید شبیه به یک شهر باشد یعنی تجهیزات و وسایل در یک سطح و اندازه نباشند.
توجه داشته باشید که رعایت نکردن تناسب یکی از مهمترین اشتباهاتی است که تقریبا اغلب طراحان داخلی و یا افراد آن را انجام می‌دهند. برخی از افراد علاقمند به وسیله‌های کوچک و ریز هستند و تقریبا تمامی وسایل‌ یک اتاق را در یک اندازه کوچک انتخاب می‌کنند و این سبب بهم ریخته دیده شدن اتاق خواهد شد. همچنین برخی از افراد علاقمند به وسایل بزرگ و درشت هستند، این وسایل زمانی که در اتاق چیده می‌شوند سبب کوچکتر نشان دادن اتاق می‌شود.
بنابراین برای انتخاب وسایل یک اتاق در زمان طراحی دکوراسیون داخلی؛ لازم است که وسایل را در یک اندازه انتخاب نکنید، وسایل بهتر است که در سایزهای مختلف انتخاب و چیده شوند.

ارزیابی بودجه قبل از خرید

قطعا برای شما هم این اتفاق افتاده است که برای خرید وسیله‌ای به نمایشگاه یا بازار می‌روید و در آنجا جذب محصولی می‌شوید که اصلا برای خرید آن نه بودجه‌ای در نظر گرفته بودید و نه قصد خرید آن را داشتید. اما آن محصول را می‌خرید و در این زمان از بودجه‌ای که شما برای مثلا مبلمان خود در نظر گرفته بودید، کم می‌شود و در این صورت نمی‌توانید مبل دلخواه خود را به دلیل کمبود بودجه بخرید.
به همین دلیل می‌گویند حتما قبل از خرید هر وسیله‌ای برای دکوراسیون داخلی منزل خود برنامه‌ریزی لازم انجام دهید. در زمان طراحی دکوراسیون داخلی بهتر است برای وسایلی که لازم دارید یک هزینه‌ی مشخصی در نظر بگیرد و در زمان بازدید از محصولات هر آنچه را که در لیست خود دارید را خریداری کنید تا احساس پشیمانی نکنید.

چیدمان تابلو

هر کدام از دیوارهای خانه را می‌توانید به یک گالری زیبا تبدیل کنید. یک دیوار خود را می‌توانید با قاب عکس خانواده تزیین نمایید و دیوار دیگری را با تابلوهای نقاشی. امروزه در هر خانه ای حداقل یک دیوار پر از تابلوهای زیبای قاب عکس‌های خانوادگی‌ست.
اما مهمترین مساله این است که چگونه این تابلوها را به دیوار نصب کنید. با کمک یک طراح خوب و یا مشاهده چیدمان مختلف در اینترنت می‌توانید طرح دلخواه خود را انتخاب نمایید. اما نکته حائز اهمیت این است که حتما قبل از کوبیدن میخ به دیوار جای دقیق تابلو را مشخص کنید تا به اشتباه تمام دیوار را سوراخ و زشت نکنید.

خرید مبل، فرش و پرده قبل از رنگ دیوار

قبل از اینکه دیوارهای خود را رنگ کنید، حتما اول مبل، فرش و پرده را تهیه نمایید تا به راحتی بتوانید رنگ دیوار که یکی از مهمترین عوامل موثر در طراحی دکوراسیون داخلی است، انتخاب نمایید. رنگ دیوار مهم‌ترین عنصر در دکوراسیون یک منزل است. هرچه رنگ دیوارها با وسایل منزل شما تناسب و هماهنگی داشته باشد قطعا خانه‌ای زیباتر خواهید داشت.

تعیین نقطه کانونی

باید بگوییم هر اتاقی نیاز به یک نقطه کانونی دارد و منظور از نقطه کانونی جایی است که برای استراحت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین لازم است برای هر اتاقی یه نقطه کانونی در زمان طراحی دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شود. تعیین نقطه کانونی برای اتاق نشیمن نسبت به سایز اتاق‌ها کار دشواری است. زمانی که برای اتاق نشیمن نقطه کانونی انتخاب شد مبلمان را در اطراف آن بچینید.

همانطور که در این مطلب بیان شد اشتباهاتی در زمان طراحی دکوراسیون داخلی انجام می‌شود. که با رعایت این نکات می‌توانید طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود را به بهترین نحو انجام دهید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها