نحوه نورپردازی کابینت

مقالات
۱۳ آذر

روشنایی و نورپردازی در آشپزخانه از جمله کابینت‌ها را می‌توان بخش مهم و اساسی هر خانه‌ای دانست. با توجه به اینکه آشپزخانه محیطی است که می‌تواند در معرض دید قرار گیرد یا به عبارتی دیگر، به عنوان محیطی چند منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد باید در طراحی آن نهایت دقت و ظرافت گنجانده شود.

با توجه به اینکه نورپردازی کابینت می‌تواند امری ضروری باشد طراحان باید با استفاده از مناسب‌ترین نورپردازی محیطی ایجاد کنند که بتواند علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت دارای عملکردی مناسب باشد. به همین دلیل نورپردازی کابینت دارای تنوع گسترده‌ای است که می‌تواند با توجه به طراحی کابینت و رنگ آن تغییر کند.

نحوه نورپردازی کابینت

انواع نورپردازی کابینت

شاید یکی از معضلاتی که افراد هنگام ورود به آشپزخانه با آن روبرو شوند را بتوان پیدا کردن کلید برق برای روشنایی عمومی آشپزخانه دانست. با توجه به قرارگیری وسایل الکترونیکی در داخل آشپزخانه، پیدا کردن کلید چراغ ممکن است کار دشواری باشد. به همین دلیل ما به شما نورپردازی تخصصی کابینت را پیشنهاد می‌کنیم.

با این نوع نورپردازی دیگر نیازی به روشن کردن کل فضای آشپزخانه نیست و تنها با روشن کردن نورپردازی کابینت می‌توانید روشنایی مورد نیاز خود را تامین کنید. نورپردازی در کابینت‌ها هم به صورت خارجی و هم داخلی انجام می‌شود.

در واقع زمانی که شما نیاز به وسیله‌ای در داخل کابینت‌های خود دارید با باز کردن در کابینت روشنایی مورد نظر را می‌توانید داشته باشید تا به شما در پیدا کردن سریع‌تر وسایل کمک کند.

نورپردازی داخلی کابینت

برای این منظور می‌توانید از نورپردازی استفاده کنید که در کناره‌های لبه کابینت استفاده می‌شود. می‌توان از نورپردازی تاکیدی نیز در کنج‌های کابینت استفاده کرد تا روشنایی داخلی کابینت تامین شود. با توجه به متریال مورد استفاده در کابینت می‌توانید زیبایی نورپردازی کابینت را بیشتر نشان دهید.

برخی از کابینت‌ها دارای درهای شیشه‌ای هستند. در این نوع از کابینت‌ها نورپردازی کابیت می‌تواند بهتر دیده شود و جلوه‌ای زیبا به محیط شما ببخشد. در این نوع از روشنایی‌ها نیازی به سیم‌کشی‌های داخلی نیست و چراغ‌ها می‌توانند به صورت پنهان در کابینت قرار داده شوند.

نورپردازی خارجی کابینت

نوری که در بیرون از کابینت‌ها وجود دارد می‌تواند به عنوان نور تاکیدی و نقطه‌ای کاربرد داشته باشد. معمولا کابینت‌های بالایی برای نورپردازی خارجی کابینت‌ها مناسب‌تر هستند. زیرا با قرارگیری تجهیزات بر روی سطح کابینت‌های پایینی نورپردازی از بالا می‌تواند در سهولت انجام کارها موثر باشد.

از این طریق نورها می‌توانند تا حدودی روشنایی کلی آشپزخانه را نیز تامین کنند. بنابراین بهترین مکان برای نصب چراغ های پنهان هستند. این چراغ‌ها می‌توانند به منبع برق و یا باتری وصل شوند و هزینه مصرف برق آنان بسیار اندک است.

نورپردازی در زیر کابینت به عواملی بستگی دارد؟

می‌توان گفت که نورپردازی در زیر کابینت از جمله پرکاربردترین نوع نورپردازی کابینت به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانید بهترین نوع از نورپردازی را در فضای آشپزخانه خود و در زیر کابینت‌ها داشته باشید باید به نکاتی دقت کنید تا نتیجه نورپردازی کابینت بتواند جنبه مثبتی داشته باشد.

· انتخاب نوع لامپ‌ها برای نورپردازی زیر کابینت می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در نورپردازی کابینت باشد. معمولا از لامپ‌های رشته‌ای با نورپردازی به رنگ‌های مختلف می‌توان فضایی گرم‌تر و صمیمی‌تر ایجاد کند. لامپ‌هایی با ظرفیت ۲۷۰۰k برای این منظور مناسب‌تر هستند.

· نوع کانتر شما می‌تواند در بازتاب نور کمک شایانی کند. اگر دارای کانتری با متریال مات هستید نوری که منتشر می‌شود بازتاب کمی دارد در نتیجه نمی‌تواند روشنایی بیشتری را برای شما به وجود بیاورد.میزهای براق و کانترهایی با متریال گرانیت و سنگ در صورتی که دارای رنگی روشن نیز باشند می‌توانند نور ایجاد شده در زیر کابینت‌ها را بیشتر در محیط انعکاس دهند و به روشنایی بیشتر آن کمک کنند. در صورتی که این بازتاب بسیار زیاد است و چشم شما را خسته می‌کند با قرار دادن وسایل دیگر بر روی کانتر این نور را پخش کنید.

· برای نصب چراغ‌های LED آن‌ها را به لبه‌های جلوی کابینت نصب کنید. این امر می‌تواند از ایجاد درخشش بسیار زیاد بر روی دیوار جلوگیری و نوری ملایم را برای شما ایجاد کند.

· نوع رنگ نور انتخابی باید با فضای آشپزخانه همخوانی داشته باشد. به عنوان نمونه، نورهای گرم می‌توانند فضا را گرم‌تر نشان دهند. این نورها منبع خوبی برای تامین نور کلی محیط هستند. اگر به روشنایی بیشتر احتیاج دارید می‌توانید از چراغ‌هایی با نورهای سرد استفاده کنید.

چه نوع منبع نوری برای نورپردازی کابینت مناسب تر است؟

معمولا در این نوع از نورپردازی‌ها از منبع نور LED استفاده می‌شود. چراغ‌های LED می‌توانند به صورت نواری در زیر کابینت‌ها قرار گیرند و با توجه به ابعاد و اندازه‌های کوچکی که دارند قابل دیده شدن نیستند.

این چراغ‌ها نورهای تاکیدی و نقطه‌ای را به راحتی تامین می‌‎کنند و علاوه بر عملکرد آن در ایجاد روشنایی دارای جنبه زیبایی‌شناسی نیز هستند. در مواقعی که می‌خواهید بر روی اشیاء خاصی تاکید کنید با نورپردازی تاکیدی می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.

این چراغ‌ها را می‌توانید به صورت دلخواه در فضای داخلی و خارجی کابینت‌ها قرار دهید. علاوه بر آن چراغ‌های LED با توجه به تنوع رنگی که در نورپردازی خود دارند می‌توانند بهترین گزینه برای نورپردازی کابینت در نظر گرفته شوند.

همچنین این چراغ‌ها گرما تولید نمی‌کنند و در حین آشپزی به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این قابلیت آن‌ها در شرایط مختلف مانند گرما، رطوبت و عوامل دیگر بالاست. نورهای رنگی می‌تواند تنوع فضایی و بصری مناسبی را ایجاد کند و با توجه به شدت نور پایین باعث آسیب رسیدن به چشم‌ها نمی‌شود.

می‌توان از چراغ‌های دیگر نظیر چراغ‌های Plug-in، چراغ‌های باتری و چراغ‌های Hardwire نیز برای روشنایی زیر کابینت‌های آشپزخانه استفاده کرد.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها