نکاتی برای طراحی کابینت آشپزخانه‌های کوچک

مقالات
۱۵ اردیبهشت

پخت و پز و نگهداری از مواد غذایی در آشپزخانه‌های کوچک می‌تواند گاهی اوقات کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد. اما روش‌های آسانی برای تبدیل آشپزخانه‌های کوچک به فضایی شیک و کارآمد وجود دارد. با استفاده از برخی روش‌ها در طراحی کابینت آشپزخانه می‌توان فضای آشپزخانه‌های کوچک را طوری طراحی کرد که بسیار زیبا جلوه کنند و کار کردن در آن‌ها نیز راحت باشد.

برخی از این روش‌های طراحی کابینت آشپزخانه و طراحی فضای داخلی آشپزخانه به شرح زیر هستند.

نکاتی برای طراحی کابینت آشپزخانه‌های کوچک

۱- طراحی کابینت مینیمال

وقتی صحبت از ایده‌های طراحی آشپزخانه‌های کوچک باشد، می‌توان گفت که ساده نگه داشتن فضای آشپزخانه از مهم‌ترین شرط‌هاست. طراحی‌های مینیمالیستی برای فضای داخلی آشپزخانه‌های کوچک می‌تواند به ایجاد احساس نظم و زیبایی فضا کمک کند. در چنین فضاهایی برای طراحی کابینت آشپزخانه باید از رنگ‌های روشن، خطوط تمیز، بافت‌های مناسب و لوازم جانبی ساده استفاده نمود.

۲- طراحی‌ کابینت پنهان

یکی از محبوب‌ترین طراحی‌های آشپزخانه در سال ۲۰۱۹، طراحی‌ پنهان بوده است. طراحی کابینت آشپزخانه در طراحی‌های پنهان به گونه‌ای بسیار شیک انجام می‌شود و طوری به نظر می‌رسند که تنها برای نگهداری از وسایل طراحی نشده‌اند و فضای داخل آشپزخانه را طوری جلوه می‌دهند که انگار داخل اتاق نشیمن هستید.

در این نوع از طراحی آشپزخانه، این امکان به شما داده می‌شود تا قسمت‌های مختلف آشپزخانه را با انتخاب خود مخفی کنید. معمولا برای این کار از درهای کشویی شیشه‌ای با روکش مات استفاده می‌شود و در زمان استفاده از تجهیزات آشپزخانه می‌توان به راحتی آن‌ها را باز کرد. با این کار می‌توان بهترین استفاده را از تمام مساحت خانه‌های کوچک به عمل آورد.

۳- طراحی‌ کابینت سفارشی

با افزایش تعداد خانه‌های کوچک، مقدار تقاضا برای طراحی‌های آشپزخانه مدرن، چند منظوره و انعطاف‌پذیر رو به افزایش است. به همین دلیل، طراحی‌های سفارشی که برای هر آشپزخانه به طور جداگانه انجام می‌شود، فضای ایده‌آل آشپزخانه را برای خانه‌های کوچک رقم می‌زند.

شرکت‌های زیادی در زمینه طراحی‌های سفارشی فعالیت دارند و می‌توانند طراحی کابینت آشپزخانه را به گونه‌ای انجام دهند که کاملا متناسب با فضای آشپزخانه باشد.

۴- طراحی کابینت گالی

طراحی آشپزخانه گالی در ابتدا برای آشپزخانه‌های بسیار کوچک و فشرده در قایق‌ها و کشتی‌ها به وجود آمد و به همین دلیل برای آشپزخانه‌های کوچک نیز بسیار مناسب است. در مدل گالی، طراحی کابینت آشپزخانه به صورت دو میز موازی انجام می‌شود که دارای یک راهروی باریک در بین آن‌هاست.

۵- طراحی کابینت آشپزخانه به صورت تک دیواره

طراحی‌های تک دیواره به ویژه برای آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک بسیار مناسب و محبوب است. همان طور که از نام این نوع طراحی پیداست، تمامی لوازم و کابینت‌ها در امتداد یک دیوار اجرا می‌شوند و باعث می‌شوند تا فضای آشپزخانه بسیار باز باشد. با این وجود، برای اطمینان از وجود فضای کافی برای تهیه غذا برنامه‌ریزی دقیق لازم است زیرا سینک ظرفشویی، یخچال و بقیه لوازم آشپزخانه ممکن است بیشتر فضا را به خود اختصاص دهند.

۶- حذف لوازم غیر ضروری

مینیمالسیم ممکن است برای همه واژه‌ای آشنا باشد اما به هر حال طراحی فضای آشپزخانه در خانه‌های کوچک باید طوری انجام شود که با سبک‌های مدرن و شیک امروزی نیز همخوانی داشته باشد.

در برخی سبک‌های مدرن دیگر نیازی به وسایل زیاد و دست و پا گیر در آشپزخانه وجود ندارد. حذف لوازم اضافی از فضای آشپزخانه، به خصوص در خانه‌های کوچک، به زیبایی فضا کمک بزرگی می‌کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی نیز می‌شود. در زمان طراحی کابینت آشپزخانه نیز باید دقت داشت تا از افزایش بیش از حد تعداد کابینت‌ها جلوگیری کرد و تنها از کابینت‌های مناسب و کارا استفاده نمود.

۷- طراحی هوشمندانه کابینت‌ها

در آشپزخانه‌های کوچک باید از فضا به طور هوشمندانه‌ای استفاده کرد. طراحی کابینت در فضاهای کوچک باید طوری انجام شود که بتوان استفاده‌های متنوعی از آن‌ها به عمل آورد:

• برای نگه داشتن ظروف ادویه و لوازم کوچک از قفسه‌های نصب شده داخل درهای کابینت‌ها استفاده کنید.
• از گوشه‌های بدون استفاده در فضای آشپزخانه برای قرار دادن قفسه‌ها استفاده کنید.
• برای نگه داشتن برخی از وسایل می‌توانید از قفسه‌های آویزان از سقف استفاده نمایید.
• میزهای جزیره‌ای نیز می‌توانند به عنوان کابینت مورد استفاده قرار گیرند.

۸- روشن نگه داشتن فضای آشپزخانه

برای زیبا جلوه دادن فضای آشپزخانه‌های کوچک، باید از نورپردازی استفاده کرد. استفاده از چراغ‌های پر نور و یا در نظر گرفتن پنجره در زمان ساخت آشپزخانه، می‌تواند حس خوبی را به بیننده القا کرده و فضا به شکل بزرگ‌تری در دید افراد جلوه کند. همچنین در زمان طراحی کابینت آشپزخانه نیز می‌توان از کابینت‌های براق مانند کابینت‌های هایگلاس استفاده کرد تا روشنایی آشپزخانه دو چندان شود.

 

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها