ویژگی‌های سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی

مقالات
۰۷ آذر

سبک‌های متفاوتی برای چیدمان و دکوراسیون فضای داخلی وجود دارد که هرکدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی هستند و هر فرد نسبت به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. چنانچه می‌خواهید فضای داخلی خانه‌تان اصیل و با ابهت باشد باید به سراغ سبک کلاسیک بروید.

ویژگی‌های سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی

این سبک در کنار تاریخی و سنتی بودن، فضایی لوکس و مجلل ایجاد می‌کند و به افراد حس اشراف گونه‌ای می‌دهد. شاید با شنیدن اسم کلاسیک فضایی بزرگ با انواع وسایل دکوری حکاکی شده، پرده‌ها و مبل‌هایی با پارچه‌های گلدار به رنگ کرم قهوه‌ای، مبلمان آنتیک و دیوارهای بلند گچ‌بری شده را در ذهنتان مجسم کنید. تمامی این موارد جزئی از ویژگی‌های طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک هستند. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات این سبک با ما همراه باشید.

تعریف سبک کلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک کلاسیک نوعی سبک سنتی غربی است که از اصول معماری کهن یونان و رم باستان الهام گرفته و در حال حاضر با معماری معاصر ترکیب شده است. تمامی اجزای مورد استفاده در فضایی با این سبک از تناسب و هماهنگی خاصی برخوردارند و هرکدام دارای معنا و هویت هستند. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک مبنی بر نظم و اصول تعریف شده‌ای است که در نهایت منجر به ایجاد فضایی متقارن و هماهنگ می‌شود. کنتراست، بی‌تناسبی و هرچیزی که ثبات و پایداری فضا را برهم بزند در این سبک جایی ندارد. سبک کلاسیک اصالت خاصی دارد و یادآور دوران گذشته است. مهم‌ترین مسئله در اجرای این سبک حفظ هویت و صمیمیت فضا در عین مجلل بودن آن است.

ویژگی‌های طراحی دکوراسیون کلاسیک

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از بقیه سبک‌ها متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • منظم و معنادار بودن تمامی اجزای دکوراسیون

در این سبک تمامی مبلمان‌ها و وسایلی که برای چیدمان فضا استفاده می‌شوند جایگاه مخصوص خودشان را دارند و نمی‌توانید هر طور که خواستید جای آن‌ها را تغییر دهید. ابعاد، طرح و رنگ مبلمان‌ها باید با اکسسوری‌ها و تزئینات دیگر کاملا هماهنگ و متناسب باشند و تمامی اجزا باید با فاصله مشخصی از هم قرار بگیرند.

  • تقارن در چیدمان دکوراسیون

شاید اصلی‌ترین ویژگی این سبک متقارن بودن چیدمان مبلمان باشد. تمامی اجزا از جمله مبل‌ها، لوازم تزئینی و اکسسوری‌ها به صورت جفت بوده و نسبت به یک محور در تقارن با یکدیگر قرار می‌گیرند. این محور می‌تواند آینه بزرگ یا شومینه باشد که مبلمان به دور آن چیده می‌شوند. حتی نقش‌ها و حکاکی‌های روی گچ‌بری‌ها هم به صورت متقارن طراحی می‌شوند. این نحوه چیدمان نظم و شکوه خاصی به فضا می‌بخشد.

  • حکاکی و منبت کاری‌های پیچیده روی مبلمان

تمامی اجزا و وسایل مورد استفاده در دکوراسیون داخلی پر از نقوش متنوع و حکاکی و کنده کاری شده هستند که به طور کاملا هماهنگ و جذاب طراحی و رنگ آمیزی شده‌اند. در این سبک نمی‌توانید چیزی را به صورت ساده و بدون تزئینات ببینید. از دسته‌های مبل گرفته تا نرده‌های پله همه چیز خیلی ظریف و ماهرانه حکاکی و منبت کاری شده‌اند. همچنین پارچه‌های مبل‌ها و پرده‌ها نیز دارای طراحی خاصی هستند.

  • گچ‌بری‌های برجسته

خانه‌هایی که به سبک کلاسیک طراحی شده‌اند معمولا دیوارهای مرتفعی دارند و سقف بلند دیده می‌شود. برای این که این فضای بزرگ از حالت سادگی خارج شود روی دیوارها و سقف را با تابلو و گچ بری‌های برجسته به شکل قاب تزئین می‌کنند. این گونه طراحی یکپارچه و برجسته علاوه بر شکوه و زیبایی بر ابهت فضا می‌افزاید.

  • استفاده از رنگ‌های اصیل

در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک از تنالیته‌های رنگی سنگین و با وقار مثل قهوه‌ای، کرمی، شیری، هلویی، زیتونی، سورمه‌ای، نقره‌ای و طلایی استفاده می‌کنند. معمولا پس زمینه کلی به رنگ سفید است و رنگ‌های جیغ و تند در این سبک جایی ندارند. در بعضی موارد تنالیته‌های آبی، سبز و خاکستری نیز قابل استفاده هستند.

  • لوازم دکوری و اکسسوری‌های آنتیک

در سبک کلاسیک نمی‌توان هر وسایل تزئینی را به عنوان اکسسوری استفاده کرد. معمولا وسایل دکوری و تزئینی این سبک شامل عتیقه‌جات، وسایل لوکس و آنتیک، ظروف نقره و دکوری‌های کمیاب و گران قیمت است که باید به صورت هماهنگ چیدمان شوند.

  • استفاده از مصالح ارزشمند

تمامی مبلمان‌ها و وسایل تزئینی از مصالح و مواد با ارزشی همچون چوب طبیعی، فلزات ارزشمند، سنگ‌های گران قیمت، عاج، پوست و ابریشم خالص ساخته می‌شوند و تزئین آن‌ها با رنگ‌های طبیعی و روکش طلا جلوه و شکوه فضا را دوچندان می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این سبک می‌توان به ستون و سرستون‌های کار شده، خطوط روشن در و پنجره‌ها، دیوارها و پنجره‌های کشیده، نورپردازی بیشتر، استفاده از تابلو فرش‌های نفیس، شومینه و ... اشاره کرد. در صورتی که بخواهید فضای داخلی خانه‌تان را به این سبک طراحی و چیدمان کنید برایتان ارزان تمام نخواهد شد. چون تمامی لوازم به کار رفته در آن لوکس و گران قیمت هستند.

مقالات مرتبط


نمونه پروژه‌ها