نقش رنگ‌ ها در طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۰۴ اسفند

رنگ یک زبان بصری بین‌المللی است که همه چیز را درک می‌کند. زمانی که شما در حال تلاش برای برقراری ارتباط یا انتقال یک مفهوم از طریق طراحی داخلی هستید، هیچ راهی بهتر از این نیست که از رنگ‌ ها استفاده کنید.

برای انجام این کار، باید بدانید که رنگ‌ ها چگونه رفتار می‌کنند، چگونه نقش خود را تغییر می‌دهند و چگونه روحیه‌ شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نقش رنگ‌ ها در طراحی دکوراسیون داخلی

هنگامی که ما در مورد رنگ‌ های به کار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی صحبت می‌ کنیم، باید بدانیم که رنگ‌ ها به صورت تصادفی به کار برده نمی‌شوند. در نگاه اول ممکن است فکر کنیم که انتخاب رنگ برای یک اتاق نشیمن یا برای کل خانه بسیار آسان است زیرا ما انتخاب می‌کنیم که چه چیزی دوست داریم و چه چیزی دوست نداریم.

در بسیاری از موارد نتایج بسیار خوب است، اما در بیشتر موارد، اگر شما هیچ چیز در مورد رنگ‌ ها و اینکه چه ترکیب‌ هایی برای سبک خانه شما عالی است، نمی‌دانید، نتایج ممکن است با ظاهر حرفه‌ ای مشترک نباشند.

3 نکته برای انتخاب رنگ:

  1. اینکه چه مدت از روز را در اتاق صرف می‌کنیم و چه فعالیت‌ هایی در آن انجام می‌شود، می‌تواند بر انتخاب رنگ تاثیر بگذارد.
  2. میزان ورود نور خورشید به اتاق در طول روز و بررسی موقعیت اتاق در انتخاب رنگ بسیار مهم است.
  3. توجه داشته باشید که اندازه اتاق چقدر است، با توجه به این، از رنگ‌ های روشن‌ تر یا تیره‌ تر استفاده کنید. رنگ‌ های روشن باعث احساس فضای بیشتری می‌شوند و رنگ های تیره یا گرم باعث می‌شود که اتاق کوچکتر دیده شود.

همه‌ رنگها تحت تاثیر نور و میزان اشباع، ماهیت خود را تغییر می‌دهند، بنابراین انتخاب تنها یک رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی کافی نیست، زیرا شما علاوه بر انتخاب رنگ باید یک سایه نیز انتخاب کنید.

رنگ‌ های روشن بسیار شاد هستند و به عنوان یک قاعده کلی، اتاق‌ ها را بزرگ‌ تر و روشن‌ تر می‌کنند. رنگ‌ های تیره پیچیده و گرم هستند و باعث می‌شوند فضای اتاق‌ ها صمیمی‌ تر باشد. رنگها اساسا به سه حالت تاثیرگذار هستند. آنها می‌توانند فعال، غیرفعال یا خنثی باشند.

رنگ‌ های خنثی شامل سیاه و سفید، خاکستری، سفید و قهوه‌ ای است و این رنگ‌ ها اغلب برای ایجاد تعادل در یک دکور استفاده می‌شوند که شامل سایه‌ های فعال و منفعل می‌باشند. بسته به رنگ مورد استفاده، یک محیط می‌تواند تحت فشار یا تحرک قرار گیرد.

یک محیط کم عمق و بی‌ جان الهام گرفته از ضعف رنگ‌ ها و تناقض‌ های یکنواخت و رنگی است، در حالی که تنظیمات فوق‌العاده از ویژگی‌ های به کارگیری رنگ‌ های بسیار اشباع شده، کنتراست‌ های قوی و یا استفاده بیش از حد از بسیاری از الگوهای بصری پیچیده است.

رنگ‌هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید بر اتمسفر ایجاد شده تاثیر می‌گذارند و شما باید قبل از اینکه رنگ‌ ها را انتخاب کنید به درستی آنها را ارزیابی کنید. برای مثال یک اتاق خواب باید آرام و روشن باشد. اتاق نشیمن باید هیجان انگیز و انرژی بخش باشد.

هنگام انتخاب یک پالت رنگی برای یک اتاق، عوامل متعددی برای توجه به آن وجود دارد. رنگهایی که انتخاب می‌ کنید باید هماهنگ یا کنتراست داشته باشند. بنابراین تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید دکور هماهنگ و آرامش بخش باشد یا جالب و پویا باشد. هنگام انتخاب تناژ و سایه مراقب باشید.

شما نیاز دارید بدانید که رنگها را در کجا کار کنید. به عنوان مثال، نارنجی یک رنگ پر انرژی است و زرد رنگ پرماجرا و استقامتی است، آنها هر دو گزینه عالی برای بخش ورودی خانه هستند. آبی روشن، آرامش بخش و آرام است و اغلب در اتاق خواب و حمام استفاده می‌شود.

با این حال، اگر رنگ بسیار کمرنگ باشد، می‌تواند آزار دهنده باشد. بنفش یک رنگ غنی، دراماتیک و پیچیده است و اگر شما در حال تلاش برای ایجاد یک محیط رسمی‌ تر هستید، می‌توانید از رنگ بنفش در طراحی دکور مکان‌ هایی مانند اتاق نشیمن و حتی اتاق غذاخوری استفاده کنید.

رنگ سبز بسیار آرامش بخش است بنابراین یک گزینه عالی برای اتاق خواب است اگرچه می‌ تواند در آشپزخانه به دلیل طراوت آن خوب ظاهر شود. رنگ قرمز یک رنگ تحریک کننده است و باید در دوزهای کوچک، و در ترکیب با رنگ‌ هایی مانند سیاه و سفید استفاده شود.

فقط آن را به عنوان رنگ جانبی در مناطقی که مایل به ایجاد کنتراست یا نقاط کانونی هستید استفاده کنید. رنگ‌ های زمستانی مانند قرمز مایل به قهوه‌ ای، گرم و آرامش بخش هستند، هر چند اغلب به نظر می‌ رسد که کارایی آنها در طراحی دکوراسیون داخلی منسوخ شده است اما شما می‌توانید قبل از اضافه کردن انها به پالت رنگ خود، تصمیم بگیرید که آیا آنها مطابق با سبک و سلیقه‌ی شما هستند یا خیر.

 

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها