سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۰۳ امرداد

سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی بسیار متنوع و اجرای آن‌ها در منزل یا حتی محل کار باعث دلنشینی محیط می‌گردد. برای انجام چیدمان وسایل داخل منزل همه چیز بستگی به سلیقه خودتان دارد و باید بر اساس نوع ساخت منزل خود و وسایل زندگی به انتخاب سبک خاص بپردازید. سبک‌های چیدمان و طراحی دکوراسیون، تفاوت‌های بسیاری با هم دارند و فلسفه استفاده از آن‌ها ریشه‌های فرهنگی نیز دارد. همچنین امکان ایده گرفتن از چند طرح خاص و ادغام آن‌ها برای به‌وجود آوردن طرحی نو، میسر می‌باشد.

سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی
  • طراحی دکوراسیون داخلی ایرانی

    نخستین سبک طراحی دکوراسیون داخلی، سبک ایرانی است که هنوز هم با توجه به رواج سبک‌های مدرن، طرفداران خاص خود را دارد و با توجه به قدمت طولانی معماری در ایران، از لحاظ فنی و علمی هم دارای نکات حائز اهمیتی می‌‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی دکوراسیون داخلی ایرانی می‌توان به وجود ستون‌های بلند، سقف و دیواره‌های پر از نقش و نگار، پنجره‌ها و آینه‌کاری‌های ظریف و استفاده از وسایل سنتی مانند پشتی، تاقچه و فرش‌های کوچک و دستباف اشاره کرد.
  • طراحی دکوراسیون داخلی صنعتی

    یکی دیگر از انواع سبک‌های دکوراسیون، طراحی صنعتی می‌باشد که از فلسفه انقلاب صنعتی در اروپا سرچشمه گرفته است. استفاده از مبلمان‌های چرم در پذیرایی، استفاده از آجر در دیواره‌ها و چوب در سقف یا کف محیط، از نشانه‌های برجسته این سبک است. در واقع عناصر این چیدمان به گونه‌ای طراحی می‌گردند که تصور می‌شود یک ساختمان صنعتی به شکل امروزی بازسازی شده است.
  • طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

    سومین سبک طراحی دکوراسیون داخلی که قصد معرفی آن را داریم سبک مدرن یا امروزی است. البته به اعتقاد بعضی از طراحان این دو سبک با هم متفاوت هستند اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که ساختار هر دو طرح، از یک الگوی خاص پیروی می‌کند. مهم‌ترین ویژگی طراحی دکوراسیون داخلی مدرن استفاده از خطوط و اشکال هندسی مانند دایره و مربع است که البته به طور مثال در سبک امروزی محدودیت خاصی در اشکال وجود ندارد و بیشتر از منحنی‌ها استفاده می‌گردد.
  • سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی متعلق به کشورهای مختلف

    همچون کشور ما ایران، اکثر کشورهای دنیا سبک چیدمان خاصی برای داخل منزل خود دارند که هر کدام زیبایی و جذابیت ویژه‌ای دارند و ناشی از فرهنگ داخلی آن کشور می‌باشد. کشورهایی مانند یونان، ایتالیا، چین، مصر و هند که معماری و نماهای باستانی معروفی دارند، سبک چیدمان وسایل آن‌ها نیز تاثیر گرفته از سبک معماری‌شان می‌باشد.
  • طراحی دکوراسیون داخلی وابسته به محیط

    یکی از سبک‌های طراحی دکوراسیون، چیدمان وسایل با توجه به محیط جغرافیایی، محل و شرایط زندگی ایجاد شده است. برای مثال در محیط‌های نزدیک به دریا سبک دکوراسیون ساحلی استفاده می‌گردد که مبتنی بر استفاده از رنگ‌های آبی و سفید به عنوان زمینه و پالت‌های چوبی به سبک کلبه‌های چوبی جنگلی می‌باشد. هدف اصلی این چیدمان ایجاد آرامش برای محیط زندگی است.
مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها