نورپردازی در طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه

مقالات
۲۸ آبان

درست مانند یک صبحانه کامل و متعادل به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی، قلب خانه یعنی آشپزخانه نیاز به توجه و اهمیت ویژه‌ای دارد. نورپردازی استاندارد و متفاوت در طراحی و ساخت کابینت، یکی از مسائلی است که آشپزخانه شما را خاص می‌کند. میزان و کیفیت روشنایی و نورپردازی در کابینت ها می‌تواند هنگام آشپزی کردن، غذا خوردن در وعده‌های مختلف و حتی یک صحبت خانوادگی متفاوت باشد.

نورپردازی در طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه

اگر قصد استفاده از لامپ‌های آویز را دارید، فاصله آن‌ها را از کابینت و ارتفاع آن را تنظیم نمایید. جزیره‌ای بودن طراحی کابینت آشپزخانه مساله‌ای مهم در تعیین سبک نورپردازی آن است. برای مثال نور محیط مربوط به اجاق گاز باید بیشتر از سینک ظرفشویی باشد. نقاط حساس و پر استفاده آشپزخانه خود را بیابید و ساختار نورپردازی مدنظر خود را بر اساس آن قسمت‌ها بچینید. به یاد داشته باشید یک نورپردازی استاندارد نباید عاملی باشد که توجهات را بیش از پیش به خودش جذب نماید.

سه نقطه مهم هر آشپزخانه برای نورپردازی

درون هر آشپزخانه ای سه منطقه وجود دارد که باید برای نورپردازی آن ایده‌های متفاوتی یافت.

۱- نور اصلی محیط. یعنی روشنایی کلی که با استفاده از لامپ های بزرگ یا چراغ های سقفی یا ترکیبی از آن‌ها تامین می‌شود.

۲- درست است که لامپ‌های سقفی تمام آشپزخانه را برای شما روشن می‌کنند و به‌راحتی می‌توانید به همه آشپزخانه مسلط باشید، اما نقاطی که کارها در آنجا به صورت متمرکز انجام می‌گیرند، اهمیت بیشتری دارند. پیشخوان کار که معمولا زیر کابینت‌ها قرار دارد، در شب سایه ایجاد می‌کند و می‌توانید با نصب لامپ‌های کوچک در زیر کابینت این مشکل را از بین ببرید.

۳- لامپ‌ها و چراغ‌های تزیینی: کاربرد این لامپ‌های کوچک و گاها رنگی در دو بخش متفاوت است: ابتدا کمک به برجسته‌سازی و زیبایی زوایای آشپزخانه شما و سپس افزایش میزان روشنایی محیط.

ایده‌هایی برای روشنایی زیر کابینت و پیشخوان

اگر پیشخوان شما نزدیک به اجاق گازتان قرار دارد می‌توانید در طراحی کابینت ها از لامپ‌های کوچک در زیر کابینت و آویزی بلند بالای گاز خود استفاده کنید و جلوه‌ای زیبا به قسمتی از آشپزخانه که بیشترین وقت خود را در آنجا می گذارنید، ببخشید.

اگر بالای اجاق گاز شما هود قرار گرفته است، لامپ‌های کوچک را در کابینت اطراف هود قرار داده تا نسبت به تعداد شعله‌ها، روشنایی یکنواختی داشته باشید. بهتر است تعداد لامپ‌ها برابر با تعداد شعله‌ها باشد.

کابینت آب چکان را به جای بالای سینک ظرفشویی، در کنار آن قرار داده و از لامپ سقفی به جای آویز استفاده نمایید، زیرا سینک توانایی انعکاس نور را دارد و اگر فاصله لامپ‌ها با سینک کم باشد چشم شما را اذیت می‌کند.

روشنایی داخلی کابینت و یونیت ها

تصور نکنید که نورپردازی دکوراسیون داخلی آشپزخانه تنها مربوط به محیط کلی و مناطق کاری می‌باشد، هنگام باز کردن درب کابینت ها و برداشتن وسایل آن یا چیدمان داخلی آن هم باید نور کافی وجود داشته باشد. ایده‌های بسیار جذابی برای شما بیان کرده‌ایم. استفاده از لامپ‌های LED کوچک با رنگ‌های متفاوت در درب کابینت هنگام باز کردن آن حس بسیار خوبی به شما می‌دهد. می‌توانید با قرار دادن سنسور داخلی، کاری کنید که لامپ‌ها هنگام باز شدن درب به طور خودکار روشن گردند.

برای کابینت های دیواری یا کابینت زمینی که حالت کشویی دارند، این لامپ‌ها را در بالای سقف داخلی قرار دهید تا کل فضا را برای شما روشن‌تر سازند. برای کابینت های شیشه‌ای که به طور خودکار نور واردشان می‌شود از آویزهای سقفی استفاده کنید.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.


نمونه پروژه‌ها