تاثیر هماهنگی تجهیزات آشپزخانه در نورپردازی

مقالات
۲۳ خرداد

نورپردازی مناسب به آشپزخانه شما زیبایی چند برابر می‌دهد، یکی از گزینه‌های  بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه نورپردازی است. منظور فقط استفاده از چراغ‌های گران‌قیمت و لوسترهای فانتزی نیست، بلکه منظور به‌کارگیری نورپردازی مناسب و صحیح در محیط آشپزخانه می‌باشد که با طراحی داخلی هماهنگ باشد و زیبایی آشپزخانه را بیشتر کند.

تاثیر هماهنگی تجهیزات آشپزخانه در نورپردازی

آشپزخانه‌های امروزی نه تنها محل طبخ غذا شده است بلکه قلب خانه و مرکز زندگی خانواده می‌باشد، نورپردازی کافی بر روی وسایل و تجهیزات مانند سینک، اجاق گاز و یخچال نه تنها اثر گذار بوده، بلکه ضروری هم می‌باشد. سطوح زیرین کابینت‌ها با نور ولتاژ کم زیبایی آرامش بخشی را به فضای شما می‌دهد، نصب لامپ‌های ال ای دی یکی دیگر از روش‌های نورپردازی است.

نورپردازی موردی و ثابت

شما امکان نورپردازی موردی و ثابت را دارید، مثلا برای نورپردازی موردی می‌توانید از چراغ‌های دیواری استفاده کنید. نورپردازی داخل کابینت، روشن و خاموش شدن هنگام باز کردن درب یخچال، همگی از اهمیت نور در آشپزخانه حکایت دارد، می‌توان از ریسه‌های ال ای دی برای روشنایی داخل کابینت استفاده نمود. برای کابینت‌هایی که درب شیشه‌ای دارند بهتر است که در قسمت پشت کابینت چراغ مناسب نصب شود تا این کابینت در واقع دکور آشپزخانه هم باشد.

نورپردازی سینک ظرفشویی هم زیباست و هم برای اطمینان از درست شستن ظروف استفاده می‌شود، در قسمت بالای سینک ظرفشویی چراغ مناسبی نصب کنید. آویزهای دکوراتیو از دیگر منابع نوری هستند که امروزه در مدل‌ها و طرح‌های گوناگون در بازار موجود هستند. نورهای مخفی سقف آشپزخانه از دیگر روش‌های نورپردازی می‌باشد. خاموش و روشن شدن حتی یک لامپ کوچک می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در آشپزخانه‌های امروزی معمولا خانم‌های خانه‌دار سعی می‌کنند بیشتر وسایل آشپزخانه را بر روی کابینت‌ها قرار دهند. به دو دلیل این کار صورت می‌گیرد. ابتدا به خاطر در دسترس بودن وسایل برای آآشپزی بهتر و راحت‌تر. دوم به خاطر زیباسازی محیط آشپزخانه و نمایش وسایل به عنوان بخشی از طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه. از این‌رو نیاز است که برای هماهنگی این تجهیزات و استفاده بهتر از آن‌ها سیستم نورپردازی آشپزخانه را به گونه‌ای طراحی نمود که تمامی بخش‌های آشپزخانه را پوشش دهد.

بهترین طراحی در این شرایط را می‌توان طراحی جزیره‌ای و نورپردازی آن دانست. چرا که تعداد وسایل آشپزخانه بسیار زیاد است و حضور همه آن‌ها الزامی است و برای پخت غذا یا کیک باید از وسایل زیادی استفاده نمود. بهتر است بعد از چیدمان اصولی این تجهیزات، فرایند نورپردازی را آغاز کنید. وسایل پخت غذا یا ابزار آشپزی یا ست قابلمه‌های خود را در نقطه خاص قرار داده و با استفاده از اصول نورپردازی رنگ‌های روشن برای نورپردازی استفاده کنید.

استفاده از لامپ‌های ال ای دی با رنگ آبی آرامش خاصی به شما وارد می‌سازد که باعث افزایش حوصله شما می‌شود که در نتیجه در طعم و مزه غذاهای شما بسیار تاثیرگذار است.

مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها