اهمیت نورپردازی آشپزخانه و دکوراتیو

مقالات
۲۵ بهمن

برای آشپزی لذت بخش، ایجاد محیط مناسب در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. انتخاب مناسب نورپردازی آشپزخانه می‌تواند تاثیر بزرگی بر هر دو کارکرد آشپزخانه یعنی محیطی برای پخت و پز و همچنین ایجاد فضای جذاب برای سرگرمی خانواده و مهمانان، داشته باشد.

امروزه بسیاری از خانواده‌ های مدرن از آشپزخانه خود صرفا برای صرف غذا استفاده نمی‌کنند. از فضای آشپزخانه علاوه بر پخت و پز می‌توان برای ایجاد ارتباطات اجتماعی و حتی فقط نشستن و آرامش گرفتن استفاده کرد!

از آنجا که آشپزخانه‌ های امروزی چند منظوره هستند، بسیار مهم است که نورپردازی آشپزخانه مناسب و حرفه‌ ای باشد. 

اهمیت نورپردازی آشپزخانه و دکوراتیو

نورپردازی آشپزخانه باید به گونه‌ ای طراحی شود که حس روشنایی و گرمی را با خود به همراه داشته باشد تا به شما اجازه دهد که غذای خود را به درستی تهیه کنید و همچنین یک محیط دوست داشتنی را برای آشپزی یا خوردن غذا داشت باشید.

بسیاری از مردم دارای آشپزخانه‌‌ های باز هستند که باعث می‌شود نورپردازی آشپزخانه مناسب برای آن‌ها بسیار مهم تر گردد. صدها گزینه مختلف برای طراحی نورپردازی با قیمت‌ های مختلف وجود دارد اما آنچه حائز اهمیت است تناسب نورپردازی با آشپزخانه و به طور کلی خانه شماست تا بتوانید از حداکثر فضای موجود استفاده کرده و لذت ببرید.

چرا نورپردازی دکوراتیو در طراحی دکور آشپزخانه مهم است؟

به کارگیری نورپردازی مناسب، خستگی چشمانتان را کاهش می‌دهد. این مساله بسیار حائز اهمیت است، چرا که خستگی بیش از اندازه چشم‌ ها در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب‌ های جدی، عدم تمرکز و حتی سردرد شود، بنابراین نورپردازی دکوراتیو حرفه‌ ای و مناسب می‌تواند به حفظ بیشتر سلامتی کمک کند.

خستگی چشم‌ ها همچنین موجب خستگی عمومی بدن نیز می‌شود، بنابراین اگر در طی روز در نور کم فعالیت کرده باشید، خسته می‌شوید و این برای کسی که در حال تلاش برای آماده کردن غذا است، وضعیت خوبی نیست.

وضوح و توانایی دیدن بیشتر، مزایای مخصوص به خود را دارد. در این حالت ضایعات به احتمال زیاد، کمتر اتفاق می‌افتد، زیرا شما قادر خواهید بود که آنچه را که انجام می‌ دهید به وضوح مشاهده کنید، و ناهنجاری‌ های حین پخت و پز (به عنوان مثال استفاده از نمک به جای شکر) نیز کمتر رخ دهد.

مدل‌های متفاوت نورپردازی آشپزخانه

استفاده از چراغ‌ های سرپیچی رایج‌ ترین شکل روشنایی است، اما آیا گزینه‌ های بهتری نیز وجود دارد؟

گاهی اوقات بهتر است که یک چراغ کوچکتر به جای یک نور بزرگ داشته باشیم، چرا که نور در یک منطقه وسیع گسترش یافته است و برخی از نور خیره کننده را می‌گیرد.

گاهی اوقات چراغ‌ هایی که بیش از حد روشن هستند می‌توانند به عنوان منبع نور مضر باشند.

چراغ‌ های لامپی و چراغ‌های نقطه‌ ای کوچک برای آشپزخانه‌ ها مناسب هستند، چرا که آن‌ها یک محیط کوچک از نور را به یک منطقه خاص متصل می‌کنند. این به خصوص زمانی مناسب به نظر می‌رسد که شما یک میان وعده نیمه شب دارید اما نمی‌خواهید کل خانه را با روشن کردن فضا بیدار کنید.

نورپردازی دکوراتیو لایه‌ای

یک اشتباه رایج در نورپردازی آشپزخانه گاهی اوقات این است که سعی کنید کل فضای آشپزخانه را با یک نور واحد از سقف اصلی روشن کنید، این مدل نورپردازی اغلب می‌تواند یک نور ناخوشایند روشن ایجاد کند که همه چیز را تحت تأثیر قرار دهد.

درحالی که شما اغلب مشاهده می‌کنید که بهترین نورپردازی‌ ها در آشپزخانه‌، چندین نوع نور را در بر می‌گیرد. یک نورپردازی خوب در آشپزخانه غالبا به ترکیب روشنایی‌های مختلف در نواحی مختلف (به طور معمول به کارگیری نورپردازی در زیر کابینت و یا استفاده از چراغ آویز) و همچنین روشنایی محیط (نورپردازی کمی روشن، نورپردازی روشن تر و گرم) متمایل می‌شود.

استفاده از نور طبیعی

فراموش نکنید که در نورپردازی آشپزخانه خود از نور طبیعی استفاده کنید، نور طبیعی یکی از موارد مهم در طراحی آشپزخانه است. شما می‌خواهید فضای آشپزخانه تا جایی که ممکن است روشن باشد، بنابراین هنگام انتخاب دکوراسیون خود، رنگ‌ های روشن را انتخاب کنید تا بتوانید از نور طبیعی استفاده کنید.

تجهیزات به کار رفته در روشنایی را تمیز کنید

وسایل به کار رفته در نورپردازی آشپزخانه شما به طور منظم از روغن حاصل از پخت و پز و دود، آلوده می‌شوند، بنابراین مهم است چراغ‌ ها را مرتبا تمیز نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که قبل از تمیز کردن همه نورها را خاموش کرده باشید! شما می‌توانید آن‌ها را سریع با پارچه‌ ای مرطوب پاک کرده و سپس آن‌ها را کاملا با یک پارچه تمیز خشک کنید. به هر حال، هر هفته یا هر چند روز یکبار، گرد و غبار ایجاد شده را برای جلوگیری از جمع آوری خاک و گرد و غبار تمیز کنید.

مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها