انواع نورپردازی

مقالات
۱۹ اردیبهشت

طراحان داخلی در زمینه‌ طراحی دکوراسیون داخلی مدرن از اهمیت نورپردازی مناسب در هر فضای مسکونی اطلاع دارند. طراحی نورپردازی نقش کلیدی در ایجاد فضای مناسب و تنظیم محیط فضاهای داخلی دارد. 

انواع نورپردازی

طراحان داخلی منابع روشنایی متنوعی را مد نظر دارند که به ایجاد فضاهای کاربردی کمک می‌کند تا بتواند با نیازهای خاص مشتریان سازگار باشد. طراحان دکوراسیون داخلی منازل مسکونی با استفاده از انواع مختلف متد‌های نورپردازی، مقدار صحیح نور در یک اتاق و خانه را ایجاد می‌کنند. مهم است که استفاده از هر نوع منبع روشنایی در دسترس را مشخص کنید و در یک برنامه نورپردازی آن را به کار ببرید. روشنایی عمومی یکی از اولین لایه‌های نورپردازی مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن است و به نور مورد استفاده برای روشنایی کلی فضا اشاره دارد. چراغ‌های سقفی، یا سقف‌های کاذب دارای نور مخفی می‌توانند نیازهای نورپردازی عمومی را تامین کنند.

قدم بعدی طراحان نورپردازی خانه و یا آشپزخانه بررسی نقش و وظیفه مهم نورپردازی و به کارگیری آن است. متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی، انواع فعاليت‌هايي را كه در هر ناحیه از فضای خانه انجام می‌شوند، ارزيابی می‌كنند تا اطمينان حاصل كنند كه نور كافي براي عملكرد وجود دارد و شدت آن به اندازه كافي است تا هر فضايي كه نياز به نور خاصي دارد به اندازه کافی روشن شود. بررسی هدف از به کارگیری نورپردازی به ما این امکان را می‌دهد تا منابع نور مناسب را در جایی که بیشترین نیاز را دارد، به کار گیریم و زمینه‌های خاصی را فراهم کنیم تا بتوانیم فعالیت‌هایی مانند مطالعه، آشپزی، مراقبت‌های پزشکی و یا انجام تکالیف مدرسه را انجام دهیم.

آخرین قدم استفاده از نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی شامل نورپردازی کوراتیو است. طراحان حرفه‌ای نورپردازی و طراحان داخلی از نورپردازی دکوراتیو برای افزودن عناصر تزئینی و ایجاد تاثیر بصری قوی استفاده می‌کنند. نورپردازی دکوراتیو یک منبع مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن است که می‌تواند عناصر خاصی مانند نقاشی، مجسمه، ورودی خانه یا معماری خاصی را برجسته نماید. اغلب اوقات نورپردازی دکوراتیو ممکن است شامل عنصر طراحی منحصر به فردی مانند لوستر‌های ظریف و یا آویزهای دراماتیک باشد که خود نشان‌دهنده حس و حال کلی فضا است. هنگام انتخاب روش نورپردازی برای خانه، ترکیبی دقیق از منابع روشنایی می‌تواند به طور کامل فضا و محدوده خانه شما را تغییر دهد. متخصصان طراحی داخلی و متخصصین نورپردازی همواره در جهت کمک به شما در توسعه یک طراحی نورپردازی خانه که سبک شما را نشان می‌دهد و عملکرد هر فضا را به نمایش می‌گذارند در دسترس شما هستند.

چگونگی استفاده از نورپردازی به عنوان یک عنصر طراحی داخلی

شما لازم نیست همه چیز را در مورد نورپردازی بدانید یا پول زیادی صرف کنید تا اتاق‌ها پر جنب و جوش به نظر برسند. شما نیاز به دانستن اصول نورپردازی کاربردی و دکوراتیو و نحوه دریافت کمک به جهت برنامه‌ریزی و خرید لوازم مورد نیاز برای نورپردازی دارید. طراحی نورپردازی به سه نوع نورپردازی تقسیم شده است: نورپردازی عمومی، روشنایی کاربردی، و نورپردازی دکوراتیو.

نورپردازی‌های دکوراتیو باعث ایجاد احساس آرامش عمومی در فضا می‌شود. طراحی نورپردازی دکورایتو در سطوح نور و منابع مختلف است که نشان می‌دهد چه اتاق‌هایی (چراغ‌های کم نور در اتاق خواب، چراغ‌های پرنورتر در اتاق‌های بازی) نقطه کانونی نور است. به عنوان مثال، در یک اتاق ناهارخوری، یک چراغ تزیینی بزرگ که روی یک میز گذاشته شده، توجه همگان را به سمت بالا منحرف می‌کند. تغییر شدت نورپردازی یکی از مواردی است که هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه نمود، به عنوان مثال، آشپزخانه شما ممکن است مکان مورد علاقه شما برای آشپزی، مطالعه، سرگرمی و تماشای تلویزیون باشد، بنابراین شما نمی‌توانید از یک سطح نور در قسمت‌های مختلف آن استفاده کنید.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی یا محیطی، یک فضای کامل برای دید وسیع‌تر را نشان می‌دهد. نور ساطع شده از منابع کار شده روی دیوارها و سقف‌ها، بیشترین نواحی را پوشش می‌دهد. چراغ‌های بالایی نور را به سمت سقف هدایت می‌کنند. چراغ‌های پایین سقف یا دیوار را از زیر روشن می‌کنند. چراغ‌های کم نور شامل چراغ‌های قوسی (قوطی‌ها) و چراغ‌های به کار رفته در مسیر می‌شود.

روشنایی کاربردی

استفاده از روشنایی کاربردی به معنای به کارگیری روشنایی در مناطق کوچکتر که نیازمند نور شدید هستند، است. نورپردازی کاربردی باید سه برابر روشنایی عمومی در طراحی داخلی به کارگرفته شود. چراغ هایی با نور زیاد برای اتاق کم نور استفاده نمی‌شوند. استفاده از چراغ‌هایی با نور بیشتر در کنار سایر وسایل و یا افزایش تعداد وسایل روشنایی به منظور افزایش روشنایی عمومی این مشکل را حل می‌کند. چراغ های روشنایی مناسب، نورپردازی مسیر، به کارگیری آویز‌ها، چراغ‌های رو‌میزی و نوارهای نورپردازی زیر کابین، گزینه‌های مناسب برای تنظیم روشنایی مناسب هستند.

نورپردازی دکوراتیو

به کارگیری نور‌پردازی دکوراتیو در طراحی دکوراسیون داخلی به شما کمک می‌کند تا اشیای قیمتی، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و ویژگی‌های برجسته معماری موجود در محیط را به طور برجسته‌تر به نمایش بگذارید.

مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها