طراحی دکوراسیون داخلی محل کار

مقالات
۱۵ آذر

همانطور که می‌دانید اکثر افراد جامعه در طول شبانه روز مدت زمان معین و زیادی را در محل کار خود سپری می‌کنند که این زمان برای کارمندان برطبق قوانین مربوط به وزارت کار حدود ۸ ساعت است. اگر ۲۴ ساعت را به سه قسمت تقسیم‌بندی کنیم، ۸ ساعت ابتدایی روز مربوط به کار است، ۸ ساعت میانی به استراحت پس از کار و اوقات فراغت، گذراندن وقت با خانواده، انجام کارهای خانه و... اختصاص دارد و ۸ ساعت آخر نیز صرف خواب و استراحت شبانه می‌شود. بنابراین کار و دکوراسیون داخلی محیط کار بخش مهمی از زندگی هر فردی را تشکیل می‌دهد.

طراحی دکوراسیون داخلی محل کار

بدیهی‌ست که اگر محیط کار، محلی مناسب برای تمرکز و آرامش روانی فرد باشد، موجب خستگی و کسالت نمی‌شود. علاوه بر این، راندمان کار افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است دکوراسیون داخلی محیط کار خود را به شکلی استاندارد، اکونومیک و ایده‌آل طراحی کنید. این مسئله برای محیط‌هایی که ارباب رجوع در آن رفت و آمد دارد اهمیت دوچندان دارد و لازم است سالنی جهت انتظار و استراحت ارباب رجوع نیز در نظرگرفته شود. توجه کنید که محل کار شما خانه دوم شماست که بیشترین زمان عمر خود را در آنجا سپری می‌کنید. لذا طراحی اتاق خود را به گونه‌ای انجام دهید که میزان خستگی پس از کار به حداقل خود و میزان راندمان کاری به حداکثر برسد.

در طراحی دکوراسیون داخلی محل کار مانند خانه می‌توانید اصولی را رعایت کنید که این اصول مقرون به صرفه بوده و بدون نیاز به دانش طراحی و دیزاین قابل اجراست و در عین حال تاثیر بسزایی دارد. در ادامه چند مورد از این اصول را به اختصار توضیح می‌دهیم.

اهمیت تناسب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار

اولین و مهم‌ترین اصل در دکوراسیون داخلی، رعایت تناسب در رنگ بین اجزای اتاق است که تاثیر بسزایی در ظاهر محیط کار دارد. توجه داشته باشید که از رنگ‌های تند و جیغ در طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار خود استفاده نکنید زیرا موجب حواس پرتی و استرس می‌شود. استفاده از یک رنگ در طراحی نیز فضا را کسل‌کننده و چشم را خسته می‌کند. بهتر است از چند رنگ که در یک طیف رنگی قرار دارند برای دیزاین محیط کار استفاده نمایید. تناسب و هارمونی رنگ‌ها در اجزای دکوراسیون داخلی از اصولی‌ترین نکات بوده و بهتر است رنگ‌های ملایم را انتخاب کنید.

میز، مبلمان و صندلی‌های محیط کار را مرتب و منظم بچینید

چیدمان مبلمان و صندلی‌ها، میزکار، میزکنفرانس و.. همگی با توجه به نوع محیط کار متفاوت است. اگر این نظم در محل کار برقرار نباشد، کارها به صورت دلخواه و با سرعت بهینه انجام نمی‌شود و در نتیجه راندمان کار کاهش می‌یابد. حتی از نظر علم روانشناسی، وجود نظم و قائده در محیط کار بر عملکرد و روحیه کارکنان تاثیر مثبت گذاشته و بازدهی کار آنان را افزایش می‌دهد.

استفاده از دکور و قفسه جهت ساماندهی به پرونده ها و لوازم اتاق

شما می‌توانید از انواع قفسه‌ها، دکور و شلف جهت منظم ساختن محیط کار استفاده کنید. پرونده‌ها، کاغذها، فایل‌ها، مدارک و... را در قفسه قرار دهید و هر قفسه را به یک دسته خاص اختصاص دهید تا پیدا کردن فایل مورد نظر سهولت پذیرد. سعی کنید شلف یا قفسه را در نزدیکی میز کار خود قرار دهید تا به لوازم موجود در آن دسترسی سریع داشته باشید.

نکات و یادداشت‌های مهم را روی یک قاب یا دیوار نزدیک میزکار نصب کنید

جهت یادآوری و حفظ کردن نکات مهم در محیط کار توصیه می‌کنیم یک برد یا دیوار نزدیک به میز کار را برای چسباندن برگه‌ها اختصاص دهید و روی برگه‌ها هرآنچه لازم است بنویسید. استفاده از برگه‌های چسبی‌ میزان توجه شما را افزایش می‌دهد تا نکات و قرارهای مهم را چندبار در روز بخوانید و پیگیری کنید.

استفاده از نور طبیعی در دکوراسیون داخلی محیط کار

در صورت امکان از نور طبیعی در محیط کار خود استفاده کنید تا خستگی و کسالت در محل کار به حداقل برسد و میزان انرژی شما نیز افزایش یابد. واضح است که نورهای مصنوعی جایگزین خوبی برای نورطبیعی نیستند و استفاده بیش از حد از نورهای مصنوعی موجب خیرگی و خستگی چشم می‌شود.

استفاده از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی محیط کار

استفاده از گیاهان آپارتمانی با رنگ‌های سبز موجب نشاط و شادابی می‌شود و انرژی مثبت زیادی به کارمندان می‌دهد. همچنین این گیاهان میزان اکسیژن محیط را افزایش داده و از این رو تاثیر مثبتی بر جسم و روح کارکنان داشته و میزان خستگی را به حداقل می‌رساند.

بنابراین با رعایت اصول و نکات ذکر شده می‌توانید دکوراسیون داخلی محیط کار خود را با کمترین هزینه به شکلی استاندارد و ایده‌آل طراحی کنید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها