طراحی کابینت آشپزخانه با اصول فنگ‌شویی

مقالات
۱۲ امرداد

یکی از آداب و رسوم مردم آسیای شرقی، استفاده از فنگ‌شویی برای طراحی و قرار دادن وسایل در آشپزخانه، خانه و محیط کار است. با رعایت اصول فنگ‌شویی در محیط زندگی، انسان با محیط اطرافش هماهنگ می‌شود و در نهایت زندگی روبه رشد، موفقیت و نشاط خواهد بود. بنابراین رعایت اصول فنگ‌شویی خصوصا در طراحی کابینت آشپزخانه و وسایل آن که به قلب یک خانه معروف است، از ضروری‌ترین ترفندها برای ایجاد یک محیط با انرژی و سرزنده در خانه است. در ادامه راهنمای طراحی کابینت آشپزخانه با اصول فنگ‌شویی، برای داشتن یک آشپزخانه شاد و رنگی را باهم می‌خوانیم.

طراحی کابینت آشپزخانه با اصول فنگ‌شویی

اصول استفاده از رنگ‌ها در طراحی کابینت آشپزخانه و دیوارهای آن

فنگ‌شویی با استفاده از رنگ خاکستری در طراحی کابینت آشپزخانه

علی‌رغم باور مردم، یک رنگ خنثی و در عین حال بسیار شاداب و زنده برای کابینت آشپزخانه است. ترکیب کابینت خاکستری و سایه‌های رنگ خاکستری روی دیوار موجب ایجاد انرژی در آشپزخانه می‌شود. با این وجود استفاده از این رنگ در طراحی کابینت آشپزخانه چندان مرسوم نیست؛ اما استفاده از این رنگ با رعایت اصول فنگ‌شویی، زیبایی فضای آشپزخانه را دو چندان می‌کند.

دیوار آشپزخانه را خاکستری نکنید. کابینت‌های آشپزخانه با رنگ خاکستری روشن و ترکیب آن با رنگ‌های مختلف چوبی، به کار بردن یک المان چوبی قهوه‌ای مانند نردبان و همچنین استفاده از رنگ‌های ملایم و روشن‌تر چوب برای کانتر جزیره‌ای، طیف رنگی مدرن و زیبایی را خلق می‌کند. استفاده از رنگ خاکستری یکی از بهترین گزینه‌ها در اصول فنگ‌شویی است. در صورتی ‌که سبک آشپزخانه شما جزیره‌ای است، بهتر است برای کابینت آشپزخانه از رنگ خاکستری خیلی روشن مایل به سفید به همراه کانتر چوبی استفاده کنید تا فضایی کلاسیک و پرانرژی به وجود آورید.

فنگ‌شویی با استفاده از رنگ آبی در کابینت آشپزخانه

اگر اهل چالش در طراحی و انتخاب یک سبک جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ آبی آسمانی در طراحی کابینت آشپزخانه استفاده کنید، ترکیب این رنگ با کف‌پوش‌های قهوه‌ای یا خاکی به عنوان رنگ مکمل یک هارمونی زیبا و هماهنگ ایجاد می‌کند. در نتیجه، صاحب آشپزخانه‌ای با رنگ‌های زنده که برگرفته از طبیعت و آسمان و زمین هستند، می‌شوید و گذراندن وقت در این آشپزخانه به شما انرژی مضاعف می‌بخشد.

طراحی کابینت آشپزخانه با رنگ‌های سبز و زرد طبق اصول فنگ‌شویی

امروزه استفاده از رنگ‌های سبز و زرد در طراحی دکوراسیون به خصوص دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها رایج است. اما لازم است هنگام استفاده از این رنگ‌های گرم در طراحی کابینت آشپزخانه نسبت به میزان استفاده اصولی از هر رنگ آگاهی داشته باشیم. در واقع، توازن موجود در به کارگیری رنگ‌های گرم و سرد به محیط خانه شما انرژی و شادابی می‌بخشد و فضای خانه را از دلگیر بودن بیرون می‌آورد. علاوه بر این، به دلیل باور اشتباهی که عموم مردم نسبت به رنگ زرد دارند، استفاده از رنگ سبز کنار این رنگ گرم طبق اصول فنگ‌‌شویی، آرامش و زیبایی دو چندانی به محیط آشپزخانه شما می‌بخشد. در صورتی‌که تمایل دارید از رنگ‌های سبز و زرد در طراحی آشپزخانه خود استفاده کنید، بهتر است از رنگ چوب برای طراحی کابینت ها استفاده ‌کنید.

استفاده از کابینت های سفید در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن

امروزه رنگ سفید یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای طراحی کابینت آشپزخانه است. حس روشنایی و تازگی رنگ سفید، فضایی آرام برای آشپزخانه شما به ارمغان می‌آورد. استفاده از رنگ سفید در آشپزخانه‌های کوچک فضایی بازتر و نورگیرتر ایجاد می‌کند. رنگ سفید را در طراحی دکوراسیون امی‌توان با سایر رنگ‌ها ترکیب کرد. استفاده از کابینت‌های سفید با کانتر رنگ چوب و کف‌پوش‌های قهوه‌ای یک سبک روستیک و ساده و در عین حال بسیار شیک در آشپزخانه ایجاد می‌کند. این سبک محبوب اساتید فنگ‌شویی است.

یک چالش بزرگ، طراحی کابینت آشپزخانه با رنگ سیاه

در صورتی ‌که دنبال یک طراحی مدرن برای آشپزخانه خود هستید، از رنگ مشکی برای کابینت‌ها و رنگ سفید برای دیوارهای آشپزخانه استفاده کنید. این ترکیب رنگ همان نماد یگانگی سیاه و سفید در زمان باستان (YIN YANG) است. در صورتی ‌که این ترکیب را برای طراحی آشپزخانه خود انتخاب کردید، بهتر است طبق اصول فنگ‌شویی از رنگ‌های زرد و آبی ارغوانی نیز در کنار آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از رنگ سبز نعنایی در طراحی کابینت آشپزخانه

اگر به رنگ سبز علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم از یک طراحی روستایی با دیوارهای آجری به همراه کابینت‌های چوبی با رنگ سبز نعنایی که طبق اصول فنگ‌شویی است، استفاده کنید.

دنبال یک آشپزخانه پرانرژی هستید؟ از رنگ قرمز استفاده کنید!

برخلاف باور عموم، استفاده از رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مورد تایید اساتید فنگ‌شویی است. رنگ قرمز به محیط شما نشاط و انرژی می‌بخشد. در صورتی که قصد دارید کابینت‌های خود را قرمز کنید، بهتر است دیوارهای آشپزخانه به رنگ سفید باشند تا هماهنگی میان گرمای رنگ قرمز و سردی رنگ سفید از بالا تا پایین آشپزخانه برقرار شود. در این سبک استفاده نابجا و افراطی از سایر رنگ‌ها بخصوص رنگ‌های گرم موجب کلافگی و شلوغی فضای آشپزخانه می‌شود.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها