روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۲۰ بهمن

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ‌ها می‌توانند فضایی تازه بسازند و یا آن را بشکنند. انتخاب رنگ مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی برای طراحان بسیار اهمیت دارد. در کنار اهمیت بصری، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی و انرژی که با خود به محیط می‌آورند نیز مهم هستند. رنگ‌هایی با تن گرم مانند زرد و قرمز و نارنجی، به محیط داخلی خانه و ساکنان آن انرژی می‌بخشند. رنگ‌هایی با تن سرد مثل آبی، سبز و بنفش، آرامش را با خود به فضا می‌آورند. چیزی که بسیار اهمیت دارد، کاربرد هر رنگ با توجه به فضا و تعادل در استفاده از رنگ‌های سرد و گرم است. در نتیجه رنگ، تاثیر عمیقی بر فضا و افراد دارد. باید از این ویژگی به نفع خود استفاده کنیم تا فضایی سازنده و جذاب داشته باشیم.

رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

به لطف طول موج بلند رنگ قرمز، پس از زرد یکی از قابل مشاهده ترین رنگ‌ها در طیف رنگی است. قرمز به سرعت توجه‌ها را به خود معطوف می‌کند و به همین سبب در مواردی که نیاز به هشدار و اعلام خطر باشد معمولا از رنگ قرمز استفاده می‌شود. رنگ قرمز با خاصیت دوگانه‌ای که دارد مفاهیم متضادی چون عشق و نفرت، خشم و هیجان و... را در خود جای داده است. در طراحی دکوراسیون داخلی از طیف‌های مختلف این رنگ استفاده می‌شود.

معمولا خود قرمز به تنهایی به کار نمی‌رود و هیچ گاه به عنوان رنگ پایه انتخاب نمی‌شود. استفاده از طیف‌های تند این رنگ در فضاهایی که احتیاج به آرامش بیشتری دارند، مثل اتاق خواب، سرویس‌های بهداشتی و... توصیه نمی‌شود. اما به عنوان رنگ مکمل در کنار رنگ‌های خنثی و پایه انتخاب خوبی است. تصور کنید شما رنگ طوسی را برای اتاق نشیمن‌تان انتخاب کرده‌اید. فرش، تابلوهای دکوراتیو، مبلمان و... از طیف‌های مختلف طوسی تهیه شده‌اند. با افزودن طیف‌های مختلف رنگ قرمز، از جمله رنگ زرشکی یا جگری به صورت محدود به این فضا می‌توانید آن را از یکنواختی خارج کرده و جانی تازه به محیط خانه‌تان ببخشید.

با افزودن طیف‌های مختلف رنگ قرمز، از جمله رنگ زرشکی یا جگری به صورت محدود به این فضا می‌توانید آن را از یکنواختی خارج کرده و جانی تازه به محیط خانه‌تان ببخشید.

رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

رنگ آبی عموما به وفور در طبیعت یافت می‌شود. آبی ملایم آسمان در طول روز، آبی دریاها و اقیانوس‌ها و... . جالب است که کمتر خوراکی به رنگ آبی در طبیعت یافت می‌شود. رنگ آبی با تن سردی که دارد برای انسان‌های نخستین نشانه‌ای از میوه‌های سمی و یا خوراکی‌های فاسد بوده است.

این رنگ تداعی کننده آرامش است. اغلب به عنوان رنگی صلح آمیز، آرام، امن و منظم توصیف می‌شود. آبی به عنوان رنگی که ثبات و قابلیت اطمینان را با خود به ارمغان می‌آورد، اغلب در طراحی دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می‌شود. اما در ویژگی‌های منفی این رنگ آماده است که می‌تواند احساس دوری، غم و تنهایی را تشدید کرده و یا حتی در فرد ایجاد کند. با توجه به مواردی که گفته شد رنگ آبی بهترین گزینه برای سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌خواب (به شرط استفاده درست و در ترکیب با رنگ‌های پایه مثل سفید) است. و بدترین انتخاب برای اتاق ناهارخوری، آشپزخانه و محیط‌های اداری است.

رنگ آبی بی‌اشتهایی می‌آورد و انرژی شما را کاهش می‌دهد. پس به هیچ عنوان از این رنگ به صورت گسترده در این محیط‌ها استفاده نکنید. اما از طرفی آبی رنگ ثبات و اطمینان است. پس اگر صاحب یک برند تجاری هستید، می‌توانید از این رنگ در طراحی موارد تبلیغاتی خود مانند کارت ویزیت و... بهره بگیرید. و برای استفاده این رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی خوب است از مشاوران فعال در این حوزه کمک بگیرید.

رنگ زرد در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

رنگ زرد، روشن ترین رنگ طیف‌های رنگی است. و مربوط به دانش اکتسابی می‌شود. این رنگ نشاط بخش و روشن کننده است. امید، شادی و سرگرمی را همراه خود به ارمغان می‌آورد. در میان رنگ‌ها الهام بخش تفکر اصیل و کنجکاوی است. زرد از لحاظ ذهنی خلاق است، به ما کمک می‌کند راه‌ها و ایده‌های جدید را دریابیم.

زرد عملگراست و شما را از وادی تخیل به سمت انجام کارها سوق می‌دهد. اگر شما مدیر شرکتی هستید که احساس می‌کنید کارکنان‌تان به قدری خلاقیت و عملگرایی احتیاج دارند، حتما اندکی از رنگ زرد را به محل اجتماعات و جلسات‌تان اضافه کنید. زرد رنگ خورشید است. و خورشید اولین نشانه‌ی آغاز روز و حرکت. پس از انرژی این رنگ برای شارژ کردن خودتان بهره ببرید. و از آن در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنید. در فضاهایی مثل سالن ناهارخوری و آشپزخانه، استفاده از رنگ زرد باعث افزایش اشتها و انرژی شما خواهد شد. رنگ زرد در کنار رنگ مشکی بالاترین کنتراست ممکن را دارد و در ترکیب با رنگ‌های خنثی نظیر طوسی فوق‌العاده ظاهر می‌شود.

در این مقاله به بررسی روانشناختی سه رنگ اصلی، در طراحی دکوراسیون داخلی پرداختیم. امید به اینکه در انتخاب رنگ به شما یاری رسانده باشیم. شما چه رنگی را دوست دارید؟ در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.



رنگ زرد در کنار رنگ مشکی بالاترین کنتراست ممکن را دارد.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.
سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی
۰۳ امرداد
مقالات

سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی

سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی بسیار متنوع و اجرای آن‌ها در منزل یا حتی محل کار باعث دلنشینی محیط می‌گردد. برای انجام چیدمان وسایل داخل منزل همه چیز بستگی به سلیقه خودتان دارد و باید بر اساس نوع ساخت منزل خود و وسایل زندگی به انتخاب سبک خاص بپردازید. سبک‌های چیدمان و طراحی دکوراسیون، تفاوت‌های بسیاری با هم دارند و فلسفه استفاده از آن‌ها ریشه‌های فرهنگی نیز دارد. همچنین امکان ایده گرفتن از چند طرح خاص و ادغام آن‌ها برای به‌وجود آوردن طرحی نو، میسر می‌باشد.


نمونه پروژه‌ها