رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

مقالات
۱۱ مهر

طراحی دکوراسیون داخلی یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که هر فردی می‌تواند در زندگی خود تجربه کند. اصول مشخصی به جهت طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد اما همیشه نمی‌توان گفت که این اصول می‌توانند سبب شوند که طراحی دکوراسیون داخلی به سبکی که مورد علاقه شما است انجام شود.

یکی از سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از رنگ‌های گرم است. در واقع شما به منظور استفاده از رنگ‌های گرم لازم است که نکاتی را بدانید و سپس تصمیم به استفاده از این سبک رنگ بگیرید. در ادامه ما به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید با استفاده از رنگ‌های گرم، دکوراسیون داخلی خود را به جذاب‌ترین حالت ممکن طراحی کنید.

رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر که شما به فکر این هستید که طراحی اتاق خواب خود را مجددا انجام دهید یا رنگ دیوارها را برای تنوع تغییر دهید، این مقاله می‌تواند به کمک شما بیاید و به شما بگوید که آیا رنگ گرم به عنوان رنگ مناسبی می‌تواند انتخاب شود یا خیر.

برای شناخت رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی ابتدا لازم است که شما چرخه رنگ را بشناسید.

چرخه رنگ و رنگ های گرم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تئوری رنگ، چرخه رنگ است. در این چرخه دو سبک رنگ سرد و رنگ گرم وجود دارد. در قسمت رنگ‌های سرد رنگ‌هایی همچون رنگ سبز، آبی، بنفش و ترکیبی از این رنگ‌ها همانند رنگ سبز روشن، سبز-آبی، آبی ملایم، بنفش ملایم و غیره، قابل مشاهده است.

در مقابل قسمت سرد چرخه رنگ، رنگ‌های گرم قرار گرفته‌اند که پایه آن‌ها براساس رنگ قرمز، زرد و نارنجی است. در واقع رنگ‌های گرم بر اساس رنگ آتش در نظر گرفته می‌شوند. استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون داخلی می‌تواند تاثیرات منحصر به فردی را داشته باشد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

اگر که فضا شما، فضا بزرگ و نورگیر است شما می‌توانید به سادگی با استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی روحیه‌ای شاداب و زنده را در محیط ایجاد کنید. شما می‌توانید در کنار رنگ‌های گرم در دکوراسیون از رنگ‌های سرد و خنثی همانند خاکستری، سفید یا غیره استفاده کنید.

می‌توانید برای طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ‌های گرم، از مبل چرمی با رنگ طبیعی و متناسب با رنگ آجرهای شومینه استفاده کنید. شما می‌توانید از پارچه‌هایی با تناژ رنگ قرمز و نارنجی به عنوان کوسن استفاده نمایید.

در رابطه با انتخاب فرش، شما قادر خواهید بود فرشی را انتخاب کنید که با رنگ دیوارهایتان ست باشد یا اینکه فرشی را با ترکیب رنگ قرمز و رنگ خنثی دیوار انتخاب نمایید. مطمئن شوید که رنگ گرم انتخاب شده شما با کفپوش کاملا هماهنگی دارد.

پاییز فصل مناسب استفاده از رنگ های گرم

یکی از بهترین فصل‌ها به جهت استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی، فصل پاییز است. زیرا شما همگام با چرخه رنگ این فصل طراحی دکوراسیون داخلی خود را انجام می‌دهید. در این فصل شما می‌توانید گل‌هایی هماهنگ با رنگ پاییز، لوازم تزئینی خانه، منسوجات متناسب و غیره را استفاده کنید و فصل پاییز را در آغوش بگیرید.

استفاده از نورپردازی با رنگ‌ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی 

یکی از راه‌های استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از نورپردازی به واسطه رنگ‌های گرم است. در واقع شما می‌توانید در بخشی از فضاهای خانه از نورهایی با رنگ‌های گرم همچون قرمز، نارنجی، زرد و ترکیبی از این دو رنگ استفاده کنید. 

استفاده از ترکیب رنگ سرد و گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود که شما از یک تم رنگی مشخص برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید. بهترین کار این است که شما از رنگ‌های مکمل برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمایید. شما با استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون می‌توانید فضای پرانرژی و جذاب داشته باشید اما این جذابیت زمانی کامل می‌شود که شما از رنگ‌های مکمل در استفاده کنید. 

استفاده از رنگ‌های مکمل سبب می‌شود که تعادل ایجاد شود و در نهایت فضای محیط طراحی شده آرامش‌بخش و انرژی‌زا باشد. شما می‌توانید از ترکیب رنگ قرمز، زرد، آبی و بنفش یا ترکیب یک رنگ سرد با یک رنگ گرم استفاده کنید.

رنگ‌های آنالوگ بر روی چرخه رنگ در کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال رنگ زرد در کنار نارنجی و نارنجی در کنار قرمز قرار می‌گیرد. استفاده از رنگ آنالوگ به معنا استفاده از تک رنگ است اما پیشنهاد ما به شما در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از چند رنگ می‌باشد.

به جهت انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی شما باید به فضا مورد نظر خود نگاه نمایید و متوجه شوید که نور در طول روز چگونه در اتاق وجود دارد. نور به شما کمک می‌کند تا رنگ مناسب به جهت طراحی دکوراسیون داخلی را انتخاب کنید.

استفاده از رنگ‌های خنثی در طراحی دکوراسیون باعث می‌شود که فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد در مقابل استفاده از رنگ‌های گرم سبب می‌شود که فضا کوچک‌تر به نظر رسیده و تمرکز بر روی وسایل و اثاثیه قرار بگیرد.


تاثیر رنگ های گرم بر انسان ها

بر اساس اصول روانشناسی و تحقیقات انجام گرفته رنگ‌ها بر روی انسان‌ها تاثیرات متفاوتی دارند، دانستن این تاثیرات می‌تواند به شما در انتخاب رنگ گرم در طراحی دکوراسیون داخلی کمک کننده باشد. به عنوان مثال رنگ زرد از جمله رنگ‌هایی است که برای شما ایجاد لذت می‌نماید یا استفاده از رنگ نارنجی می‌تواند سبب شود که شما احساس گرمای بیشتری داشته باشید. علاوه بر این رنگ‌‎ها استفاده از رنگ قرمز می‌تواند سبب ایجاد هیجان شده و سرعت کار را افزایش دهد.

شناخت رنگ‌های گرم و نحوه کاربرد آن‌ها در دکوراسیون داخلی می‌تواند به شما کمک زیادی در طراحی محیط دلخواهتان کند. علاوه بر این شما می‌توانید با یک طراح دکوراسیون داخلی حرفه‌ای جهت استفاده از رنگ‌ها مشورت کنید.

مقالات مرتبط
روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
۲۰ بهمن
مقالات

روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

طراح برای طراحی دکوراسیون داخلی، موارد زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از این موارد رنگ‌های به کار رفته در طراحی هستند. جدای از اهمیت رنگ‌ها به لحاظ بصری، و هارمونی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، رنگ‌ها به لحاظ روانشناختی نیز اهمیت دارند. رنگ‌ها بر ادراکات سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث تشدید برخی حالات و روحیات می‌شوند.
اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه
۱۹ آبان
مقالات

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین فضای منزل است و از آن به عنوان قلب تپنده‌ی خانه یاد می‌کنند. این قسمت از خانه برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.چرا که روزانه زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین دکوراسیون این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها دقت کافی داشت. کابینت‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون فضای آشپزخانه هستند. علاوه بر کاربردی که برای قرار دادن وسایل دارند، نباید تاثیر آن‌ها در دکور و زیبایی این فضا را نادیده گرفت. از این رو طراحی کابینت‌ها امروزه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است.
تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۲ مهر
مقالات

تاثیر چیدمان مبل در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه درمنازل، ادارات، دفاتر و .... طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. تعداد بالای متخصصانی که در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، در این زمینه تحصیل کرده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، نشان دهنده پردرآمد و جذاب بودن این شغل است. در این مطلب می‌خواهیم درباره چیدمان مبل و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون داخلی مواردی را بیان کنیم. زیرا با وجود تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چیدمان مبلمان به سبک‌های متفاوت است.


نمونه پروژه‌ها