مواد مورد استفاده برای طراحی کابینت آشپزخانه

مقالات
۱۶ مهر

متریال‌های متفاوتی برای طراحی کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آنکه بدانید کدام از متریال استفاده شده، در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع متریال های مورد استفاده در طراحی کابینت آشپزخانه را بشناسید و سپس با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرید که کدام متریال می‌تواند مناسب‌ترین نوع متریال برای شما باشد.

مواد مورد استفاده برای طراحی کابینت آشپزخانه

چوب، متریالی سلطنتی برای ساخت کابینت

یکی از گران‌ترین انواع متریال در ایران و دنیا چوب است. اما استفاده از این متریال فوق‌العاده در طراحی کابینت آشپزخانه می‌تواند به ظاهر منزل شما روح تازه و حرفه‌ای ببخشد. البته در استفاده از چوب باید به این نکته توجه داشت که گره‌ها و اسپلینتر‌ها می‌توانند در کیفیت متریال مورد استفاده به جهت طراحی کابینت تاثیرگذار باشند. یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توانیم در استفاده از متریال چوب نام ببریم، تهدید موریانه‌ها است. اما اگر شما از چوب با کیفیتی در طراحی کابینت آشپزخانه استفاده کرده‌ باشید، نیاز نیست که در رابطه با این موضوع احساس نگرانی کنید، زیرا کابینت‌های شما ضد موریانه هستند.

تخته سه لا

یکی از رایج‌ترین انواع متریال‌های مورد استفاده در طراحی کابینت آشپزخانه تخته سه لا است. این نوع متریال از چوب ساخته شده و دارای ورقه‌های روکشی است که از رزین فشرده شده ساخته می‌شوند. البته این متریال نسبت به برخی از متریال‌ها از قیمت بالاتری برخوردار است اما به‌ صورت کلی از جمله متریال‌هایی است که نسبت به شرایط محیطی از مقاومت بالایی برخوردار است. این متریال مقاومت‌های متفاوتی را می‌تواند دارا باشد. به عنوان مثال برخی از تخته سه‌لاها نسبت به آب جوش، رطوبت و غیره، مقاوم هستند به همین جهت از این متریال می‌توان با خیال راحت به عنوان متریال طراحی کابینت آشپزخانه استفاده کرد.

ام دی اف

در ایران ام دی اف به عنوان رایج‌ترین نوع متریال طراحی کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود. این متریال به واسطه تجمع الیاف چوبی همراه با رزین ساخته شده و توسط گرما و فشار این ذرات به همدیگر متصل می‌شوند. استفاده از ام‌ دی‌ اف به عنوان متریال طراحی کابینت آشپزخانه انتخاب مناسبی است که می‌تواند با بودجه شما سازگار باشد. این نوع متریال از آن‌جایی که جزو متریال‌های مهندسی شده به شمار می‌رود، نسبت به موریانه مقاوم‌تر بوده و برای شما سطحی صاف ایجاد می‌‎کند. متریال ام دی اف از جمله متریال‌هایی با تنوع بی‌شمار است که شما می‌توانید هر رنگ و طرحی که می‌خواهید با توجه به موجود بودن رنگ و طرح تهیه کنید.

نئوپان

اگر که به دنبال یک متریال با قیمت ارزان هستید می‌توانید نئوپان را تهیه کنید. این متریال از خاک اره و چوب‌های اضافی ساخته شده و به این دلیل از کیفیت نسبتا پایینی برخوردار است. نئوپان از جمله متریال‌هایی است که قدرت تحمل وزن بالایی را ندارد و تنها می‌تواند در آشپزخانه‌هایی که فقط در آن‌ها پخت و پز سبک انجام می‌شود مورد استفاده قرار بگیرد.

لمینت

اگر می‌خواهید از یک متریال بی‌نهایت شیک و کاربردی استفاده کنید که برای شما دوام بالایی داشته باشد، ما به شما استفاده از لمینت را پیشنهاد می‌کنیم. لمینت از جمله متریال‌های مناسب به جهت طراحی کابینت آشپزخانه است که نسبتا به گرما و رطوبت مقاومت بالایی دارد. به همین جهت شما می‌توانید از این متریال به عنوان یک متریال ایده‌آل در طراحی کابینت آشپزخانه خود استفاده کنید.

آکرلیک

اکریلیک یکی از متریال‌هایی است که به اشتباه با لمینت یکسان در نظر گرفته می‌شود. اگر که شما می‌خواهید آشپزخانه‌ای شیک و منحصر به فرد داشته باشید و طراحی کابینت آشپزخانه شما خیره‌کننده باشد، پیشنهاد ما به شما استفاده از متریال اکریلیک است. آکرلیک به واسطه براقیت و ویژگی‌های منحصر به فرد خود سبب می ‌شود تا نگاه هر بیننده‌ای در زمان ورود به آشپزخانه شما معطوف شود. البته اگر که شما تصمیم دارید از این متریال به عنوان متریال طراحی کابینت آشپزخانه استفاده کنید، باید زود لکه‌دار شدن این متریال را در نظر داشته باشید. متریال اکریلیک از جمله متریال‌هایی است که نیاز به تمیز کردن منظم دارد. علاوه بر این موضوع متریال اکریلیک در طراحی کابینت از جمله متریال‌های لوکس بوده و قیمت نسبتا بالایی دارد.

متریال ممبران در طراحی کابینت آشپزخانه

اگر می‌خواهید کابینت‌هایی بادوام در عین حال زیبا داشته باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از متریال ممبران در طراحی کابینت آشپزخانه است. در واقع شما به واسطه استفاده این متریال می‌توانید انتظار ماندگاری بالایی را داشته باشید. متریال ممبران از جمله متریال‌هایی است که تمیز کردن آن به واسطه یک پارچه مرطوب آسان است. علاوه بر این ویژگی قیمت این متریال نسبت به قیمت متریال اکریلیک به مراتب پایین‌تر است.

متریال پلی اورتان PU

اگر که متریال مورد نظر شما، متریال‌های بالا نیست می توانید از متریال پلی اورتان استفاده کنید. این متریال سبب ایجاد ظاهری درجه یک برای طراحی کابینت شما می‌شود. علاوه بر این شما تنوع رنگ بی‌شماری را به جهت انتخاب خواهید داشت. شما در این نوع متریال می‌توانید رنگ مات یا براق را انتخاب کنید.

استفاده از شیشه به جهت طراحی کابینت آشپزخانه

یکی از متریال‌هایی که امروزه به جهت طراحی کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد شیشه است. شیشه‌ها در طراحی کابینت می‌توانند ظاهری شیک و دوست داشتنی به کابینت‌های شما ببخشند. علاوه بر این برخی از شیشه‌ها محتویات داخل کابینت را نمایش می‌دهند.

نتیجه گیری

در نهایت می‌توانیم بگوییم اینکه از چه متریالی به عنوان متریال مناسب برای طراحی کابینت آشپزخانه استفاده کنید کاملا به شما مربوط بوده و شما باید بر اساس نیاز خود و میزان بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید انتخاب متریال را انجام دهید.

هر متریالی در طراحی کابینت آشپزخانه ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارا بوده و نمی‌توان برای هیچ یک از متریال‌ها برتری کاملی نسبت به آن یکی در نظر گرفت. برخی از متریال‌ها تنها با سبک خاصی از دکوراسیون سازگار بوده و برخی دیگر با سبک دکوراسیون شما سازگار نیستند.

شما می‌توانید از معمار طراحی داخلی بخواهید که به شما در راستای انتخاب متریال مناسب برای طراحی کابینت آشپزخانه کمک کند. براساس راهنمایی‌های فرد متخصص و سلیقه شخصی قادر خواهید بود تا بهترین متریال را برای طراحی کابینت خود انتخاب کنید.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها