طراحی دکوراسیون اتاق خواب

مقالات
۰۲ مهر

در این مطلب قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که در زیباتر شدن اتاق خواب شما تاثیر به سزایی دارد. استفاده‌ کردن از چه وسایلی به زیبایی اتاق خواب می‌افزاید؟ از چه ابزاری برای بهتر شدن نورپردازی اتاق خواب باید استفاده کرد؟ بهتر است رنگ اتاق خواب تیره باشد یا روشن؟ محل قرارگیری تخت خواب کجای اتاق است؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

اهمیت طراحی دکوراسیون اتاق خواب

یکی از بخش‌های مهم هر خانه، اتاق خواب است. این اتاق بجز خوابیدن کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. بسیاری از مردم برای، مطالعه، ورزش صبح‌گاهی، بازی و کار از اتاق خواب استفاده می‌کنند.
ما به ‌طور میانگین ۶۰ درصد از زمان‌هایی که در خانه حضور داریم را در اتاق خواب به سر می‌بریم. بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق گفته روان‌شناسان با توجه به تاثیر خواب روی اخلاق و سبک زندگی افراد، محل خواب افراد اگر مناسب نباشد، تاثیری بدی روی عملکرد آن‌ها خواهد داشت. برای مثال، افرادی که از رنگ‌های روشن و لطیف برای اتاق خوابشان استفاده کرده‌اند، روزشان را با انرژی و آرامش بیشتری شروع می‌کنند.

نقش رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق خواب

همانطور که گفته شد اتاق خواب نقش مهمی در شروع یک روز دارد و رنگ‌هایی که برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خوابتان استفاده می‌کنید، در روحیه و خلق و خوی شما بسیار موثر است. قبل از رنگ ‌کردن اتاق یا خرید کاغذ دیواری نگاهی به رنگ وسایل اتاق خوابتان بیندازید و بر اساس آن رنگی مرتبط به اتاقتان بزنید.
اگر اتاق خواب شما کوچک است برای بزرگ‌تر نشان دادن آن می‌توانید از رنگ‌های روشن و برای پوشش دهی و زیباسازی دیوار اتاق از کاغذ دیواری روشن استفاده نمایید. یکی از ترفندهایی که می‌توانید برای پوشاندن نواقص دیوار از آن استفاده کنید، ایجاد سایه یا استفاده از کاغذ دیواری است. بنابراین چون اتاق خواب مکانی است برای استراحت بهتر است از رنگ‌های آرام‌بخش در فضای اتاق استفاده نمایید. واضح و بدیهی است که رنگ‌های جیغ همچون قرمز و نارنجی سبب ناآرام شدن اعصاب می‌شود.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

برای تزئین و طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب خود جسارت داشته باشید! هیچ قانون و قاعده‌ای برای دیزاین اتاق خواب شما وجود ندارد. طبق سلیقه خودتان، طبق هر روشی که فکر می‌کنید ذهنتان آنگونه آرام‌تر است اتاقتان را طراحی کنید. برای طراحی اتاق خواب اگر ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد می‌توانید با مشاهده عکس‌های اتاق خواب از آن‌ها الهام بگیرید.

نقش چیدمان وسایل در طراحی دکوراسیون اتاق خواب

قبل از خرید وسایل اتاق خواب، ابتدا از آن بازدید به عمل بیاورید و باتوجه به فضایی که در اختیار دارید اقدام به چیدن وسایل کنید. مهم‌ترین وسیله اتاق خواب، تخت خواب است که پس از پیدا کردن بهترین نقطه اتاق تخت را در همان قسمت قرار دهید و سپس باقی وسایل را جای‌گذاری کنید.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب؛ سنتی یا مدرن؟

پاسخ این سوال بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد اما تجربه نشان داده آرامش در اتاق خواب‌های مدرن بیشتر است و انرژی در اتاق خواب‌های سنتی! ویژگی‌های این دو سبک کاملا با یکدیگر در تعارض است. در سبک سنتی از رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، زرشکی، نارنجی و آبی استفاده می‌شود درحالی که در اتاق خواب‌های مدرن اکثرا از رنگ‌های سفید و خاکستری استفاده می‌شود.به طور کلی در اتاق خواب‌های مدرن از رنگ‌های خنثی بیشتر استفاده می‌شود.
در چیدمان اتاق خواب های سنتی بر خلاف اتاق‌های مدرن شلوغی و ازدیاد وسایل حرف اول را می‌زند. وسایلی مانند ضبط ‌صوت‌های قدیمی، رادیو، چراغ‌های ‌نفتی که دیگر بلااستفاده هستند به عنوان وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در چیدمان سبک مقابل، تنها از وسایلی استفاده می‌شود که کاربردی باشند. حتی طبق متدهای جدید، صندلی و مبل نیز از دکوراسیون اتاق‌خواب‌های مدرن حذف شده‌ است.

نقش وسایل تزئینی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب

اگر اتاق شما بر اساس سبک مدرن طراحی شده‌ است، باید توجه داشته باشید دکوری‌هایی که قراراست در اتاق استفاده کنید، متناسب با رنگ اتاق‌ خواب بوده و طوری نباشد که خیلی جلب توجه کند!
قاب عکس، آینه‌های قدی، ساعت دیواری، گلدان، کتابخانه و چراغ مطالعه از جمله وسایلی هستند که برای تزئین اتاق خواب‌ها استفاده می‌شوند.

سقف اتاق خواب

در ساختمان‌های جدید که ساخته می‌شوند، کمتر اتاقی را می‌توان یافت که سقف آن کاملا ساده و یک‌ دست باشد. امروزه برای سقف اتاق خواب از طرح‌هایی زیبا و فوق‌العاده جذاب استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی، اتاق را از آرامش و انرژی سرشار می‌کند.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها