نکات مهم در نورپردازی اتاق کودک

مقالات
۰۳ امرداد

به دلیل اینکه اتاق کودک محل استراحت، بازی و شکل گیری شخصیت او می‌باشد لذا در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را برای شما بیان نماییم تا بتوانید در کنار رعایت نکاتی از قبیل طراحی دکوراسیون داخلی، رنگ پردازی و چیدمان، نورپردازی مناسبی نیز داشته باشید چرا که نورپردازی مناسب سبب القای محیطی آرامش‌بخش و راحت می‌گردد.

نکات مهم در نورپردازی اتاق کودک

نورپردازی، عنصر مهم اتاق خواب کودک

با توجه به اینکه اتاق کودک محل استراحت، بازی و شکل گیری شخصیت او می‌باشد، باید به جنبه‌های مهمی از قبیل نورپردازی توجه خاصی داشته باشید. چرا که این عامل در کنار مؤلفه‌های مهم دیگر نقش بسزایی در مهیا سازی بستر مناسب خواهند داشت. در این بخش به ذکر نکات مهم در نورپردازی اتاق خواب کودک می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  1. وسایل روشنایی نباید در دسترس کودک باشند لذا برای امنیت بیشتر بهتر است تا این وسایل به دیوار کوبیده شوند و یا به صورت سقفی باشند.
  2. شدت نورپردازی مناسب و قابل تنظیم باشد به صورتی که در شب نور بیش از حد کم نباشد تا سبب ترس کودک شما گردد و بتواند تا حدی محیط اطراف را ببیند و آنقدر هم زیاد نباشد تا چشم او را اذیت کند.
  3. نور طبیعی را فراموش نکنید اما در نظر داشته باشید که شدت بیش از حد آن، مانند نور مصنوعی سبب ناراحتی کودک می‌گردد لذا پرده‌های ضخیم را تعبیه سازید تا نور ملایم و به میزان کافی وارد شود اما حتما نور طبیعی به اتاق بتابد.
  4. جهت تزئین و سرگرم کردن نوزاد یا کودک خود، از آویزهای فانتزی استفاده کنید.
  5. خلاقیت در نورپردازی اتاق کودک بسیار مهم است، به عنوان مثال می‌توانید با کمک ریسه‌های LED، اشکال جذاب و زیبایی بر روی سقف و دیوار ایجاد کنید تا علاوه بر زیبایی، نورپردازی موضعی مناسبی را نیز ایجاد کنند.
  6. تأمین نور به صورت تاکیدی نیز بسیار اهمیت دارد به همین دلیل باید نور برای فعالیت‌هایی مانند نقاشی، مطالعه و میز کار فراهم سازید تا راحتی بیشتری را برای کودک خود ایجاد کنید.
  7. از ایجاد نور مستقیم در بالای تخت کودک در اتاق خودداری کنید زیرا موقع استراحت یا خواب، این نور مستقیما به چشم او برخورد کرده و نه تنها سبب آزار او شده بلکه در خواب او نیز اختلال ایجاد می‌کند.
  8. نکته بسیار مهم دیگر این است که در سنین بالاتر، خود کودک را نیز در طراحی تمامی موارد اتاق کودک مانند دکوراسیون، رنگ و تامین نور دخالت دهید تا هم تاثیر مثبتی بر روحیات آن گذاشته و هم محیط برای او جذاب‌تر و مناسب‌تر به نظر بیاید.
  9. قسمت هایی از اتاق کودک که جز حریم شخصی آنان می‌باشد مانند داخل کمد یا تخت خواب آنان را حتما با هماهنگی کامل خودشان طراحی و نورپردازی نمایید.
مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها