تاثیر رنگ ها در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

مقالات
۲۶ اردیبهشت

آیا می‌توانید تصور کنید که در یک اتاق خواب نارنجی روشن بخوابید؟ در مورد تلاش برای استراحت در یک اتاق با دیوار و سقف قرمز رنگ آن چطور؟ هر کدام از رنگ‌ها به گونه‌ای بر احساس ما تاثیر می‌گذارند، رنگ‌ها می‌توانند برای آرامش بخشیدن به ما کمک کنند و یا ما را در معرض هوشیاری و انرژی قرار دهند. رنگ‌هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی برای تزئین خانه خود  استفاده می‌کنید، تاثیری جدی بر نحوه‌ احساس ایجاد شده در اتاق‌های مختلف می‌گذارند. در حالی که برخی از رنگ‌ها  راحتی و آرامش یک اتاق نشیمن را تکمیل می‌کنند، بعضی دیگر برای یک استودیوی خلاقانه بیشتر از فضای یک خانه مناسب هستند.

تاثیر رنگ ها در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه شما یکی از اتاق‌های مهم در خانه شما است. در این محل شما غذای روزانه‌تان را آماده می‌کنید و همچنین یکی از اولین اتاق‌هایی است که بعد از بیدار شدن از خواب هر روز صبح به آن می‌روید. از این جهت، در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی، انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه بسیار مهم است. برای مطالعه تاثیر روانشناختی رنگ‌های مختلف و پیدا کردن رنگ‌هایی که برای آشپزخانه خانه شما مناسب هستند، این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه رنگ‌های مختلف بر روی خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارد:

از رنگ قرمز تا آبی روشن، هر رنگ اثر منحصر به فرد خود را بر روی شما دارد. رابطه بین رنگ و روانشناسی فراتر از تفکر انسانها پیش می‌رود؛ تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات روانشناختی رنگ، بسیار تکامل یافته است. رنگ‌های روشن و قدرتمند مانند قرمز و زرد باعث می‌شوند که ما با هشدارها روبرو شویم و درست برعکس آنها، رنگ‌های طبیعی مثل سبز و آبی ما را آرام می‌کنند. فراتر از اثرات تکاملی رنگ، هر رنگ اصلی دارای مشخصات روحی و عاطفی منحصر به فرد خود است. ما به طور طبیعی هر رنگ را با مجموعه ای از احساسات و ویژگی‌های خود مرتبط می‌کنیم:

  • رنگ قرمز به احساس هشدار و خطر نزدیک است. محققان معتقدند این موضوع به دلیل ارتباط بین قرمز و خطر در طبیعت است - آتش و خون، دو چیزی که همه حیوانات را نیز به طور طبیعی هوشیار می‌کند، هر دو قرمز هستند.
  • نارنجی به فعالیت و تمرکز نزدیک است. به همین دلیل نارنجی یک رنگ بسیار رایج در بازاریابی است؛ زیرا این رنگ مردم را به اقدامات و متعهد شدن به چیزی القا می‌کند.
  • زرد کاملا با خوش‌بینی و انرژی ارتباط دارد. این امر می‌تواند به دلیل شباهت زرد به نور خورشید باشد، زیرا نور در بسیاری از افراد اثر جادویی و بلند پروازانه‌ای ایجاد می‌کند.
  • سبز یکی از رنگ‌های آرامش بخش است، باعث می‌شود اکثر مردم به کم‌کردن سرعت در عمل و تمرکز بیشتر توجه کنند. از آنجایی که سبز رنگی شبیه به طبیعت است، به طور گسترده‌ای در بازاریابی و طراحی دکوراسیون داخلی برای نشان دادن چیز‌های طبیعی به کار می‌رود.
  • آبی، به همین ترتیب، یک رنگ طبیعی است که مردم را آرام می‌کند. بر خلاف سبز، این رنگ باعث ایجاد احساس اعتماد و اطمینان می‌شود.
  • بنفش منحصر به فرد است و به خلاقیت نزدیک است. بسیاری از محصولات خلاق و فضاهای کاری متمرکز بر خلاقیت، رنگ اصلی خود را برای الهام بخشیدن خلاقیت به مردم و منحصر‌ به ‌فرد بودن، بنفش ساخته اند.

رنگ‌های دیگر نیز دارای اثرات روحی هستند که می‌توانند در خلق و خوی شما تاثیر بگذارند. اثرات رنگ‌ها کاملا ظریف هستند، اما هنوز هم قابل توجه هستند، و آنها را یک جنبه مهم در طراحی دکوراسیون داخلی می‌دانند.

رنگ‌های مناسب برای آشپزخانه‌های روشن

رنگ‌هایی که شما برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده می‌کنید تأثیر قابل توجهی بر احساس شما در هنگام صرف وقت در داخل آن خواهد داشت. رنگ مناسب را انتخاب کنید و در آشپزخانه خودتان آرام و راحت باشید. از آنجا که هر کس سلیقه‌ مختلفی دارد، هیچ رنگ کاملی برای آشپزخانه وجود ندارد. با وجود این، رنگ‌های خاصی وجود دارد که به طور طبیعی برای آشپزخانه مناسب است و به میزان نور طبیعی آنها دریافت می‌شود. آشپزخانه‌های روشن، که در طول روز نور خورشید زیادی دریافت می‌کنند، برای به کارگیری رنگ‌های دیگر مناسب هستند. بیشتر وقت‌ها بهترین رنگ برای آشپزخانه‌های روشن نارنجی و زرد است.
مزایای الهام بخش رنگ زرد و طبیعت پر انرژی آن باعث می‌شود که یک رنگ عالی برای رنگ آمیزی یا کاشی کردن یک آشپزخانه باشد. آشپزخانه طراحی شده با استفاده از زرد گرم می‌تواند یک احساس انرژی و جاه‌طلبی را در ابتدای صبح ایجاد کند، دقیقا زمانی که اکثر مردم بیشتر به آن نیاز دارند.

رنگ‌های مناسب برای آشپزخانه‌های تیره‌تر:

در حالی که رنگ‌های روشن برای آشپزخانه‌های روشن و پرنور مناسب هستند، آشپزخانه‌هایی که نور طبیعی زیادی را دریافت نمی‌کنند بهتر است برای طراحی دکور خود به سایر رنگ‌های تیره رجوع کنند. این به این دلیل است که رنگ‌های تیره در آشپزخانه برای کامل کردن خود از پالت رنگی تیره‌تر استفاده نمی‌کنند. یکی از رنگ‌های خوب برای آشپزخانه‌های تیره‌تر شامل قرمز است، که همانطور که در نور خورشید رنگ آبی، روشن به نظر می‌رسد، به همان اندازه خوب است. نور آبی یک رنگ فوق‌العاده برای آشپزخانه است زیرا می‌تواند طرح‌های رنگی تیره و روشن را به‌همراه داشته باشد. تن‌های زمینی مانند قهوه‌ای و کرم نیز می‌تواند با آشپزخانه تیره‌تر همخوانی داشته باشد. همانند قرمز، هر دو این رنگ‌ها در سایه به همان اندازه که در نور مستقیم خورشید هستند، به همان اندازه خوب عمل می‌کنند. در نهایت، سایه‌های تیره زرد نیز می‌تواند انتخاب زیبایی شناختی خوبی برای آشپزخانه‌های تیره‌تر باشد.

کدام رنگ برای آشپزخانه شما مناسب است؟

رنگی که شما برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید، نه تنها یک اثر عظیم به نظر می‌رسد، بلکه چگونگی احساس شما را نیز برملا خواهد ساخت. رنگی را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه شما و آشپزخانه شما باشد تا یک فضای راحت، پر انرژی و خوش‌بینانه ایجاد کنید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها