چگونه کابینت‌های آشپزخانه را سازماندهی کنیم؟

مقالات
۰۹ امرداد

آیا شما مدام کابینت‌های آشپزخانه‌ خود را باز می‌کنید و به دنبال وسایل مورد نیاز خود زمان زیادی صرف می‌کنید؟ اگر وقت آن است که کابینت‌های آشپزخانه‌تان دوباره مرتب و سازماندهی شود، شما به جای درستی آمده‌اید.

چگونه کابینت‌های آشپزخانه را سازماندهی کنیم؟

بهترین راه برای فهمیدن چگونگی سازماندهی و طراحی و ساخت کابینت‌های آشپزخانه این است که در مورد چگونگی استفاده از آن‌ها فکر کرده باشید. مطمئن باشید هنگامی که کابینت‌های خود را سازماندهی کردید، دوباره منتظر آشپزی در آشپزخانه خواهید بود. البته ناگفته نماند که چگونگی طراحی و ساخت کابینت‌ های آشپزخانه در سازماندهی وسایل و مرتب یا شلوغ به نظر رسیدن فضای آشپزخانه سهم به‌سزایی دارد. طراحی و ساخت کابینت‌های بزرگ و جادار و طبقه‌بندی شده می‌تواند شما را از شر شلختگی‌های همیشگی و مزاحمت وسایل نجات دهد. همچنین استفاده‌ بهینه از فضای داخلی کابینت‌ها نیز کمک بسیاری به سازماندهی فضای آشپزخانه می‌کند.

همه چیز را از کابینت خود خارج کنید

۱. ساده‌ترین راه برای مقابله با دردسر‌های یک پروژه سازماندهی، در ابتدا خارج کردن تمام وسایل از کابینت‌ها است. بشقاب‌ها، شیشه‌ها، لیوان‌ها، گلدان‌ها، ظرف‌ها و هر چیز دیگری که در کابینت‌های خود قرار داده‌اید را خارج کنید. همه چیز را روی میز آشپزخانه خود قرار دهید تا بتوانید آنچه را که دارید و آنچه نیاز دارید را ارزیابی کنید.
تصمیم بگیرید که چه کاری می توانید انجام دهید.


۲. شما ممکن است مجموعه‌ای از فنجان‌های پلاستیکی که از رستوران‌ها آورده‌اید، یک شمع شکسته شده، ورق‌های کاغذی تبلیغاتی، قهوه‌ساز قدیمی که دیگر کار نمی‌کند، و غیره را در کابینت‌ها نگه داشته باشید. اکنون وقت آن رسیده است که اقلام آشپزخانه خود را به اقلامی که در واقع از آن استفاده می‌کنید کاهش دهید. خلاص شدن از وسایل مزاحم باعث می‌شود کابینت‌های شما بیشتر سازماندهی شود.

  • اگر متوجه شوید که شما واقعا به چه وسیله‌ای نیاز دارید، قبل از اینکه کابینت خود را سازماندهی کنید، پیش بروید و آن را بخرید. اگر برای پیدا کردن یک مکان مناسب برای آن منتظر بمانید، کار شما دشوارتر خواهد بود.
  • با اهدای لوازم آشپزخانه قدیمی به یک مرکز خیریه، کمک کنید یا آن‌ها را به افراد دیگری که به آن‌ها نیاز دارند ببخشید. دانستن اینکه اقلام قدیمی شما به جای زباله به یک خانه جدید منتهی می‌شود، ممکن است باعث شود که به راحتی از چیزهایی که دیگر نیازی به ‌آن‌ها ندارید خلاص شوید.

کابینت‌ها را از بالا به پایین پاک کنید

۳. یک‌سری از لوازم پاک‌کننده‌ مخصوص کابینت را تهیه و جمع آوری کرده و برای تمیز کردن هر گوشه و برآمدگی و همچنین پاک کردن درب‌های کابینت آماده شوید. تمام لکه‌های خشک و قدیمی، ذرات خشک شده و گرد و غبار را پاک کنید تا کابینت‌های خود را برای چیدن ظروف و سایر وسایل آشپزخانه آماده کنید. تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه باعث می‌شود که وسایل شما دیرتر کثیف شوند و همچنین مواد غذایی نگهداری شده نیز دیرتر خراب شده و تازه‌تر باقی بمانند.

  • اگر شما ترجیح می‌دهید که از پاک‌کننده شیمیایی استفاده نکنید، سعی کنید از محلول سرکه سفید رقیق شده با کمی آب استفاده کنید. این محلول تمیز کننده طبیعی برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه به خوبی کار می‌کند.
    ‌ اگر کابینت‌های شما از چوب‌های رنگ نشده ساخته شده باشد، مراقب باشید که از محصولات پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که به آنها آسیب نمی‌رساند.

آستردهی کابینت با کاغذ یا چوب پنبه

۴. استفاده از آستر‌ها یا پوشش‌های جدید مخصوص کابینت به از بین بردن بوی قدیمی کمک می‌کند و فضای خوبی برای وسایل آشپزخانه شما ایجاد می‌کنند.

  • ابتدا سطح کابینت خود را اندازه گیری کنید و آستر‌ها را به دقت برش زده و روی آن‌ها قرار دهید.
  • برخی از پوشش‌ها چسبی هستند که برای تثبیت‌‌‌‌‌ آن‌ها در کابینت به شما کمک می‌کنند.

قرار دادن ساشه‌های معطر در گوشه‌های کابینت

۵. استفاده از بوگیر‌ها وساشه‌های خوشبوکننده‌ بادوام برای معطر نگه داشتن کابینت‌ها مفید است. چند مورد از گیاهان و ادویه‌جات مورد علاقه خود را انتخاب کنید، از قبیل اسطوخدوس، گلبرگ گل رز یا چوب دارچین. گیاهان و ادویه‌جات را در کیسه‌های پارچه‌ای کوچک قرار دهید و به راحتی در گوشه‌ طبقات کابینت بگذارید. هر چند ماه یکبار زمانی که متوجه شدید عطر آن‌ها دیگر تازه نیست آن‌ها را تعویض کنید.

  • برخی از گیاهان و ادویه‌جات می‌توانند برای جلوگیری از نفوذ حشرات استفاده شوند. با استفاده از اکالیپتوس، روغن زیتون، چای یا روغن لیمو، برای محافظت در برابر آفات، از کیسه‌های رایج استفاده کنید.
  • اگر بخواهید بدون استفاده از عطر، بوی بد را از بین ببرید، از بسته‌های حاوی جوش شیرین در گوشه‌های کابینت خود استفاده کنید.

استفاده از ارگانایزر‌ها برای سازماندهی وسایل کوچک‌تر

۶. اکنون که کابینت‌های شما تمیز و مرتب شده‌اند، وقت آن است که در مورد چگونگی سازماندهی موارد کوچک و جزیی خود در کابینت فکر کنید. حتما لازم نیست که ارگانایزر‌ها را خریداری کنید، اما اگر تعداد زیادی از ابزارهای کوچک در آشپزخانه خود داشته باشید، آن‌ها می‌توانند به کاهش شلوغی و بی‌نظمی کمک کنند و وسایل را در جای خود نگه دارند.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها