انواع کابینت

مقالات
۰۲ تیر

اگر تا به اینجا مقالات سایت ما را مطالعه کرده باشید می‌دانید که آشپزخانه را به علت اهمیت زیادی که دارد، قلب هر خانه معرفی کرده‌ایم. در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین فاکتور در سیستم آشپزخانه یعنی طراحی کابینت بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

انواع کابینت

امروزه به دلیل کمبود فضا در آپارتمان‌ها، شرکت‌های خصوصی، دفترهای اداری و ... ، تغییرات اساسی در ساخت کابینت صورت گرفته است. این امر موجب شده تا طراحان دکوراسیون داخلی نیز به فکر باشند تا برای هر محیطی، طراحی کابینت را به‌گونه‌ای انجام دهند که علاوه بر کارآیی، زیبایی نیز داشته باشد.

طراحی و ساخت کابینت ها در مدل‌های مختلف انجام می‌شود. در ادامه مدل‌های متداول آن‌ها را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم. در پایان شما می‌‌‌‌توانید با توجه به محیط آشپزخانه و سلیقه خود، نوع مناسب را انتخاب کنید.

  • کابینت مدرن
  • کابینت کلاسیک
  • کابینت‌ هایگلاس
  • کابینت‌ ام دی اف
  • کابینت چوبی
  • کابینت‌ فلزی

طراحی کابینت مدرن

برخی افراد تمایل دارند تا با وجود تمامی دغدغه‌ها، همواره محیطی کاملا مدرن داشته باشند. در واقع ترجیح می‌دهند به دور از هر گونه تجملات، زندگی روزمره و یا کار خود را شروع کنند، اصول و استاندارد در طراحی کابینت‌های مدرن بر پایه سادگی و بدون هیچ گونه نقش و طرحی است.

طراحی کابینت کلاسیک

این مدل از کابینت‌ها بیشتر مناسب محیط‌های لوکس و میلیاردی که با لوازم سلطنتی و باشکوه مزین شده‌اند، هستند. در ساخت کابینت های کلاسیک بیشتر از کنده‌کاری و منبت کاری بر روی کابینت‌ها استفاده می‌شود.

طراحی کابینت هایگلاس

از این مدل طراحی کابینت بیشتر برای محیط‌های با فضای محدود و نورکم استفاده می‌شود، چراکه درب کابینت هایگلاس دارای روکشی براق است که علاوه بر زیبایی، نور محیط را نیز بازتاب می‌دهد، از این رو می‌تواند به عنوان منبع روشنایی و نور مصنوعی در سیستم آشپزخانه باشد. همچنین وجود کابینت هایگلاس موجب می‌شود فضا بزرگتر دیده شود اما لازم است بدانید کابینت هایگلاس بسیار زود خط و خش‌ها را به خود جذب می‌کند، از این رو نیازمند مراقبت و پاکیزگی بیشتری هستند.

طراحی کابینت ام دی اف

افرادی که دنبال تنوع در رنگ، تنوع در جنس، انعطاف در طرح و مدل هستنند می‌توانند در طراحی کابینت از مدل ام دی اف استفاده کنند. این مدل بسیار مقرون به‌صرفه است. ام دی اف به دلیل خاصیتی که دارد در برابر رطوبت و ضربه مقاوم است و کمتر دچار پوسیدگی می‌گردد. در کشور ما نیز ام دی اف کاربرد فراوان دارد، اما در صورت خرابی تعمیر آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

طراحی کابینت چوبی

همیشه هستند کسانی که کیفیت را بر هزینه و زمان ترجیح می‌دهند، در طراحی کابینت استفاده از چوب طبیعی بهترین کار است چرا که علاوه بر زیبایی وصف ناپذیر، کیفیت و دوام بسیار بالاتری دارد.

طراحی کابینت فلزی

هرچند امروزه این کابینت‌ها منسوخ شده‌اند و دیگر جایی در دکوراسیون داخلی ندارند ولی همچنان برای استفاده در کارگاه‌ها بسیار بهتر از سایر مدل‌های کابینت کارآیی دارند، چرا که در برابر ضربه‌ها مقاوم هستند.

رنگ در طراحی کابینت

موضوعی که در تمام مدل‌های طراحی کابینت اهمیت دارد، رنگ است، هرچند رنگ برحسب سلیقه افراد انتخاب می‌شود، اما استانداردی که متخصصات طراحی دکوراسیون داخلی بر آن تاکید دارند، استفاده از رنگ‌های سرد است، رنگ‌هایی نظیر سبز، آبی یا بنفش روشن با کنتراست کم در طراحی کابینت باعث می‌شود در نهایت کاری لطیف و آرامش بخش مطابق میل مشتری طراحی و ساخته شود.

مقالات مرتبط
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
طراحی کابینت آشپزخانه
۰۱ شهریور
مقالات

طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی سیستم‌های آشپزخانه‌، طراحی کابینت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ماجرا هستند. طراحی کابینت‌های آشپزخانه شامل موارد زیادی می‌شود اعم از طرح و شمای کلی کابینت‌ها تا جنس و مواد به‌کار رفته در آن‌ها و روغن و جلای آخر کار که باعث گیرایی سیستم آشپزخانه می‌شود.
اصول طراحی کابینت
۲۸ امرداد
مقالات

اصول طراحی کابینت

طراحی کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای انجام شود که علاوه بر ایجاد زیبایی در فضای کلی خانه از لحاظ عملکرد نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشد. برای این منظور قبل از انجام طراحی باید با برخی از اصول مورد نیاز در این زمینه آشنایی کاملی داشته باشید تا با درک درست از فضایی که در اختیار دارید طراحی را انجام دهید. به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم و اهمیت این اصول را بررسی می‌کنیم.


نمونه پروژه‌ها