راهنمای نورپردازی آشپزخانه

مقالات
۲۴ اسفند

نورپردازی آشپزخانه کاری است که اکثر افراد دوست دارند که آن را در خانه‌های خود اجرا کنند. بر اساس اندازه و فضای آشپزخانه، و بودجه افراد و سبکی که هر شخص برای دکوراسیون خانه خود دنبال می‌کند، روش‌های زیادی برای نورپردازی آشپزخانه به سبک دلخواه هر فرد وجود دارد. در این راستا مطالعات و بررسی‌هایی صورت گرفته است که در این مقاله استفاده شده تا بتوان بهترین و کارآمدترین راه‌ها را برای انجام نورپردازی آشپزخانه به شما ارائه نمود.

راهنمای نورپردازی آشپزخانه

از چراغ های ریسه ای بیش از حد استفاده نکنید

یک نکته مهم این است که به هیچ عنوان شبکه‌های کاملی از چراغ‌ها و ریسه‌های بلند نوری را برای سرتاسر فضاها استفاده نکنید. به این دلیل که این کار می‌تواند منجر به مصرف زیاد انرژی شده و گرمای زیادی نیز تولید می‌کند. همچنین از این‌که نورپردازی و تمرکز نوری را در نقطه‌ای از آشپزخانه قرار دهید که بیش‌ترین استفاده را از آن دارید، کار اشتباهی است و نباید این کار را در نورپردازی آشپزخانه انجام دهید.

نقش نوارهای نوری کابینتی

در فرایند نورپردازی آشپزخانه، نورپردازی زیر کابینت‌ها و کمدها برای روشنایی قسمت‌هایی که در آن‌جا کار انجام می‌دهید ایده خوبی است، مانند بخش‌هایی که بیش‌تر برای انجام کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این منظور بهتر است از نورپردازی‌های LED استفاده نمایید. این نورها بهترین گزینه هستند چرا که گرمای زیادی تولید نمی‌کنند.

استفاده از نوارهای ساده LED یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای به کارگیری نورهای LED هستند، چرا که نصب این نوارها در اتاق کار بسیار آسان و راحتی است.

برای تاثیرگذاری بیش‎تر شما همچنین می‌توانید از نوارهای نوری کابینتی نیز در نورپردازی آشپزخانه استفاده نمایید. این نورپردازی‌ها اگر که در ارتباط و دنباله همدیگر قرار بگیرند می‌توانند یک نور دنباله‌دار را ایجاد کنند، که نه تنها برای عملکرد بهتر در آشپزخانه موثر است، بلکه می‌تواند به بهبود فضای آشپزخانه و تاثیر بهتر نورپردازی در آن‌جا نیز کمک کند.

نقش ارتفاع بر نورپردازی آشپزخانه

ارتفاع آشپزخانه فاکتور مهمی است که می‌تواند بر نحوه‌ی قرار گیری هر چه بهتر نورپردازی در آشپزخانه شما، به گونه‌ای که مناسب فضای شما باشد، تاثیر بگذارد. برای مثال اگر که سقف آشپزخانه شما بلند است در فرایند نورپردازی آشپزخانه بهتر است که نورهای خود را در زیر جزیره‌های وسط آشپزخانه و یا نزدیک به کف قرار دهید، تا بلند بودن زیاد از حد سقف زیاد به چشم نیاید.

در مقابل نیز اگر سقف آشپزخانه شما کوتاه است، بهتر است که نورها را در سقف و در بالا قرار دهید، این کار می‌تواند به بزرگ‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه و به چشم نیامدن سقف‌های کوتاه کمک کند.

اگر که در آشپزخانه شما کابینت‎های شیشه‎ای وجود دارد، بهتر است به جای استفاده از نورپردازی در خارج این کابینت‎ها، نورها را در داخل آن قرار داده تا از وجود یک نور بازتابنده و انعکاسی آزاردهنده جلوگیری کنید.

چراغ های آویز

استفاده از چراغ‌های آویزی برای استفاده در فضاهای بزرگ بسیار عالی هستند و پیشنهاد می‌شود در نورپردازی آشپزخانه‌هایی با فضای بزرگ‌تر استفاده شوند. این چراغ‌های آویزی می‌توانند در این فضاها بسیار زیبا به نظر برسند، اما نحوه قرار دادن و موقعیت نصب آن نیز مهم است. برای مثال قرار دادن این چراغ‌های آویزی در بالای یک جزیره و یا بالای یک فضای باز می‌تواند یک ویژگی مهم را برای آشپزخانه شما ایجاد کند و فضای آن‌جا را زیباتر نماید.

با این حال قرار دادن یک چراغ آویزی در بالای یک فضای بسته و کوچک ( خصوصا اگر که اندازه آویز آن کوتاه باشد ) می‌تواند باعث احساس خفگی و تنگی در فضا شود.

مهم ترین مکان ها به جهت نورپردازی آشپزخانه

در طراحی و نورپردازی آشپزخانه، نورپردازی ناحیه‌های به خصوصی که بیش‌ترین استفاده و کاربرد را در آشپزخانه دارند، به دلایل بهداشتی و سلامتی و البته دلایل مرتبط با طراحی بیش‌ترین اهمیت را دارد. این نواحی شامل، نورپردازی بالای سینک، بالای میز کار، یا قسمت غذاخوری هستند که نورپردازی این بخش‌ها لازم و ضروری است.

در هنگام انتخاب یک فن بوگیر بهتر است نوعی را انتخاب کنید که حداقل در چهار نقطه قابل دید آن چراغ نصب شده باشد.

اگر در نورپردازی آشپزخانه به قسمت غذاخوری اهمیت دهید و انجام یک نورپردازی در این قسمت را در نظر داشته باشید، می‌تواند کاری خلاقانه در نظر گرفته شود چرا که معمولا نورپردازی این قسمت کم‌تر در اولویت است. انتخاب یک نور آویزی کوتاه و سایه روشن می‌تواند گزینه خوبی باشد. چراغ‌های آویزی چندتایی کوتاه نیز گزینه‌های انتخابی مناسبی هستند.

اگر آشپزخانه شما اوپن و باز است و فضای بزرگ‌تری دارد، در فرایند نورپردازی آشپزخانه، روشنایی محیطی و فضایی می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. این‌جاست که می‌توانید از نورهای رنگی نیز استفاده کنید. این کار یک محیط آرامش‌بخش و با فضایی عالی برای ریلکس شدن را برایتان فراهم می‌کند.

این نوع نورپردازی به گونه ای انجام می‌شود که در آن نورهای LED در زیر کابینت‌ها، زیر سطح یک جزیره، بالاتر از درهای کمدها و کلا هر نقطه‌ای قرار می‌گیرد که با چشم، مستقیما قابل مشاهده نیستند، اما یک درخشش فوق‌العاده و کامل را به چشم‌ها می‌دهد.

کلام آخر

استفاده از چراغ‌ها در آشپزخانه امری پیچیده‌تر است، چرا که از یک طرف شما به نوری سفید و قوی نیاز دارید، و از طرف دیگر از آن جایی که آشپزخانه فضایی است که اغلب خانواده و دوستان در آن‌جا معاشرت می‌کنند و به استراحت و دور هم بودن می‌پردازند، نیاز به نوری گرم و آرامش‌بخش نیز احساس می‌شود. از این‌رو استفاده هر دوی این نورها در نورپردازی آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.


نمونه پروژه‌ها