راهنمایی برای انتخاب متریال و طراحی کابینت آشپزخانه

مقالات
۰۵ بهمن

در یک خانه علاوه بر اتاق پذیرایی و اتاق خواب، آشپزخانه نیز جزو مهمترین بخش‌ها به شمار می‌آید. اگر قصد دارید آشپزخانه خانه خود را طراحی کنید و یا تغییراتی در طراحی آن ایجاد نمایید، بسیار حائز اهمیت است که زمانی را برای فکر در مورد نوع کابینت‌ها، زیبایی‌شناسی، عملکرد کابینت‌ها متناسب با فضا و شرایط خانه و همچنین بودجه در دسترس برای طراحی کابینت و آشپرخانه اختصاص دهید.

طراحی کابینت آشپزخانه از این جهت مهم است که کابینت‌ها به شما کمک می‌کنند تا ضمن زیباتر کردن فضای خانه و آشپزخانه، بتوانید فضای آشپزی خود را نیز مرتب و منظم جلوه دهید. در زمان انتخاب متریال کابینت‌های آشپزخانه، حتما باید به هزینه آن، میزان دوام کابینت‌ها با متریال‌های مختلف و همچنین سبک طراحی خانه و سلیقه خود توجه کنید.

راهنمایی برای انتخاب متریال و طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت‌های سفارشی و کابینت‌های آماده

علاوه بر نوع متریال، کابینت‌ها را معمولا می‌توان به دو حالت سفارشی یا آماده خریداری نمود. بر خلاف کابینت‌های سفارشی که به طور خاص برای هر خانه طراحی می‌شوند، کابینت‌های آماده در سایزها و ابعاد استاندارد تولید شده و نسبت به کابینت‌های سفارشی بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند.

متریال‌های مختلف برای طراحی کابینت آشپزخانه

در این جا قصد داریم برخی از انواع متریال‌های موجود برای طراحی کابینت آشپزخانه را معرفی کرده و به شما بگوییم که هر کدام از این متریال‌ها برای استفاده در چه شرایطی مناسب‌تر هستند.

۱- نئوپان

اگر برای طراحی کابینت آشپزخانه دنبال مقرون به صرفه‌ترین گزینه هستید، نئوپان با روکش ملامین بهترین گزینه است. نئوپان تخته‌ چوبی فشرده ساخته شده از براده‌های چوب است که با استفاده از رزین به هم چسبیده و سفت شده‌اند. سطح محکم این ماده باعث شده تا در برابر خراش، شوک و حتی قارچ مقاوم باشد اما رطوبت زیاد باعث متورم شدن آن خواهد شد.

۲- تخته بلوک

این نوع از متریال از نوارهای چوبی نرم ساخته شده که در کنار هم قرار گرفته و با یک لایه ملامین به هم چسبیده‌اند. از آن جا که نئوپان مقاومت کمی در برابر آب دارد، می‌توان به جای نئوپان از تخته بلوک در فضای داخلی کابینت‌ها یا انبارهایی که در معرض رطوبت قرار دارند برای جلوگیری از ترک‌خوردگی استفاده کرد.

۳- تخته سه لا

تخته سه لا از تعداد زیادی لایه‌ چوبی بسیار نازک که با چسب به یکدیگر وصل می‌شوند، ساخته می‌شود. این تخته‌ها معمولا با روکشی از پلاستیک پوشیده می‌شوند تا زیبایی بیشتری پیدا کنند. تخته سه لاهای روکش‌دار دارای استحکام بیشتری بوده و در برابر سایش و رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین تمیز کردن و نگهداری از آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

۴- استیل ضد زنگ

اگر ظاهری صنعتی را برای فضای آشپزخانه می‌پسندید، می‌توانید از این متریال برای طراحی کابینت استفاده کنید. در گذشته این نوع از متریال به واسطه داشتن ظاهری تمیز و براق، بیشتر برای آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما اخیرا از کابینت‌های استیل برای خانه‌ها نیز استفاده می‌شود. این کابینت‌ها از دوام بالایی برخوردار بوده و تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است اما معمولا هزینه زیادی را برای مصرف‌کننده در بر خواهد داشت.

۵- آجر

امروزه استفاده از کابینت‌های آجری دوباره در حال رایج شدن است. این متریال که در گذشته به واسطه ارزان بودن مورد استفاده قرار می‌گرفت، اخیرا به عنوان طراحی‌های روستایی و خاص دوباره به صنعت طراحی کابینت و آشپرخانه بازگشته است.

علاوه بر نوع متریال، نکات دیگری نیز در طراحی کابینت باید در نظر گرفته شوند. این نکات می‌توانند در زیبایی فضای آشپرخانه بسیار موثر باشند. برخی از این نکات کلیدی عبارتند از:

۱- رنگ‌ها

رنگ سفید برای طراحی کابینت آشپزخانه بسیار مناسب است و هرگز از مد نمی‌افتد. اما به این مساله نیز باید توجه کرد که تمیز نگه داشتن کابینت‌های سفید کار سختی است و در طول زمان ممکن است براقی و جلای خود را از دست بدهد. امروزه رنگ‌های تیره نیز برای طراحی کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از رنگ‌های تیره سبک جدیدی را در طراحی کابینت‌های آشپرخانه ایجاد کرده است.

۲- سیستم‌های کارآمد برای کابینت‌های آشپرخانه

در هنگام طراحی کابینت آشپرخانه علاوه بر زیبایی باید به عملکرد و کارآمد بودن آن نیز توجه داشت. کابینت‌های آشپرخانه هر چقدر که زیبایی داشته باشند، عموما از کارایی مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین هیچ‌گاه نباید سعی شود که کارایی کابینت فدای زیبایی آن شود.

۳- نورپردازی داخل کابینت‌های آشپزخانه

استفاده از لامپ‌های LED در داخل کابینت‌ها می‌تواند زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه بخشد. برخی از مزایای لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های دیگر عبارتند از: عمر طولانی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، توانایی استفاده از دیمر و تولید گرمای کم.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها