کابینت آشپزخانه ریلی و کاربردهای آن

مقالات
۰۷ آبان

کابینت آشپزخانه از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه محسوب می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و به‌روز شدن طراحی‌ها نسبت به نیاز مردم، فضای آشپزخانه معمولا اپن و با یک جزیره در وسط آشپزخانه طراحی می‌شود. در نتیجه تمام نمای آشپزخانه در کل خانه قابل رویت خواهد بود؛ از این رو طراحی کابینت آشپزخانه نقش موثری در زیبایی و دیزاین خانه دارد.

کابینت آشپزخانه ریلی و کاربردهای آن

کابینت آشپزخانه ریلی در واقع همان قفسه و کمدی ست که جهت نگهداری و قراردادن وسایل آشپزخانه پرکاربرد است. به طور کلی از کابینت‌های ریلی در بخش‌های مختلف خانه از قبیل اتاق‌ها، دسشویی و حمام و غیره برای نگهداری لوازمی مانند لباس‌ها، شوینده‌ها و ... می‌توان استفاده کرد. در طراحی کابینت ریلی، درب ها به شکل ریلی با یک یا چند پانل افقی یا عمودی ست. درب در این حالت به واسطه غلطکی که درون باکس پایین و بالا وجود دارد، جابه‌ جا می‌شود. در نتیجه کابینت آشپزخانه برای بازشدن احتیاجی به فضای بیرونی ندارد.
در ادامه انواع ریل‌هایی که در ساخت کابینت ریلی به کار می‌رود را معرفی می‌کنیم:
• ریل‌ کشوی برقی
• ریل ساچمه‌ای
• ریل تاندوم باکس
• ریل لگراباکس

کابینت‌ آشپزخانه ریلی براساس ویژگی‌های مختلف دسته بندی می‌شود.

• براساس طراحی کابینت و مدل انتخابی.
• رنگ بکار رفته برای روکش کابینت.
• فضایی که برای آشپزخانه و کابینت‌ها در دست داریم.
• متریال و جنس کابینت به کار رفته.
• شرکت و برندی که قصد ساخت کابینت را دارد.

هر کابینت آشپزخانه ریلی از یراق آلات کابینت، بدنه کابینت ، درب کابینت و صفحه کابینت تشکیل شده است.

مراحل ساخت کابینت آشپزخانه ریلی

در وهله اول لازم است از نحوه‌ی اندازه‌گیری برای کابینت آشپزخانه آگاهی داشته باشیم. همچنین رعایت استانداردها و قوانین در اندازه‌گیری، فضای مورد نیازی که برای کابینت ریلی باید در نظربگیریم، قلق‌ها و غیره ضروری است.
سپس با مشورت یک کارشناس خواسته‌های خود برای طراحی کابینت و کاربرد آن را مشخص می‌کنیم. در این مرحله تعیین می‌کنیم که کابینت برای جاسازی چه وسایلی ساخته می‌شود. در مرحله بعد با روش ساخت کابینت و کار گذاشتن ریل‌ها آشنا می‌شویم. با تحقیق و مطالعه می‌توان روش کار و نگهداری از کابینت را آموخت. ذکر این نکته ضروری است که در بعضی نقاط آشپزخانه امکان استفاده از کابینت ریلی وجود ندارد. شناساسیی این نقاط کور الزامی ست.
در نهایت با راعیت قوانین طراحی اندازه‌های دقیق کابینت آشپزخانه را محاسبه می‌کنیم و نقشه به دست آمده را برای سازنده ارسال می‌کنیم.

کاربرد و مزایای کابینت آشپزخانه ریلی

کابینت ریلی یکی از مدرن‌ترین و به روزترین طراحی‌ها برای کابینت‌ به شمار می‌رود که امروزه مورد توجه سازندگان است و از آن در جاهای مختلف خانه استفاده می‌شود. طرح‌های مختلفی از این نوع کابینت‌ها در بازار به فروش می‌رسد. بهتر است برای ساخت کابینت‌های ریلی از بهترین متریال و ریل‌ها استفاده شود تا علاوه بر حفظ ظواهر و زیبایی، با دوام و عمر مفید بالایی داشته باشد. استفاده از کابینت ریلی بسیار راحت است و در کابینت‌ها و کشوهای ریلی می‌توان انواع ظروف، مواد غذایی، ادویه جات و... را قرار داد.

عامل دیگری که کابینت ریلی آشپزخانه را در میان مصرف کنندگان محبوب کرده، افزایش سرعت باز و بسته شدن درب و کشوها و امکان جابه جایی اقلام داخل کابینت با سرعت بالاست. این مسئله به خصوص در آشپزخانه‌های بزرگ تجاری و شیرینی پزی‌ها پرکاربرد است. با استفاده از این مدل کابینت‌ها در آشپزخانه می‌توانید به آسانی و با کوچکترین فشار درب کابینت و کشو را به داخل یا بیرون بکشید. علاوه بر سهولت و سرعت به فضای آشپزخانه شما زیبایی دو چندان می‌بخشد و فضا را مدرن و شیک می‌کند. همچنین فرآیند نگهداری و تمیزکاری کابینت‌های ریلی راحت و در زمان کم امکان‌پذیر است.

نکات مهم جهت خرید کابینت ریلی

• حتما فضای آشپزخانه و فضایی که قصد دارید کابینت‌ها را در آن قرار دهید را دقیق اندازه گرفته و متناسب با فضای خانه نوع و رنگ کابینت را انتخاب کنید.
• قبل از خرید هدف خود را برای ساخت کابینت مورد نیاز خود تعیین کنید تا با ساخت کابینت با گنجایش مورد انتظار شما، نیازتان برآورده شود.
• نوع طراحی باز یا بسته بودن آشپزخانه، رنگ آن‌ها با توجه به متراژ آشپزخانه، اندازه جزیره یا اپن و... را قبل از ساخت انتخاب کنید.
• ریل‌های کابینت را از بهترین و درجه یک ترین نوع مواد انتخاب کنید تا در باز وبسته کردن دچار مشکل نشوید.
• صفحات روی کابینت آشپزخانه را از جنس چوب یا سنگ درجه یک انتخاب کنید تا دوام بالایی داشته باشند.

مقالات مرتبط


نمونه پروژه‌ها