چند نکته موثر در ساخت کابینت آشپزخانه

مقالات
۲۹ دی

طراحی و ساخت کابینت در آشپزخانه یکی از اجزای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی و آشپزخانه هستند که باید ظاهری خیره کننده داشته باشند و حداقل بیست یا سی سال قابلیت نگهداری کارآمد و آسان برای استفاده داشته باشند اما بسیاری از مردم خیلی زودتر از این‌ها با کابینت‌های خود به مشکل برمی‌خورند.

مشکلاتی از قبیل کج شدن و سفت شدن درب‌ها، خراب شدن کشو‌ها، گود شدن و خراشیدگی بدنه خارجی کابینت، لولا‌های سست. این مشکلات به دلیل پایین بودن کیفیت طراحی و ساخت کابینت‌ ها رخ می‌دهد. نه تنها کابینت‌های کم کیفیت منجر به مشکلات کاربردی و زیبایی شناختی برای صاحب‌خانه ها می‌شوند، بلکه هزینه‌های نصب و تعمیر و نگهداری نیز بیشتر از انتظار می‌رود.

چند نکته موثر در ساخت کابینت آشپزخانه

به منظور خرید هوشمند و جلوگیری از مشکلات پیش بینی شده، به دنبال ویژگی‌ های زیر در طراحی و ساخت کابینت‌ های باکیفیت باشید :

  • استفاده از تخته سه لا یا تخته پلی وود در ساخت کابینت

کابینتها معمولا از تخته سه لا پلی وود یا تخته خرده نئوپان ساخته می‌شوند. اضلاع قویترین کابینت‌ ها از جنس تخته سه لا پلی وود هستند که در حین تحویل و نصب کمترین آسیب را می‌ بینند و وزن سنگین پیشخوان را تحمل می‌کنند و در برابر آسیب‌ های ناشی از رطوبت مقاوم هستند.

تخته سه لا یا تخته‌های پلی وود در مقابل تخته خرده چوب، دارای قدرت بیشتری در برابر پیچ و مهره، اتصالات و چسب هستند. تخته سه لا با لایه های چوبی ساخته شده است که هر دو در طول و عرضی به گونه ای ساخته می شود که تخته سه لا را قوی تر می‌کند. مقاومت آنها در برابر رطوبت بسیار بالاتر از تخته خرده چوب است، که این نکته یکی از ویژگی های کلیدی در اجرای پروژه های طراحی و ساخت کابینت در مناطقی با رطوبت آب وهوایی بالا است.

تخته سه لا در طول دوره‌های طولانی وزن‌های سنگین را تحمل می‌کند و همچنین در مقابل ضربه بسیار مقاوم است. تخته خرده چوب نئوپان یک جایگزین ارزان قیمت در برابر پلی وود است. چرا که در برابر رطوبت و ضربه آسیب پذیری بالایی دارد و نصب و تعمیر آن نیز به نسبت دشوار‌تر است.

نام‌های مختلفی برای تخته خرده چوب وجود دارد: MDF، چوب سخت، تخته خرده چوب و غیره. با این حال با هر نامی که روی آن گذاشته شود، تخته خرده چوب با تحت فشار قرار دادن خرده های چوب  و چسپ با هم در درجه حرارت بالا ساخته می‌شود. بیشتر آسیب‌ هایی که تخته خرده چوب یا نئوپان می‌بیند ناشی از رطوبت است. نئوپان شدیداً به رطوبت حساس است و با کمترین تماس با آب متورم می‌شود و از هم می‌ پاشد.

  • پنل های مرتفع پشتی

طراحی و ساخت کابینت بر قدرت و سهولت نصب آن تاثیر می‌گذارد. قویترین ساختار کابینت‌ها از یک پنل سنگین (3/8 اینچ یا بیشتر)، یک تخته کامل تخته سه لا، ساخته می‌شوند. این پنل اجازه می‌دهد تا کابینت به طور مستقیم به ستون‌های دیوار در هر نقطه در پشت کابینت متصل شود.

از آنجا که قدرت تخته سه لا از بالا به پایین و از طرف به طرف دیگر گسترش می‌یابد، نیازی به بستن ریل وجود ندارد. اگر برای قرار دادن سیم کشی یا لوله کشی در پشت کابینت به برش نیاز باشد، بدون تقویت اضافی به طور کلی یکپارچگی خود را حفظ خواهد کرد. در روش‌های ارزان‌تر از پنل‌های نازک، ریل‌های آویزان فلزی و براکت ها و ریل‌های قاب شونده استفاده می‌کنند.

در این مدل اتصالات تمام قسمت پشت را به طور کامل از بین می‌برند، بنابراین شما می‌توانید دیوار را ببینید، که در این حالت یک پنل چوب خرده 1/8 اینچ به ¼ اینچ اضافه هم ارتفاع کابینت اضافه می‌شود. اگر به سیم کشی یا لوله کشی نیاز داشته باشید مجبور می‌شوید بخشی از ریل فلزی را برش دهید، بنابر این برای این کار به تقویت اضافی نیاز پیدا خواهید کرد.

پنل‌های ضعیف و بی‌کیفیت می‌توانند باعث سقوط کابینت بر اثر تحمل وزن سنگین وسایل شوند. برای ساخت و طراحی کابینت‌های خود از پنل‌های قوی و مستحکم در آشپزخانه خود استفاده کنید.

  • لولا های نرم و آسان باز شو

لولاهای کابینت یکی از مهمترین اجزای یک کابینت آشپزخانه هستند، شما نمی‌توانید بدون آنها درب‌ها را باز و بسته کنید. لولاهای ضعیف باعث می‌شوند که با گذشت زمان درب‌های کابینت سفت یا سست شوند و همچنین باعث می‌شوند که درب‌ها در بیشتر مواقع بسته نشوند و باز بمانند.

لولای آرام بند استیل 6 جهته : یک لولای کابینت با کیفیت معمولا از نوع آرام بند می‌باشد و از جنس نیکل و استیل سخت ساخته شده است. لولا باید از شش جهت قابلیت تنظیم داشته باشد: ازداخل، از بالا و پایین و چپ و راست.

دیگر لولا ها : هزاران نوع لولا برای سازندگان کابینت در بازار وجود دارد. بسیاری از تولیدکنندگان هنگام طراحی و ساخت کابینت از لولاهایی با کیفیت پایین استفاده می‌کنند که تنها قابلیت تنظیم چهارگانه دارند.

  • کشو های آسان باز شو نرم

کشوهای با کیفیت بالا (کشوهای اسلایدی) به منظور باز و بسته شدن بی صدا و آهسته و کارایی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچه وزن متحمل شده توسط کشو‌ها بالاتر باشد نیازمند اسلاید‌های قوی‌تر هستید. اسلاید‌های ضعیف می‌توانند منجر به سفت شدن، سست شدن و یا گیرکردن کشوها در کابینت شوند.

  • جعبه های کوچک چوبی متصل به هم

اگر کشوهای شما خم یا کج می‌شوند باید یک کشوی با کیفیت بالاتر را در نظر بگیرید. جعبه های کشو و اتصالات آنها یکی از اولین چیزهایی است که در کابینت آشپزخانه مستهلک می‌شوند . طراحی و ساخت کابینت با کیفیت پایین که معمولا با اتصالات و لولاهای مهره ای محافظت می‌شود، در جایی که طرف چپ جعبه ها به صورت دندان دار متصل می‌شود، قدرت اتصال مفصل را ندارند.

  • ساختار I-beam

 I-beams ها ساختار‌های یک دوم اینچی هستند که در ساخت و ساز پایه ی کابینت استفاده می‌شوند و در شیار‌های موجود در بدنه قفل می‌شوند و تمام چهار طرف کابینت را دربر می‌گیرند تا بتوانند با قدرت بالا در دراز مدت و در حین نصب، شکل کابینت را محافظت کنند.

بست‌ها و اتصال‌های مثلثی گوشه ای جایگزین‌های ارزان‌تری نسبت به I-beam هستند، این اتصالات معمولا از پلاستیک ساخته شده، اما گاهی اوقات چوبی یا فلزی هستند.

این قطعات گوشه ای معمولا به گوشه های کابینت برای نگه داشتن جعبه ها به وسیله ی پیچ ومهره یا چسپ متصل می‌شوند، اما از آنجا که این گسست ها و پرانتز‌ها به اطراف کابینت چسبیده اند، به کابینت هیچ قدرتی نمی افزایند و با گذشت زمان، به خصوص اگر کابینت تحت تاثیر رطوبت قرار گیرد، احتمال افزایش انعطاف پذیری و خمیدگی بیشتری پیدا می‌کند.

  • سطح داخلی ملامینی

سطح داخلی کابینت‌های آشپزخانه ، از جمله قفسه ها، باید غیر متخلخل، قابل تمیز کردن و به اندازه کافی سخت باشد تا عمر و دوام کابینت‌ها را بدون زنگ زدگی و حباب زدگی و پوسته پوسته شدن افزایش دهد. فضای داخلی در طراحی و ساخت کابینت با رنگ‌های روشن، محتویات کابینت را آسان تر نمایش می‌دهد.

مواد سطح درونی شامل ملامین می‌شود که نوعی لمینیت صاف و سخت است که به تخته سه لا، تخته خرده چوب و روکش چوب اعمال می‌شود. ملامین بسیار با دوام، مقاوم در برابر آتش، غیر قابل نفوذ به آب و مقاوم در برابر لکه ها است و با راه حل‌های خانگی به آسانی تمیز می‌شود. ملامین در تخته وایت برد، کاشی‌های کف، صفحات ضد آب و وسایل آشپزی نیز استفاده می‌شود.

  • کابینت قاب دار

کابینت قاب‌ دار، دارای یک قاب چوب در جلوی جعبه کابینت است. لولای درب و کشوی اسلایدی به قاب متصل می‌شوند. در یک کابینت بدون قاب، درب به طور مستقیم به جعبه کابینت متصل می‌شود. روش‌های ساخت و طراحی کابینت در ظاهر به طور قابل توجهی متفاوت است و بسته به روش‌های ساخت و ساز می‌تواند به طور گسترده ای قدرت و ثبات متفاوتی در کابینت‌ها ارائه دهد. هزینه های نصب معمولا برای کابینت‌های بدون قاب بالاتر است.

  • کابینت های مونتاژ شده و آماده ی نصب

کابینت‌های مونتاژ شده به طور کامل در کارخانه ساخته، بسته بندی شده و آماده نصب هستند. در روش‌های طراحی و ساخت کابینت کارخانه ای، قطعات چوب را با استفاده از اتصالات دو طرفه، چسب سرد و گرم، اتصال دهنده های قدرتمند و دیگر تکنیک‌های صنعتی به کار می برند. در این ساخت و ساز تمام چوبی، قطعات اتصال در سطح میکروسکوپیک هستند که دوام کابینت را افزایش می‌دهند.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها