نورپردازی در دکوراسیون داخلی

مقالات
۰۲ اردیبهشت

نورپردازی در یک خانه، همانطور که اندازه و ابعاد فضای کلی و اتاق‌ها را در بر می‌گیرد، حس و حال و فضای اتاق‌ها را نیز تغییر می‌دهد. محل قرارگیری و نوع نور، در کنار انتخاب رنگ، اندازه اتاق، دسترسی به نور طبیعی و انتخاب مبلمان، دو فاکتور مهم و تعیین کننده در نورپردازی و طراحی داخلی هستند. 

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

عناصری که با نورپردازی درست به کمک هم می‌آیند، یک اتاق را به یک ترکیب بی‌نظیر از قابلیت و سبک تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که اگر در دکوراسیون خانه خود، روشنایی مناسب نداشته باشید، نمی‌توانید معماری داخلی خانه را کامل ببینید. همچنین نورپردازی مناسب، جزئیات زیبای منزل را مانند نقاشی‌های دیواری، طرح‌های دیواری، تصاویر پس زمینه و بسیاری موارد دیگر نمایان‌تر می‌کند، این در حالی است که کمبود نور، آن‌ها را به سختی قابل توجه می‌کند. برای برجسته کردن زیبایی‌های انتخاب شده از عناصر طراحی، اغلب از نورپردازی تزئینی استفاده می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید از نور برای خاص‌تر نشان دادن زیبایی نقاشی دیواری استفاده کنید. با توجه به نور طبیعی در طول روز، رنگ نقاشی روشن و واضح‌تر است. با این حال، در شب اگر شما نیاز به روشنایی نقاشی برای مشاهده هستید از نور مصنوعی استفاده می‌کنید. با استفاده از نورپردازی دکوراتیو، یک اتاق بزرگ و روشن در روز، می‌تواند به یک فضای آرام و رویایی در شب تبدیل شود.

مدیریت رنگ با نورپردازی

استفاده از نورپردازی می‌تواند از رنگ کلی یک اتاق و یا فقط از آن دسته از سطوح که نور به منظور ارتقاء کیفیت بصری آن‌ها استفاده می‌شود، نشات بگیرد. رنگ‌های تیره‌تر یک اتاق را کوچک‌تر و کم‌رنگ می‌کند، در حالی که دیوارهای رنگی عکس این را شامل می‌شوند. خیال‌انگیز شدن فضا با نور منعکس شده از سطوح دیوارها تعریف می‌شود. برخی از انواع نورپردازی با روشن‌تر کردن دیوارها به این حس کمک می‌کنند.

جهت نورپردازی

نورپردازی در طراحی دکوراسیون یک اتاق، نور را برای کل اتاق فراهم کرده و عناصر بسیار خاصی را برجسته می‌کند. نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی، پیاده سازی نمونه‌ای کامل از نورپردازی موقعیتی است. به طور مثال در این زمینه می‌توان به کاربرد چراغ‌های آویزان از سقف، چراغ‌های گردنی و لامپ‌های قابل تنظیم در عناصر خاصی مانند نقاشی دیواری، گلدان گل روی میز یا در ورودی اتاق یا آشپزخانه اشاره کرد. علاوه بر این قاب عکس‌های ویژه و قاب آینه همچنین دارای روشنایی داخلی برای برجسته کردن مناطق خاص بر روی دیوار هستند. در مقایسه با تابش کلی از وسایل نورپردازی مرکزی که از سقف آویزان است، نورپردازی پایدار را می‌توان در کف و سقف برای ایجاد پرتوهای عمودی نور استفاده کرد. علاوه بر این، جهت نورپردازی، مانند مسیر نور، می‌تواند رنگ‌های دیوار را ملایم‌تر نشان داده و همچنین می‌تواند روشنایی فضا را افزایش دهد. این مساله در مخالفت با چراغ‌هایی است که از مرکز اتاق جدا شده‌اند و فقط محیط محدود به آن ناحیه را روشن می‌کنند. در هر دو مورد، جهت نورپردازی می‌تواند بر میزان نور یا تاریکی بخش رنگی تاثیر بگذارد.

عملکرد نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین نقشهای نورپردازی در طراحی دکوراسیون محیط داخلی، عملکرد آن است. نورپردازی باید برای خدمت رسانی به یک هدف ویژه تعریف شود، در غیر این صورت اجرای ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی صرفا نیروی الکتریسیته را تخلیه می‌کند. لوسترها نه تنها به دلیل قرار گرفتن در مرکز و نصب آسان در فضاهای بزرگ، فضای باز، ورودی‌ها و اتاق‌ها، بلکه به این دلیل که آن‌ها نور عالی برای اتاق را فراهم می‌کنند، استفاده می‌شوند. چراغ‌های دیواری طول و اندازه را به صورت بصری، به سالن ورودی و همچنین راهرو‌ها اضافه می‌کنند.

فضا در نورپردازی 

هم نور طبیعی و هم نور مصنوعی، هر دو به خیال انگیز شدن و منحصربه‌فرد شدن فضا کمک می‌کنند. برای یک اتاق تاریک، روش‌هایی را برای دسترسی به نور طبیعی بیشتر، پیدا کنید. اگر اتاق روشنایی کافی نداشته باشد، کوچک به نظر خواهد آمد. چیدن مبلمان نزدیک به هم، استفاده از میز قهوه، میز نهارخوری، مبل، صندلی و صندلی‌های دونفره عاشقانه در یک محیط کوچک، وضعیت را بدتر می‌کند. اگر روشنایی طبیعی در اتاق موجود نباشد، لامپ‌های گوشه‌ای، آینه‌های دیواری و چراغ‌های مرکزی آویزان از سقف، اتاق را روشن می‌کنند و به ایجاد یک فضای بصری بزرگتر کمک می‌کنند. این مساله در مورد هر گونه طراحی دکوراسیون اداری و منزل صدق می‌کند. بهتر است بدانید نور طبیعی همواره باکیفیت‌تر از نور مصنوعی ساخته شده توسط انسان است، زیرا رنگ‌ها را بهتر می‌کند و به زیبایی بصری یک اتاق می‌افزاید. اگر به نور طبیعی بیشتری نیاز دارید، پنجره‌های وسیع‌تر و بزرگ را در نظر بگیرید و یا از پرده‌های یک لایه استفاده کنید تا حداکثر نور را از پنجره‌های فعلی خود دریافت کنید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها