نقش نورپردازی در آشپزخانه

مقالات
۱۰ اردیبهشت

نورپردازی آشپزخانه یکی از فاکتور های بسیار مهم در تکمیل دکوراسیون آشپزخانه است. امروزه از فضای آشپزخانه‌ها علاوه بر انجام پخت و پز بعنوان محلی برای خوردن غذا بصورت دورهمی‌های صمیمانه بر دور یک میز ناهارخوری استفاده می‌شود. نورپردازی تخصصی می‌تواند در ایجاد یک فضای دلنشین و جذاب بسیار موثر باشد. در بسیاری از موارد مفهوم نورپردازی را صرفا نصب انواع چراغ‌ها و منابع نوری می‌دانند در حالیکه مفهوم نورپردازی انجام عملیاتی برنامه‌ریزی شده و متکی به تجهیزات خاص می‌باشد. 

نقش نورپردازی در آشپزخانه

تجهیزات مدرن نورپردازی آشپزخانه:

محیط آشپزخانه به عنوان قلب خانه باید از تفکر طراحی نور مهندسی شده‌ای برخوردار باشد تا شکوه و جلوه خود را نمایان کند. آشپزخانه بعلت انجام بیشترین کار در طول روز نیاز به نور مناسب دارد و این موضوع در مورد هر وسیله نظیر سینک‌ها، هواکش، اجاق گاز و قفسه‌ها نیز صادق است. تجهیزات مدرن طراحی نور آشپزخانه باید دارای خصوصیات خاصی باشند. با توجه به ایجاد بخارات چربی در محیط آشپزخانه، تجهیزات بکار گرفته شده باید الزاما بصورت توکار یا نیمه توکار در آشپزخانه طراحی شوند، جنس تجهیزات مورد استفاده به واسطه مجاورت دائم با بخار موادغذایی و یا جریان شیر آب باید از مواد ضد زنگ باشند. از آنجائیکه پروژه نورپردازی آشپزخانه شامل بسیاری از نقاط می‌شود برای اجرای یک طرح مقرون بصرفه معمولا از فناوری لامپ های LED استفاده می‌شود.

بطورکلی ایده طراحی نور و تجهیزات مورد نیاز بر اساس شرایط آشپزخانه طراحی و تهیه می‌گردند. جنس و رنگ المان‌های بکار رفته در کابینت‌ها و تجهیزات آشپزخانه در نورپردازی موثر هستند. شاید با تمرکز نور بر روی نقش زیبای بدنه کابینت بتوان جلوه زیبایی را خلق کرد. استفاده از چراغ‌ها از جنس استیل ضدزنگ و زیبا؛ بعنوان منبع نور اصلی و نوارهای LED برای نورپردازی‌های مخفی و تجهیزات نورپردازی پایین تاب با رنگهای سازگار با دکوراسیون آشپزخانه می‌توانند زیبایی خاصی به این محیط ببخشند.

برای ایجاد فضای صمیمی در آشپزخانه بهتر است از رنگ‌های گرم نظیر زرد و نارنجی استفاده شود. برای دسترسی به وسایل در شب هنگام می‌توان از نور مخفی LED های آبی رنگ بهره برد. البته به همان اندازه‌ای که فضای آشپزخانه باید صمیمی باشد محل امنی نیز برای آشپزی باید باشد. با توجه به اینکه آشپزی کردن خطرات خاص خود را دارد با استفاده از تجهیزات نورپردازی مدرن می توانید تمامی زوایای تاریک را نیز نمایش داده و به کمک آن میزان و احتمال خطرات ممکن را کاهش دهید.
آشپزخانه‌های مدرن از تجهیزات مدرن نیز بهره می‌برند. این آشپزخانه‌ها الزاما به نورپردازی‌های مدرن و تخصصی نیاز دارند. این موضوع با در نظر گرفتن متراژ آشپزخانه، ارتفاع و نقشه آشپزخانه ایده‌پردازی و اجرا می‌گردد.
نورپردازی مدرن در آشپزخانه های امروزی باید بر اساس تجهیزات مدرن و طراحی ایده پردازانه صورت بگیرد. اگر قصد این را دارید که آشپزخانه ای متفاوت داشته باشد باید به کمک تجهیزات مدرن نورپردازی این کار را انجام دهید. نورپردازی آشپزخانه را به دید هزینه نگاه نکنید بلکه باید آن را با اهداف امن‌سازی و فراهم کردن آسایش بیشتر محیط داخلی منزل خود بدانید.

مقالات مرتبط
ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی
۱۵ تیر
مقالات

ایده‌های نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر منزل شما به نحوی ساخته شده است که میزان نور طبیعی ورودی به آن (نور و روشنایی خورشید) کم است و یا اینکه در روزهای گرم تابستان هستید و با توجه به افزایش مصرف برق در سطح کشور و قطعی برق، به فکر صرفه جویی در مصرف برق افتاده‌اید، مطمئنا یکی از دغدغه‌های شما نورپردازی صحیح فضای داخلی خانه‌تان خواهد بود.
انواع نورپردازی آشپزخانه
۰۷ بهمن
مقالات

انواع نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه است که به ‌صورت مداوم مورد استفاده‌ی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم دکوراتیو در این فضا نور است. هرچقدر هم که چیدمان آشپزخانه زیبا باشد، بدون نورپردازی صحیح جلوه‌ی دلخواه شما را نخواهد داشت. در آشپزخانه‌های قدیمی برای وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، فریزر، کابینت و ... مکان خاصی تعیین نمی‌شد. برای همین از یک چراغ برای روشنایی استفاده می‌کردند. اما امروزه با وجود این وسایل، به روش‌های نوین نورپردازی آشپزخانه نیازمندیم. 
چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟
۱۰ دی
مقالات

چه کابینتی برای خانه شما مناسب است؟

کابینت‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در قلب منزل شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به طوری که اکثر خانم‌های خانه‌دار کابینت‌ها را نگین آشپزخانه قلمداد کرده‌اند؛ به همین علت موضوع طراحی کابینت بر اساس سلیقه و نقشه خانه‌تان را برای این مقاله انتخاب کردیم تا با داشتن اطلاعات کافی بتوانید تمام آنچه را که در ذهن خود تصور می‌کنید به اجرا در آورید. اینگونه می‌توانید نگین آشپزخانه خود را خوش‌نقش‌تر کنید.


نمونه پروژه‌ها