طراحی کاربردی کابینت آشپزخانه

مقالات
۲۸ آذر

برای اینکه بتوانید طراحی کابینت آشپزخانه را انجام دهید باید در ابتدا با قوانین و استانداردهای طراحی داخلی آشنایی داشته باشید. بدون این امر نمی‌توانید طراحی کابینت آشپزخانه را به نحو احسن انجام دهید. برای طراحی کابینت آشپزخانه به اصول و اندازه‌های دقیق نیاز است. علاوه بر این نکات بسیاری وجود دارد که باید در این طراحی مورد توجه واقع شود.

در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

طراحی کاربردی کابینت آشپزخانه

طراحی کاربردی در کابینت آشپزخانه

به گفته بسیاری از طراحان برجسته داخلی اولین نکته‌ای که باید در طراحی کابینت آشپزخانه مورد توجه واقع شود را می‌توان طرحی دانست که علاوه بر زیبایی ظاهری، دارای عملکرد بالایی باشد. در طراحی کابینت آشپزخانه ظاهر و شکل U یا L در وهله اول و طراحی در وهله دوم قرار دارد.

در واقع اصل مثلث، سینک، یخچال و گاز باید در ابتدا مدنظر قرار گیرد. همچنین برای راحتی در حرکت باید در این فضاها فاصله ای حدود ۱ متر و ۸۰ سانت رعایت شود. در غیر این صورت طراحی کابینت آشپزخانه نمی‌تواند کارایی مورد نظر را داشته باشد.

ایجاد فضایی مناسب برای نگهداری تجهیزات داخلی آشپزخانه

همانطور که می‌دانید آشپزخانه مکانی است که انواع وسایل و تجهیزات آشپزی و پخت و پز در آنجا وجود دارد. طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که کلیه تجهیزات را در خود جای دهد. برای این منظور می‌توانید از فضای آشپزخانه به طور بهینه‌ای استفاده کنید.

کابینت‌های دیواری را می‌توانید به گونه‌ای طراحی کنید که از آن برای نگهداری این تجهیزات استفاده کرد. این امر یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که در طراحی کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کنید.

نوردهی مناسب در طراحی کابینت آشپزخانه

از آن‌جایی که محیط آشپزخانه به نور طبیعی و مصنوعی با هم احتیاج دارد در حد امکان سعی کنید که طراحی کابینت به گونه‌ای نباشد که جلوی نور طبیعی که به فضا وارد می‌شود را بگیرد. این نور در روز می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد.

با این حال هنگام شب ممکن است که چراغ وسط آشپزخانه بر روی فضای کار شما سایه بیاندازد. همچنین این نوردهی در طراحی کابینت آشپزخانه نمی‌تواند جوابگوی نیازهای شما باشد. به همین دلیل نوردهی در زیر کابینت‌ها می‌تواند مستقیما فضای روی کانتر را روشن کند. این نوردهی در طراحی کابینت آشپزخانه می‌تواند بسیار موثر باشد.

اطلاع از جایگیری خطوط برق و گاز در آشپزخانه

در ابتدا باید از مکان قرارگیری لوله‌های آب و گاز در آشپزخانه اطلاع پیدا کنید. این امر در جاگذاری تجهیزات برقی در طراحی کابینت آشپزخانه بسیار مهم است. در برخی از آشپزخانه‌ها این امر به درستی جاگذاری نشده است و می‌تواند طراحی را با مشکلاتی روبرو کند. با اطلاع از اندازه‌های دقیق و استاندارد در طراحی کابینت می‌توانید تا حد امکان از ایجاد این گونه مشکلات بکاهید.

متریال مناسب برای طراحی کابینت آشپزخانه

یکی از ویژگی‌های مهمی که در طراحی کابینت آشپزخانه باید مدنظر قرار دهید، متریالی است که باید برای ساخت آن استفاده کرد. این امر تا حدود زیادی کار را برای شما آسان می‌کند. از آن‌جایی که در طراحی کابینت آشپزخانه این امر می‌تواند بسیار مهم باشد، باید در انتخاب نوع مناسب متریال بیشتر دقت کنید.

به عنوان نمونه متریال‌های فلزی به سرعت می‌توانند دارای خش شوند. همچنین امکان زنگ‌زدگی نیز در آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل نمی‌توانند به عنوان متریال مناسبی در طراحی کابینت آشپزخانه عنوان شوند. امروزه مناسب‌ترین نوع متریالی که برای این امر استفاده می‌شود را می‌توان MDF نامید.

خرید تجهیزات و وسایل جدید در آشپزخانه

خرید تجهیزات جدید در آشپزخانه می‌تواند طراحی کابینت شما را بهتر در دید مخاطبان نشان دهد. لوازم خانگی جدید می‌تواند فضای آشپزخانه را تغییر دهد. باید به این نکته توجه کنید که با طراحی کابینت آشپزخانه و ساخت آن، در صورتی می‌توانید فضای داخلی خانه خود را تغییر دهید که اقدام به خرید تجهیزات نو در این محیط کنید.

سعی کنید از میزهای رومیزی جدید برای کابینت آشپزخانه خود استفاده کنید.

در نظر گرفتن ایمنی

از آن‌جایی که در محیط آشپزخانه انواع لوازم برقی و گازی وجود دارد اولین نکته‌ای که حائز اهمیت است ایجاد ایمنی در این محیط است. برای این منظور باید بتوانید تا حد امکان به نوعی طراحی را انجام دهید که هیچگونه خطری در این محیط برای شما ایجاد نشود.

می‌توانید از کف‌پوش‌های ضد لغزش، میزهای گرد و بدون لبه و بسیاری از متریال‌های مناسب همراه با ایمنی بالا استفاده کنید. در برخی از مواقع ممکن است که کودک شما به آشپزخانه بیاید. باید ارتفاع اجاق گاز شما به حدی باشد که در دسترس کودکان قرار نگیرد. نکاتی از این قبیل می‌تواند در طراحی مورد نظر شما تاثیرگذار باشد.

تهویه مناسب در آشپزخانه

می‌توان گفت که ایجاد تهویه مناسب در آشپزخانه‌هایی که به پنجره دسترسی ندارند باید یکی از نکات ضروری باشد که طراحان برای محیط داخلی آشپزخانه در نظر می‌گیرند. در واقع قرار دادن هود در طراحی کابینت می‌تواند این امر را به راحتی برای افراد ایجاد کند تا از ایجاد بوی غذا در خانه و خفگی هوا جلوگیری کند.

جای مناسب در کابینت برای قرار گیری زباله

برای اینکه بتوانید زباله‌های خود را به سرعت تخلیه کنید و یا از معرض دید قرار دادن آن‌ها جلوگیری کنید باید در طراحی کابینت فضایی را برای این منظور در نظر بگیرید. می‌توانید از سطل زباله‌های داخلی هوشمند در پشت درب کابینت استفاده کنید.

اندازه های استاندارد ارتفاع کابینت ها

برای طراحی کابینت آشپزخانه باید به نکات بسیاری دقت کنید تا بتوانید این امر را بدون هیچگونه مشکلی انجام دهید. در نظر گرفتن اندازه‌های استاندارد در ارتفاع کابینت‌ها، می‌تواند سهولت در استفاده از آن‌ها را برای افرادی که در آشپزخانه مشغول به پخت و پز هستند راحت‌تر کند.

ارتفاع‌های بسیار بلند در طراحی کابینت می‌تواند افراد را خسته کند. در واقع محیط آشپزخانه باید فضایی مطبوع را ایجاد کند تا تمایل به دور هم جمع شدن خانواده در این مکان‌ها بیشتر از پیش ایجاد شود.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها