نکات مهم در بازسازی و طراحی سیستم آشپزخانه

مقالات
۲۸ بهمن

برای آن‌که آشپزخانه خود را تغییر داده و آن را متناسب با نیازها و سلایق خود طراحی و بازسازی کنید، بهتر است مواردی را مد نظر قرار دهید تا پروژه با موفقیت و مطابق خواسته‌تان به انجام برسد.

نکات مهم در بازسازی و طراحی سیستم آشپزخانه

طرح کلی پروژه را بیان کنید.

در ابتدای بازسازی سیستم آشپزخانه خود طرح کلی و مواردی که نیاز است را مشخص کنید. آیا همین فضایی که قبلا آشپزخانه بوده است، برای نیازهای شما کافی است یا باید گسترش یابد؟ برای این کار آیا نیاز به تغییراتی در ساختار خانه و آشپزخانه هست یا خیر؟ بدون مشخص کردن طرح کلی پروژه و ارزیابی دقیق از طرح نهایی که در ذهنتان است، هزینه‌تان بالا خواهد رفت و زمان انجام کار نیز طولانی می‌شود.

آیا برای تغییراتی که قرار است در بازسازی آشپزخانه و ساخت کابینت‌ها انجام دهیم نیازمند معمار و یا مهندس حرفه‌ای است؟

 بودجه نهایی پروژه را تخمین بزنید.

 یکی از مهمترین و ضروری‌ترین کارها برای پروژه این است که قبل از شروع محاسبه کنیم پروژه چقدر هزینه خواهد داشت و ما تا چه مقداری می‌خواهیم برای آشپزخانه جدید، هزینه کنیم.

برنامه ریزی مرحله بعدی است. بعد از مشخص کردن نیازها و طرح کلی و همچنین بودجه‌ای که می‌خواهیم اختصاص دهیم، باید برای طراحی آشپزخانه‌ای کاربردی و همچنین ساخت و طراحی کابینت مورد نیاز، همه جزییات طی یک برنامه ریزی دقیق مشخص گردد.

جایگذاری وسایل مهم یعنی یخچال، گاز، سینک و ماشین لباسشویی در آشپزخانه باید به خوبی در نقشه کابینت‌ها مشخص گردد. در طراحی و نقشه کشی برای کابینت آشپزخانه، استاندارهای کلی هم برای اندازه‌گیری‌ها و هم جای قرار گرفتن وسایل وجود دارد که باید در طی برنامه‌ریزی و نقشه کشی به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

در طراحی و ساخت کابینت های آشپزخانه، حتما صفحه‌ کار برای انجام کارهای روزمره آشپزی در نظر بگیرید. کنار سینک، کنار گاز، کنار یخچال و .... از جمله جاهایی است در آشپزخانه که نیاز می‌شود وسایلی را در آنجا بگذاریم و برداریم.

تم کلی آشپزخانه و طراحی کابینت ها شما باید بازتابی از استایل کلی منزل شما باشد و عناصر طرح کلی طراحی دکوراسیون داخلی منزل در دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها منعکس شود.

در هنگام طراحی سیستم آشپزخانه و نقشه کشی کابینت‌ها و محل قرارگیری آن‌ها، مشخص کنید که به چه نوع کابینت‌هایی نیازدارید مثلا کشو، ویترین، میز کار، جای ادویه، جای قرار دادن دستگاه‌ها، سطل زباله، سوپر مارکت و .... (هرکدام از این موارد نیازمند اکسسوری و یراق آلات خاص خود هستند).

جنس کابینت از دیگر مواردی هست که باید قبل از اجرا آن را با توجه به مواردی تعیین و انتخاب کنید. در انتخاب جنس کابینت به دوام، راحتی تمیز کردن و نگهداری، قیمت و .... توجه کنید.

اتصالات لوله کشی، آبگرمکن، سیستم فاضلاب، لوله کشی گاز و ... از موارد فنی است که باید قبل از طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه به آن توجه داشت.

مقالات مرتبط


نمونه پروژه‌ها