ایده‌های نور‌پردازی در آشپز‌خانه

مقالات
۰۸ بهمن

نور پردازی آشپزخانه یکی از عناصر مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. تقریبا همه ما از آشپزخانه های پر نور و روشن خوشمان می آید. در این مقاله به بیان ایده های نورپردازی در آشپزخانه می پردازیم.

ایده‌های نور‌پردازی در آشپز‌خانه

یک مجموعه از چراغ‌ های آویزان زیبا و یا یک چراغ زیبا و شگفت‌ آور بالای میز ناهار‌خوری به شما کمک می‌کند تا فضای ناهار‌خوری آشپزخانه‌ تان را از فضای کاری آن متفاوت‌ تر جلوه دهد. این گونه چراغ‌ ها غالبا براق و درخشان هستند و از جنس مس و سرامیک در رنگ‌ های شفاف متفاوت ساخته می‌شوند. استفاده از چراغ‌ های آویزان در ارتفاع کم از سطح میز احساس صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کند.

همچنین شما می‌توانید آنها را در ارتفاع بالای آشپزخانه قرار دهید. این نه تنها یک منبع عالی از نور را فراهم می‌کند، بلکه باعث افزایش حس شور و اشتیاق در محیط و تقسیم خطوط ریز کابینت می‌شود. برای ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در دکور آشپزخانه، سعی کنید آویز‌ها را با یک اتصال تیره رنگ نصب کنید، این کار محیط آشپزخانه را به عنوان یک محیط روشن برای کار یا دورهمی دوستانه آماده می‌کند.

  • طراحی نورپردازی آشپزخانه خود را کنترل کنید

منابع مختلف نور و چراغ‌ های متفاوت با عملکرد های مختلف بسیاری در اختیار شما هستند که می‌توانید آ‌نها را تهیه و به کار ببرید. همچنین شما می‌توانید به جای یک کلید روشن / خاموش ساده، یک سیستم کنترل انعطاف پذیر را در نظر بگیرید. در صورت امکان اطمینان حاصل کنید که چراغ‌ های شما به طور جداگانه کنترل می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید با یک حرکت، حالت‌ های مختلفی از نورپردازی را ایجاد کنید.

برای ایجاد فضای آرامش‌ بخش بهتر است که در نورپردازی، از چراغ‌ های دیواری استفاده کنید، که فرم ظریفی از نور را به پس زمینه اضافه می‌کند. در مورد آشپزخانه‌ هایی با سقف‌ های بلند، استفاده از چراغ در بالای کابینت آشپزخانه، نیاز شما به نورپردازی در قسمت‌ های پایین‌ تر آشپزخانه را کاهش داده و کیفیت نور عمومی را بهبود می‌بخشد.

  • نورپردازی با استفاده از چراغ‌ های ال ای دی

چراغ‌ های ال ای دی اغلب در طراحی و نورپردازی آشپزخانه‌ های مدرن استفاده می‌شوند. تولید حرارت کمتر در چراغ‌ های ال ای دی باعث افزایش سطح انرژی و افزایش کارآمدی در آنها می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود برای مکان‌ هایی که نیازمند میزان کمی تعمیر هستند و همچنین برای جایگزینی با چراغ‌ های سقفی ایده‌آل باشند. چراغ‌ های ال ای دی بسیار کوچکتر از چراغ‌ های فلورسنت هستند.

هنگام روشن شدن سوسو نمی‌زنند، زمان کمتری می‌برند تا به روشنایی کامل برسند و راحت تر از چراغ‌ های فلوئورسنت در طراحی دکور پنهان می‌شوند. در مقایسه با گزینه‌ های قدیمی، آنها مقرون به صرفه‌ تر هستند، زیرا اگر چه هزینه‌ های اولیه ممکن است بالاتر باشد، اما با گذشت زمان صورت حساب انرژی کاهش می‌یابد.

  • بر روی نورپردازی میزکار تمرکز کنید

در طراحی و ساخت کابینت، بخش زیرین کابینت‌ ها مستقیما به بالای سینک ظرفشویی و تخته برش و محل پخت و پز نصب شده‌ است، بنابراین تمرکز بر نورپردازی در این قسمت، روشنایی لازم را برای شما بر روی میزکار فراهم خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که منابع نور را به اندازه کافی در لبه‌ های جلوی کابینت قرار دهید، در غیر اینصورت فقط پشت میز کار روشن می‌شود.

طراحان نورپردازی پیشنهاد می‌کنند که از چراغ‌ های  فلورسنت فشرده و کوچک، یا چراغ‌ های ال ای دی که به اندازه ی کافی باریک هستند، در انتهای واحد‌ های بالایی استفاده شود. استفاده از نوار انعطاف پذیر ال ای دی نصب شده در زیر لبه‌ های کابینت نیز ایده دیگری برای نورپردازی آشپزخانه است.

ارتفاع مناسب چراغ‌ ها در آشپزخانه به دو عامل بستگی دارد: قد اعضای خانه و ارتفاع سقف از سطح زمین. چراغ‌ های دیواری در آشپزخانه‌ های کوچک بهترین گزینه برای نورپردازی هستند، مخصوصا آن دسته از چراغ‌ هایی که نور طبیعی کمی دارند. در حالی که استفاده از لوازم نورپردازی استیل یا برنجی در یک آشپزخانه مدرن، می‌تواند یک فضای صنعتی را در آن ایجاد کند.

  • رنگ مورد علاقه خود را به کار ببرید

استفاده از رنگ‌های گرم و یا وسایلی با جلوه‌ های صنعتی در نورپردازی آشپزخانه، سابق بر این بسیار محبوب بوده است، اما اکنون شاهد حرکتی به سوی انتخاب‌ های رنگی مانند قرمز، زرد و سبز هستیم. اغلب مشتریان می‌خواهند یک طیف از رنگ‌ های هیجان‌انگیز به آشپزخانه خود اضافه کنند که در حال حاضر اینگونه انتخاب‌ ها از لحاظ روانشناسی مبتنی بر بیشتر اجتماعی شدن افراد است.

اگر استایل نورپردازی با لوازم آشپزخانه هماهنگ باشد، فضای آشپزخانه ی شما از حالت بی‌ رنگ و بی‌ روح بیرون خواهد آمد. استفاده از شیشه‌ های منشوری و چینی‌ های استخوانی رنگ، امروزه در طراحی نورپردازی آشپزخانه نقش بسزایی دارد. آویز‌های فلزی و نقره ای فضای صنعتی را تداعی کرده و استفاده از آویز‌های رنگارنگ و نقاشی شده، نیاز شما را به طیفی از رنگ‌ ها را برطرف می‌سازد.

  • فضای آشپزخانه خود را در نظر بگیرید

کار کردن در یک آشپزخانه که تنها یک منبع نور مرکزی دارد به این معنی است که شما با سایه خود در هر کجا که قرار دارید تنها ایستاده‌اید. سقف سفید مات و دیوارهای فوقانی با رنگ روشن، روشنایی را در هر سیستم نورپردازی به وسیله‌ ی بازتاب نور و پخش آن به طور مساوی، موثرتر کرده و همچنین یک فضای خیال انگیز را در محیط ایجاد می‌کند.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.


نمونه پروژه‌ها