ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۱۵ تیر

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

برای حل این موضوع در حین طراحی دکوراسیون داخلی خود باید به دنبال راه‌حلی باشید که ضمن صرفه‌جویی در مصرف برق، نور کافی برای خانه را تامین کند. شاید تصور کنید که فقط با استفاده از لامپ‌ها و سیستم‌های روشنایی بزرگ می‌توان نورپردازی خانه را بهبود بخشید اما پیشنهادهای امروز ما باعث منحصر به فرد شدن سیستم دکوراسیون داخلی منازل شما بدون نیاز به این موارد، می‌گردد.

رنگ سقف و دیوارها را سفید کنید

اولین پیشنهاد ما برای فضاهای کم نور، به طور مثال اتاقی که پنجره ندارد، انتخاب رنگ سفید برای سقف و دیوار اتاق‌هاست، چرا که این رنگ نور ورودی از بقیه قسمت‌های خانه را کاملا بازتاب می‌دهد. همچنین یکسان کردن رنگ دیوار و سقف باعث بزرگتر دیده شدن فضای اتاق می‌گردد.

ترکیب پنجره بالای در ورودی و آینه داخل اتاق

برای اتاق‌های کم نور حتما لازم است که از درهایی استفاده گردد که در بالای آن امکان قرار گرفتن پنجره وجود داشته باشد تا نور سایر قسمت‌های منزل به اتاق راه پیدا کند. می‌توان با نصب یک آینه بزرگ در اتاق نور ورودی از پنجره‌ها را در سطح اتاق پخش کرد.

نورپردازی آشپزخانه

برای نورپردازی آشپزخانه کم نور می‌توانید از دو ایده جذاب استفاده کنید. بهترین حالت استفاده از راه حلی است که ورود نور طبیعی به آشپزخانه را امکان پذیر می‌کند، می‌توانید از پنجره‌ها و نورگیر سقفی استفاده نمایید که باعث ورود مستقیم نور به فضای آشپزخانه و اتاق‌های مجاور می‌گردد. البته این ایده در آپارتمان‌ها کاربردی نمی‌باشد. بنابراین اگر ساکن آپارتمان هستید، پیشنهاد ما استفاده از نورپردازی زیر کابینتهاست، زیرا با این روش تمامی نقاط و گوشه‌های آشپزخانه خود را روشن کرده‌اید.

از پرده، کف پوش و مبلمان روشن استفاده کنید

پرده‌های ضخیم از نفوذ نور به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند بنابراین سعی کنید از پرده‌های نازک، شفاف و با رنگ‌های روشن استفاده نمایید. کفپوش‌های منزل خود را با رنگ‌های روشن طراحی نمایید. استفاده از سرامیک‌های شفاف در منازل از مواردی است که امروزه بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. سرویس مبلمان هم تاثیر به‌سزایی در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و نورپردازی آن دارد، چراکه هم با دیگر المان‌های دکوراسیون مانند پرده و کفپوش‌ها هماهنگ می‌شود و هم انتخاب رنگ‌های شاد و روشن برای آن‌ها باعث ایجاد حس سرزندگی و شادابی در خانه می‌گردد.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها