اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

مقالات
۱۹ آبان

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

ضرورت طراحی قبل از اجرا

در چند سال گذشته اگر کسی قصد بازسازی یا نصب کابینت نو را داشت به کابینت ‌کار مراجعه می‌کرد و پس از تعیین طرح مورد پسند، کابینت‌کار با توجه به تجربه‌ی خود و طرح مشتری کار را اجرا می‌کرد. پس از اتمام کار، مشتری طرح آشپزخانه را می‌دید و امکان داشت طرح اجرا شده با تصویر ذهنی مشتری متفاوت بوده و مطابق با سلیقه‌ی او نباشد. در این صورت یا باید برای طراحی و اجرای مجدد کار هزینه‌ی اضافی پرداخت می‌کرد یا برخلاف میل باطنی مجبور می‌شد آن فضا را تحمل کند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود نرم‌افزارهای مخصوص به ‌راحتی می‌توان قبل از اجرا، طرح کلی و جزئیات را به صورت تصویر سه بعدی و با اندازه‌های واقعی دید. در این حالت اگر طراحی کابینت مورد پسند مشتری نباشد به‌راحتی تغییرات لازم اعمال می‌شود تا درنهایت طرح نهایی تایید و اجرا شود.

عوامل تاثیر گذار در طراحی

*فرهنگ : اولین موردی که در طراحی کابینت باید به آن توجه داشت شیوه‌ی زندگی و سلایق خانواده است. به ‌طور کلی کابینت‌ها در دو طرح مدرن و کلاسیک اجرا می‌شوند. در طراحی کلاسیک، تزئینات و ریزه‌کاری‌ها بیشتر مورد توجه است و حالت اشراف گونه دارد. اما در طراحی مدرن، کابینت‌ها تا حدامکان ساده و با کمترین تزئینات اجرا می‌شوند.

*پلان و فرم آشپزخانه : فرم همه‌ی آشپزخانه‌ها به یک شکل نیست و طرح‌های متفاوتی دارد. آشپزخانه با پلان خطی، U شکل، L شکل و جزیره از جمله طرح‌های پرکاربرد هستند و طراحی کابینت باید با توجه به طرح هر آشپزخانه و متناسب با فرم آن باشد.

*تناسب کابینت‌ها با دکوراسیون خانه : هنگام طراحی کابینت‌ها باید دکور سایر قسمت‌های خانه که بیشتر در ارتباط با آشپزخانه هستند را درنظر گرفت تا بیشترین هارمونی و هماهنگی حاصل شود.

*نورگیری : اگر فضای آشپزخانه امکان نورگیری طبیعی دارد سعی کنید وسایل و کابینت را در مسیر نور قرار ندهید تا بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببرید. درصورت کم بودن نور، از سیستم نورپردازی و کابینت‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید.

*اصول اِرگونومی و لوازم آشپزخانه : طراحی کابینت‌ها باید متناسب با ابعاد انسانی افراد استفاده کننده از آن فضا باشد. برای مثال ارتفاع کابینت برای افراد کوتاه‌قد و بلندقد متفاوت است و باید دسترسی افراد اولویت اول درطراحی باشد. همچنین تعداد وسایل مورد استفاده در آشپزخانه و جانمایی صحیح آن‌ها در طراحی بسیار مهم است. یک اصل کلی که باید در همه‌ی طراحی‌ها رعایت شود مثلث کار در آشپزخانه استبه این صورت که سه عنصر یخچال، سینک ظرفشویی و اجاق گاز به نحوی با یکدیگر در ارتباط باشند که یک مثلث تشکیل بدهند. البته در بعضی موارد به دلیل کمبود فضا یا فرم مخصوص آشپزخانه اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست.

*ابعاد آشپزخانه : کوچک یا بزرگ بودن آشپزخانه عامل بسیار مهمی در انتخاب کابینت است که باید مورد توجه قرار بگیرد. رنگ، مدل، جنس و قیمت کابینت‌ها بسته به ابعاد آشپزخانه متغیر است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که طراحی کابینت در آشپزخانه‌های کوچک به چه نحوی باشد که هم فضا کوچکتر از حد معمول بنظر نیاید هم بیشترین استفاده را از کمترین فضا داشته باشیم؟

طراحی مناسب آشپزخانه‌ی کوچک

نکته‌ی اول این‌که هیچ فضایی نباید بدون استفاده باقی بماند. برای مثال بهتر است ارتفاع کابینت‌های دیواری تا سقف ادامه داشته باشند یا گوشه‌ها به حال خود رها نشوند و کابینت‌های ریلی یا تاشو در این قسمت طراحی و اجرا شوند. برای بهینه‌سازی فضا می‌توان از کابینت‌های سوپرمارکت‌دار استفاده کرد. این نوع کابینت‌ها با طراحی منحصر به فرد در واقع نوعی انبار متحرک هستند که علاوه بر موادغذایی می‌توان ظروف آشپزخانه و حتی مواد شوینده را درون آن‌ها قرار داد که برحسب مورد استفاده در کنار اجاق گاز، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ... طراحی می‌شوند. طراحی هوشمندانه‌ی این کابینت‌ها به‌صورت قفسه‌ای، ریلی و تاشو باعث شده تا وسایل بیشتری را در خود جای دهند و برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند.

بنابر طرح برخی آشپزخانه‌ها می‌توان کابینت‌ها را به ‌صورت جزیره طراحی کرد. در این حالت، آشپزخانه اُپن بوده و از سالن خانه جدا نمی‌شود. حتی می‌توان با قرار دادن اجاق گاز یا سینک ظرفشویی در این قسمت یا تبدیل آن به میز ناهارخوری به بهبود فضا کمک کرد

نکته‌ی بعدی جنس کابینت‌ها و نورگیری فضا است. در آشپزخانه‌های کوچک بهترین گزینه استفاده از کابینت‌های با جنس هایگلاس و رنگ روشن است. چون با منعکس کردن نور باعث بزرگتر دیده شدن فضا می‌شود. اگر فضای آشپزخانه نور مناسب نداشته باشد حتی درصورت استفاده از این کابینت‌ها بازهم فضا کوچکتر به‌نظر خواهد رسیدبنابراین نورپردازی صحیح در کنار انتخاب جنس و رنگ مناسب بسیار حائز اهمیت است.

در نهایت با رعایت چند نکته‌ی ساده و مراجعه به افراد باتجربه و متخصص می‌توانید از فضای آشپزخانه به بهترین نحو استفاده کرده و هنگام کار در آشپزخانه لذت ببرید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.


نمونه پروژه‌ها