بهترین متریال برای کابینت آشپزخانه چیست؟

مقالات
۱۰ اردیبهشت

اگر قصد طراحی کابینت آشپزخانه خود را دارید، باید بدانید که انتخاب‌های زیادی در مورد متریال کابینت‌ها برای شما وجود دارد. با توجه به بودجه شما برای طراحی کابینت آشپزخانه، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. به همین دلیل باید سعی کنید قبل از اقدام برای خرید، گزینه‌های موجود را به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

در این جا قصد داریم تا برخی از بهترین متریال‌های موجود برای کابینت آشپزخانه را معرفی کرده و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را شرح دهیم.

بهترین متریال برای کابینت آشپزخانه چیست؟

۱- چوب

چوب با اختلاف زیاد محبوب‌ترین متریال موجود برای ساخت کابینت آشپزخانه به شمار می‌آید. چوب ماده‌ای غیر سمی و تجدیدپذیر است. انواع مختلف چوب از جمله چوب‌های سخت مانند ماریندی، چوب درخت ساج و شیشام برای ساخت کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح این نوع از چوب‌ها را می‌توان صیقلی و لعاب‌کاری کرده و همچنین با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد.

مزایای استفاده از چوب در کابینت آشپزخانه

چوب در طیف متنوعی از رنگ‌ها و بافت‌ها موجود است. تنوع طبیعی در خود ماده به جذابیت و متمایز بودن آن می‌افزاید. چوب با انواع سبک‌های سنتی و مدرن در طراحی کابینت آشپزخانه سازگار است. همچنین تمیز کردن سطح چوب‌های جلاکاری شده کار چندان سختی نیست.

تنها نکته‌ای که برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی باید مدنظر داشته باشید این است که استفاده از محلول‌های اسیدی قوی مانند پاک‌کننده‌های صنعتی خودداری نمایید.

معایب استفاده از چوب در کابینت آشپزخانه

تخته‌های چوبی با کیفیت پایین، تورفتگی‌ها و جای ضرب‌خوردگی را نشان می‌دهند. بنابراین در هنگام خرید و طراحی کابینت آشپزخانه چوبی باید سعی کنید تا بهترین نوع چوب را انتخاب نمایید. ایجاد تغییر در سطح رطوبت هوا می‌تواند به درون و سطح چوب آسیب برساند. همچنین برای حفظ بافت صاف چوب باید سطح چوب به طور مکرر پولیش زده شود.

علاوه بر این، چوب یک ماده نسبتا پرهزینه است و کار کردن با آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

۲- لمینت

از آن‌جا که چوب مستعد آسیب‌دیدگی و آلودگی است، بسیاری از افراد اغلب لمینت را بر آن ترجیح می‌دهند. لمینت شامل ورقه‌های نازکی است که در کنار هم فشرده شده‌اند. این ورقه‌ها شامل لایه‌های رزین پلاستیکی، لایه‌های کاغذ با یک لایه چاپی با الگوها و طرح‌های مختلف و در نهایت یک لایه پلاستیک سخت هستند.

برای نصب چنین سطوحی، از محصولات کامپوزیتی مانند تخته سه لا، تخته خرده چوب یا MDF به عنوان بستر استفاده می‌شود. بر روی این صفحات ورق‌های تزئینی نیز چسبانده می‌شود.

سعی کنید برای کابینت آشپزخانه خود از لمینت‌های فشار بالا (HPL) استفاده کنید چرا که نسبت به لمینت‌های فشار پایین (LPL) با دوام‌تر و محکم‌تر بوده و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند. برای روکش لمینت انتخاب‌های مختلفی، از روکش‌های مات گرفته تا هایگلاس و دیجیتالی (با چاپ تخصصی و حتی سفارشی) برای شما وجود دارد.

مزایای استفاده از لمینت در کابینت آشپزخانه

این ورق‌های فشرده بسیار بادوام و مقرون به صرفه هستند. از آن‌جا که لایه چاپ شده روی کاغذ قرار می‌گیرد، می‌توانید ظاهر آن را به شکل مواد مختلف (مانند چوب، فلز، چرم و ...) درآورید. سطح آن به راحتی آسیب نمی‌بیند و نیازی به پولیش کردن مکرر ندارد. لمینت در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و به دلیل این که با یک لایه پلاستیکی شفاف و نازک پوشیده شده است، تمیز کردن آن نسبت به متریال‌های دیگر بسیار آسان‌تر خواهد بود.

معایب استفاده از لمینت در کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه از جنس لمینت اگر به درستی نصب نشود، پوسته‌های لبه‌های آن بعد از مدتی کنده می‌شود. از آن‌جا که لمینت از ورقه‌های رزین پلاستیکی و کاغذ، که تحت فشارهای بالا قرار می‌گیرند، ساخته می‌شود ماده‌ای غیر قابل تجدید به حساب می‌آید. علاوه بر این، برخی از انواع لمینت باعث انتشار گازهای سمی در هوا می‌شوند.

۳- فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم

کابینت آشپزخانه فلزی بسیار قوی و با دوام است. با این حال، هزینه این نوع کابینت‌ها بیشتر از کابینت‌های متریال‌های دیگر است. فولاد یا آلومینیوم برای درهای کابینت‌های چوبی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. هر چند که نمونه‌های ساده این نوع از کابینت‌ها متداول‌تر هستند، اما ورق‌های فلزی در انواع مختلفی (با طرح‌های متفاوت) وجود دارند.

مزایای استفاده از فولاد و آلومینیوم در کابینت آشپزخانه

کابینت‌های فلزی دارای ظاهری خاص و منحصر به فرد هستند. فلزات بسیار محکم، مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و لکه و کثیفی هستند. درهای کابینت فلزی تحت تاثیر رطوبت یا گرما قرار نمی‌گیرند. همچنین تمیز کردن این نوع از کابینت‌ها کار بسیار آسانی است.

معایب استفاده از فولاد و آلومینیوم در کابینت آشپزخانه

طیف رنگی فلزات بسیار محدود است. ممکن است بعد از مدتی استفاده، کابینت‌های فلزی به صیقل‌کاری نیاز داشته باشند. سطوح فلزی لکه‌های روغنی و اثر انگشت را به وضوح نشان می‌دهند. همچنین احتمال خراشیده شدن سطوح این نوع از کابینت آشپزخانه وجود دارد. درهای کابینت‌های فلزی سروصدای بیشتری نسبت به سایر متریال‌ها دارند.

۴- PVC

سطوح PVC ورق‌های پلاستیکی کامپوزیتی هستند که می‌توانند بدون نیاز به لایه زیرین نصب گردند. این متریال کابینت آشپزخانه نسبتا ارزان است و نصب آسانی دارد. همچنین معمولا در رنگ‌های روشن از PVC استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از PVC در کابینت آشپزخانه

این متریال دارای خاصیت ضدخوردگی بوده، در برابر مایعات مقاوم و نگهداری آن آسان است. همانند لمینت، PVC نیز به راحتی قابل جایگزین کردن است. PVC در مقایسه با لمینت و چوب بسیار اقتصادی‌تر است.

معایب استفاده از PVC در کابینت آشپزخانه

طرح‌ها و رنگ‌های PVC برای کابینت آشپزخانه تنوع زیادی ندارد. این ورق‌ها در برابر حریق آسیب‌پذیر بوده و به مرور زمان زرد می‌شوند.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها