اصول طراحی و ساخت کابینت در آشپزخانه‌های مدرن

مقالات
۱۸ شهریور

کابینت آشپزخانه یکی از قسمت‌های اصلی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه است و بیشترین سهم در مدیریت فضای وسایل آشپزخانه با توجه به تعداد بالای لوازم و ابزار آشپزخانه را بر عهده دارد. اصل اساسی در طراحی و ساخت کابینت در تمامی آشپزخانه ها اعم از بزرگ و کوچک، دسترسی آسان و کاربردی به تمام وسایل مورد استفاده در کنار جذابیت طراحی کابینت ها است. بنابراین اولین قدم برای طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن، تهیه یک لیست از کلیات وسایل آشپزی و نحوه چیدمان آن‌ها بر اساس سلیقه مشتریان است. 

اصول طراحی و ساخت کابینت در آشپزخانه‌های مدرن

سبک طراحی کابینت اساس طراحی دکوراسیون آشپزخانه است و تصور اینکه ابتدا باید وسایلی مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و ... جایگاهشان مشخص شده سپس کابینت ها طراحی گردند، در آشپزخانه های مدرن کاملا منسوخ گردیده است. حتی رنگ و شکل طراحی کابینت ها در انتخاب و چیدمان سایر لوازم مصرفی در آشپزخانه تاثیر گذار است، بنابراین لازم است اصول طراحی و ساخت کابینت از ابتدا کاملا رعایت گردد.

خیلی از افراد برای چیدمان و طراحی کابینت آشپزخانه های خود، تصاویر موجود در مجلات و سایت‌های خارجی را دنبال می‌کنند و به دنبال پیاده‌سازی مدل‌های خاص برای آشپزخانه خود هستند، اما با رعایت چند نکته ساده اما مهم که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم می‌توانید طرح مدنظر خود را به سادگی پیدا کنید.

عناصر تاثیرگذار در طراحی کابینت

  • هماهنگی سقف، کف و دیوار آشپزخانه با کابینت
    استفاده کردن از تمام امکانات موجود و دخالت دادن آن‌ها در طراحی و ساخت کابینت، می‌تواند به جذابیت آشپزخانه کمک نماید. به طور مثال هماهنگ کردن رنگ دیوار و کف پوش با تم اصلی کابینت جلوه ویژه‌ای به فضای آشپزخانه خواهد داد.
  • طراحی عمودی یا افقی کابینت ها
    اگر طراحی کابینت که شامل طرح اصلی چوب کابینت و نحوه باز شدن درب آن در قسمت های بالایی است، به صورت افقی باشد، معمولا فضای آشپزخانه بزرگتر به نظر می‌رسد و اگر این طراحی به صورت عمودی انجام گیرد، در آشپزخانه هایی که سقف کوتاهی دارند، این ضعف پوشش داده می‌شود.
  • دسترسی آسان کابینت ها
    نحوه طراحی کابینت ها باید به گونه‌ای باشد که فردی که قصد استفاده از آن‌ها و وسایل داخلشان را دارد، مخصوصا برای خانم ها، به‌راحتی اصطلاحا دستشان به تمامی کابینت های قسمت بالا برسد و از این حیث مشکلی خاصی نداشته باشند.
  • نور پردازی فضای آشپزخانه
    معمولا کابینت ها در قسمت بالایی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و تخته کار نصب می‌گردند و اگر نورپردازی به صورت اصولی نباشد، احتمال دارد هنگام آشپزی یا استفاده از سینک، نور بسیار کمی به آن نقاط برسد، بنابراین استفاده از مدل‌های نورپردازی نوین مکمل یک سیستم طراحی کابینت مدرن است.
  • استفاده از کابینت های چوبی
    امروزه استفاده از کابینت های فلزی دیگر کاربرد ندارد و درصد بالایی از کابینت آشپزخانه ها از طرح‌های چوبی و mdf ساخته می‌شوند. طرح‌های چوبی به علت تنوع در طرح و رنگ بر اساس سلیقه مشتریان متنوع اند و استفاده از چوب‌های طبیعی با بافت ساده یا پیچیده جذابیت و جلوه ویژه‌ای به آشپزخانه می‌دهد.
مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها