تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی خانه بر احساسات شما

مقالات
۲۱ فروردین

شما می‌توانید با به کارگیری روانشناسی در طراحی دکوراسیون داخلی، به آسانی در خانه خود راحتی و شادی بیشتری را فراهم کنید. ایجاد تغییرات کوچکی در رنگ‌ها، طرح‌ها و پارچه‌ها به‌راحتی می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و باعث ایجاد احساسات مثبت شود. آیا می‌دانید چگونه دکوراسیون بر روی احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی خانه بر احساسات شما

از آنجایی که سیگنال‌های ظریف احساسی ایجاد شده از محیط اطراف، شما را در همه حال تحت تاثیر قرار می‌دهند، شما می‌توانید با به کارگیری نکات زیر نحوه استفاده از طراحی داخلی برای ایجاد احساس شادی، راحتی، امنیت و عشق بیشتر در خانه را یاد بگیرید. با تغییر دادن طرح، رنگ و جنس پارچه‌ها، می‌توانید به سرعت تغییرات مثبت ایجاد کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی چگونه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

روانشناسی بخش مهمی از فرایند طراحی دکوراسیون داخلی است، بنابراین در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی، احساسات مورد علاقه خود را در ذهن داشته باشید. با استفاده از این نکات مفید برای ایجاد احساسات مثبت برای خود، خانواده و مهمانان، به طراحان داخلی خود ایده بدهید.

قبل از اینکه شروع کنید، چند سوال برای ارزیابی احساسات تلقین شده از دکور فعلی خانه خود بپرسید. چگونه یک اتاق باعث می‌شود تا وقتی وارد می‌شوید احساس راحتی کنید؟ آیا خانه شما نیاز به هوای تازه و گردش هوای بیشتری دارد؟ آیا بافت نرم در یک نقطه آرام خانه (اتاق نشیمن) و در مناطق نیازمند به تمرکز و آرامش بیشتر (دفتر) به کار گرفته شده است؟ چرا این رنگ‌ها را برای اتاق‌ها انتخاب کرده‌اید، یا مثلا جنس پرده‌ها یا رنگ نور و سایه‌های لامپ‌ها و نورپردازی موجود در خانه، همه از جمله نکاتی است که باید به بررسی دقیق آن‌ها بپردازید. طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها وجود دارد که احساسات و ویژگی‌هایی که ممکن است برای خانه‌تان نیاز داشته باشید را برای شما فراهم می‌کند. به احساسات خود احترام بگذارید، هیچ طراح دکوراسیون داخلی نمی‌تواند آنچه را که در ذهنتان می‌گذرد حدس بزند بنابر‌این از کمک گرفتن نترسید. مشاوران شخص ثالث (دوستان، طراحان دکوراسیون داخلی، و غیره) قادر خواهند بود تا احساسات درونیتان را که شما ممکن است در نظر نگیرید به معرض نمایش بگذارند. متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی با به کارگیری علم روانشناسی می‌دانند که چگونه احساسات شما را بیرون بکشند و در واقع بهتر می‌دانند که کدام سبک از دکوراسیون برای ایجاد این احساسات مناسب‌تر است. ویژگی‌هایی مانند رنگ و جنس پرده، فرش و مبلمان برای بهبود خلق و خو و احساسات و بروز آن‌ها در دکوراسیون داخلی بسیار اهمیت دارد.

حس خوشبختی را ایجاد کنید

اتاق نشیمن و یا آشپزخانه دو مکانی هستند که بیشترین تجمعات روزانه افراد و دورهمی‌ها در آن‌ها شکل می‌گیرد. بنابراین این دو فضا برای پر شدن با نور و هوای آزاد گزینه‌ای عالی هستند تا حس خوشبختی و ظرافت را ایجاد کنند.

ایجاد حس راحتی با به کارگیری بافت‌های گرم و آرام

اتاق‌های خواب یک مکان عالی برای ایجاد راحتی در کنار اعضای خانواده است. برای ایجاد حس راحتی بیشتر می‌توانید این فضاها را با پارچه‌هایی با بافت گرم و رنگ‌های غنی طراحی کنید.

ایجاد حس غرور

معمولا اتاق نشیمن و اتاق ناهارخوری رسمی اتاق‌هایی هستند که برای گردهمایی مهمانان یا اعضای خانواده‌تان استفاده می‌کنید. بنابراین این دو فضا برای نمایش احساسات مهم و اصلی شما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

ایجاد حس امنیت

ایجاد احساس امنیت در طراحی دکوراسیون خانه‌هایی که کودک دارند و یا کودکان رفت‌ و آمد بیشتری به آن خانه دارند، همیشه مورد اهمیت است. بررسی دسترسی به پنجره‌ها و میزان ارتفاع آن‌ها از سطح زمین، دسترسی به گزینه‌های مرتبط با برق و مواردی اینچنینی، از جمله نکاتی است که طراحان هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن‌ها دقت کنند.

ایجاد حس عشق

نحوه نورپردازی و به کارگیری جنس‌های مختلف از پارچه‌ها در پرده‌ها و کالاهای‌ خواب و ایجاد تفاوت رنگ و سایه از جمله مواردی است که در ایجاد حس عشق در دکوراسیون خانه بسیار موثر است و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مناسب برای تعیین کارایی اتاق ضروری است. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ‌های روشن‌تر نور، آرامش بیشتری ایجاد می‌کنند، در حالی که رنگ‌های تیره احساس گرفتگی و تاریکی بیشتری را به افراد القا می‌کنند. هرچه رنگ سفید به میزان بیشتری به یک رنگ اضافه شود، نور بیشتری را می‌تواند منعکس کند در حالی که رنگ‌های تیره‌تر نور را بیشتر جذب می‌کنند. هنگام انتخاب برخی از رنگ‌های مورد علاقه خود، از تیره شدن بیش از حد خانه اجتناب کنید.

رنگ‌های خنثی - چند منظوره برای بسیاری از کاربردها

به عنوان مثال رنگ قهوه‌ای روشن یا کرم، یک رنگ خنثی است که در تناژ مختلفی از رنگ قهوه‌ای می‌تواند رنگ پایه باشد. مراقب باشید که بیش از حد از رنگ‌های پایه استفاده نکنید، زیرا مناطق تک رنگ ممکن است احساس خستگی و خواب آلودگی را در افراد تلقین کند.

رنگ سفید نشان دهنده خلوص و پاکیزگی است. گاهی اوقات رنگ سفید القا کننده‌ احساس بی‌عاطفگی است، درست مثل محیط‌های پزشکی. علاوه براین رنگ سفید می‌تواند برای فضاهای کوچک‌تر که می‌خواهید بزرگتر دیده شوند مفید باشد. این درحالی است که رنگ سیاه به عنوان رنگ غالب در دکوراسیون اتاق‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که فضا را تاریک و کوچک‌تر نشان می‌دهد.

رنگ‌های گرم‌تر انرژی و اشتها را افزایش می‌دهند

قرمز نشان‌دهنده آتش، عشق و خشم است، این رنگ می‌تواند متابولیسم و فشار خون را افزایش دهد و به ما انرژی و شور و اشتیاق ببخشد. در فنگ شویی، قرمز نشان‌دهنده خوشبختی است. رنگ صورتی نشان‌دهنده احساس شادی، عشق و صلح است. این گزینه برای دوستداران قرمز به عنوان یک جایگزین ملایم‌تر بسیار عالی است. آبی نشان‌دهنده اعتماد و ثبات است. یکی از رنگ‌های پرطرفدار برای اتاق نشیمن برای ایجاد آرامش و نور بیشتر، رنگ آبی است، اما فراموش نکنید که از آبی تیره برای اتاق نشیمن استفاده نکنید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد احساس غم و اندوه شود. بنفش نشان دهنده جاه طلبی، خلاقیت و ثروت است و رنگ بسیار لوکسی است. رنگ بنفش با تنوعی که دارد می‌تواند در هر اتاقی و با هر هدفی به کار گرفته شود.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها