آینه در طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۲۲ فروردین

در قرن سیزدهم انسان یاد گرفت شیشه را با لایه نازکی از قلع بپوشاند تا به سطح، توانایی انعکاس نور و تابش را بدهد و این چنین آینه در زمینه‌های مختلف به طور روزمره وارد زندگی بشریت شده است.

امروزه طراحان و مشتریان آینه علاقه‌مند به استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی هستند. مدت‌ها گذشته است از روزهایی که آینه صرفاً برای عملکرد اصلی خود یعنی بازتاب اشیا استفاده می‌شد. توانایی افزایش بصری فضا، تصحیح عیوب هندسی فضا، چند برابر سازی نورپردازی اتاق و به عنوان یک عنصر دکوراتیو عالی توسط طراحان و صاحبان خانه‌ها در سراسر جهان، از  مهم‌ترین دلایل استفاده از آینه است. استفاده از آینه، شاید جادویی‌ترین کار در طراحی دکوراسیون باشد.

آینه در طراحی دکوراسیون داخلی

آیینه، بازتابنده اصالت در طراحی دکوراسیون داخلی

 در فلسفه چین باستان، آینه سمبل آب است و جریان انرژی در خانه را تغییر داده و حس زندگی و شادابی را به اتاق‌ها هدیه می‌دهد. آینه‌کاری یکی از المان‌های اصلت در طراحی دکوراسیون منزل به حساب می‌آمده است.

در دنیای امروز آینه‌کاری به نسبت گذشته طرفداران زیادی ندارد و با آن ظرافت و زیبایی در دکوراسیون منازل به کار برده نمی‌شود. با توجه به این موضوع که امروزه آپارتمان‌ها جایگزین خانه‌های ویلایی شده است و فضای خانه‌ها به نسبت قبل بسیار کوچک‌تر هستند، برای اینکه فضایی بزرگتر داشته باشیم، بد نیست تا در طراحی دکور خانه از آیینه استفاده شود. بنابراین با داشتن کمی خلاقیت می‌توانید علاوه بر زیباتر نمودن فضای خانه با استفاده از آیینه‌کاری، فضای خانه را بزرگتر کنید!

چرا آیینه...

پتانسیل تزئینی آینه بسیار بالاست. توانایی آینه در گسترش فضا، توانایی تغییر هندسه آن و درک کلی ای که  از فضا می‌دهد باعث ایجاد یک طراحی کاملا منحصر به فرد می شود. آینه یکی از آن وسایل تزئینی است که با استفاده از روش‌های مختلف و خلاقانه می‌توانید دکوراسیون داخلی خانه خود را با آن زیباتر کنید. اما لازم است بدانید که خیلی از افراد تاثیر آینه در زیبایی و بزرگی خانه را نادیده می‌گیرند.

بایدها و نبایدهای استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی

این خیلی مهم است که آینه را در کدام قسمت منزل خود قرار دهید. همیشه سعی کنید آینه را در قسمتی از خانه بگذارید که منظره زیبا و دلنشینی را منعکس کند. واضح و بدیهی است که استفاده از آینه در نقطه کور خانه هیچ کاربردی برای منزل شما نخواهد داشت.

آینه‌ها را می‌توانیم در اتاق نشیمن، اتاق‌های خصوصی، دفتر و کتابخانه، اتاق غذاخوری و حتی در آشپزخانه ببینیم. هر اتاق ویژگی‌های خاص خود را در قرار دادن سطوح بازتابنده و نحوه ایجاد یک تصویر منحصر به فرد دارد. در بعضی اتاق‌ها اولویت استفاده از آینه‌ها با هدف اصلی آن‌ها مطابقت دارد، در بعضی دیگر ویژگی‌های تزئینی در اولویت قرار می‌گیرند. بسته به اندازه اتاق، روند کاربردی و سبک آن در طراحی دکوراسیون داخلی، آینه ممکن است به اشکال مختلف در مقابل میزبانان و مهمانان خانه ظاهر شود.

مهمترین نکته‌ای که برای استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی باید به آن توجه داشته باشید این است که نقطه کانونی خانه خود را پیدا کنید. بهترین ایده برای نقطه کانونی هر خانه‌ای استفاده از یک آینه بزرگ و یا دکوراتیو است. زیرا این نقطه همان جایی است که هر فردی با وارد شدن به داخل اتاق آن را می‌بیند. بنابراین اگر اتاق پذیرایی خانه شما کوچک است، یک آینه بزرگ در نقطه کانونی باعث می‌شود افراد با ورود به اتاق با یک فضای بزرگ رو به رو شوند و احساس کوچک بودن و تاریکی نکنند. 

از دیگر کاربردهای جالب و قابل تحسین استفاده از آینه می‌توان به قرار دادن یک آینه قدی در میان دو پنجره اشاره کرد. لازم است بدانید که این کار سبب ساخت حس امتداد فضا و گول خوردن ذهن بیننده خواهد شد. در این صورت فرد احساس می‌کند که اتاق نور بیشتری دارد.

فراموش نکنید استفاده بیش از حد آینه در دکوراسیون داخلی اصلا زیبایی و جلوه خاصی ندارد. باید بدانید که چه میزان استفاده از آینه و در چه نقاطی از خانه لازم است.

و در انتها باید بگوییم درست است که استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی زیبایی خاص و منحصر به فردی را به وجود می‌آورد اما باید اصول استفاده از آن را یاد داشته باشید. بنابراین اگر به دنبال تغییر دکوراسیون منزل خود هستید، استفاده از آینه ایده خیلی خوبی می‌تواند باشد.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها